  • 1. Data: 2009-09-12 02:01:56
    Temat: Stabilizacja w body - K7 vs EP-1
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Tu link do testu:
    http://dc.watch.impress.co.jp/docs/review/special/20
    090908_313599.html

    Zacytuje chyba najważniejsze pod dyskusję:
    (po przetłumaczeniu)

    K-7 K-7 E-P1 E-P1
    OK Blur OK Blur
    in-lens ON/OFF in-body 17 13 9 21
    in-lens OFF/ON in-body 11 19 20 10
    in-lens ON/ON in-body 16 14 5 25
    in-lens OFF/OFF in-body 5 25 17 13

    Jak widać test był robiony na korpusach z IS + z szkłami IS (do olka
    panasowe, do pentaksa sigma HSM OS).
    Wyniki są dość ciekawe. W pentaksie stabilizacja sigmowa wydaje się być
    znacznie lepsza niż stabilizacja w body. Za to co ciekawe obie
    stabilizacje nie robią sobie wielkiej krzywdy. Wyłączenie oby stabilizacji
    daje widoczne pogorszenie zdjęć.
    Zupełnie inaczej jest w olku - stabilizacja w szkle tam jest o wiele
    gorsza niż stabilizacja w korpusie. Obie stabilizacje naraz robią sobie
    straszną krzywdę, natomiast bez stabilizacji - można sobie całkiem poradzić.

    No i proszę - wychodzi jaki wpływ na zdjęcia ma lustro w aparacie.
    Stabilizacja wydaje się kompensować przede wszystkim drgania wywołane
    przez lustro. EVIL stabilizacji mieć nie musi, a i tak da sobie radę na
    poziomie lepszym niż ta lustrzanka z stabilizacją.

    Oczywiście to tylko jakiś jednostkowy test, przytaczam bo wyniki są
    ciekawe. Nie należy go rozpatrywać naukowo w kategorii taki dokładnie
    procent aparatów ma tyle procent skuteczności itd. Wątek może będzie
    zaczątkiem flejma weekendowego.

    BTW: czy ktoś widział jakieś testy IS z K7 vs inne popularne aparaty?
    Ciekawie mnie sprawuje się jego IS w stosunku do innych? W k20D nie był on
    imponujący i ciekawi mnie jak te wyniki są porównywalne do reszty.
    Lustrzanka choć lustrem kłamie to powinna mieć przewagę w wielkości i
    wadze jeszcze.

  • 2. Data: 2009-09-12 06:13:46
    Temat: Re: Stabilizacja w body - K7 vs EP-1
    Od: TomekM <t...@g...com>

    > Lustrzanka choć lustrem kłamie to powinna mieć przewagę w wielkości i
    > wadze jeszcze.
    Waga lustrzanki i to, że trzyma się ją stabilniej jak kompakt
    faktycznie pomaga.
    Mam Olympusa E-420 bez stabilizacji, w sumie to czasem się nawet
    dziwiłem,
    że nawet przy dość długich czasach fotki są ostre.
    Za to w drugą stronę zdziwiłem się na Canonie 450D gdy używałem
    obiektywu
    50mm 1.8 Po prostu chyba ten Canon dość mocno "kłapie" lustrem
    i z tym lekkim niestabilizowanym obiektywem łatwo poruszyć zdjęcie.
    Ze stabilizowanym kitem ten sam Canon sprawuje się super.

  • 3. Data: 2009-09-12 08:03:19
    Od: "Adameck" <a...@o...pl>

    Użytkownik "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał w wiadomości
    > Tu link do testu:
    > http://dc.watch.impress.co.jp/docs/review/special/20
    090908_313599.html

    > Zacytuje chyba najważniejsze pod dyskusję:
    > (po przetłumaczeniu)

    Najbardziej mnie ucieszylo, ze wspomnieli o moim starym ale jarym Olku
    C-2100, ktorego uzywam nieprzerwanie od 8 lat !

    Adameck

  • 4. Data: 2009-09-12 10:38:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Sep 2009, dominik wrote:

> [...]
    > http://dc.watch.impress.co.jp/docs/review/special/20
    090908_313599.html

    > Zacytuje chyba najważniejsze pod dyskusję:

    [...]
    > Za to co ciekawe obie stabilizacje
    > nie robią sobie wielkiej krzywdy.

    A nie jest tak, że firmware Pentaksa "wie" o włączonej stabilizacji
    w obiektywie (i przezornie wyłącza matrycę)?
    Wcale nie mówię, że "myślenie przez aparat" byłoby lepsze, ale
    o ile aparat ma dane z obiektywu, to niewykluczone.

> [...]
    > lustro. EVIL stabilizacji mieć nie musi, a i tak da sobie radę na poziomie
    > lepszym niż ta lustrzanka z stabilizacją.

    Od czasu, kiedy mam nielustrzankę ze stabilizacją (a trochę czasu już
    upłynęło), zdanie zmieniłem na "stabilizacja musi być" :|

    > imponujący i ciekawi mnie jak te wyniki są porównywalne do reszty. Lustrzanka
    > choć lustrem kłamie to powinna mieć przewagę w wielkości i wadze jeszcze.

    To nie jest pewne - Samsung 815 (Pro1 czy jakoś tak) może w konkurencji
    wagi (i rozmiarów) startować do co poniektórych lustrzanek z kitem.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-09-12 11:27:52
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

> [...]
    > przez lustro. EVIL stabilizacji mieć nie musi, a i tak da sobie radę na
    > poziomie lepszym niż ta lustrzanka z stabilizacją.

    Należałoby użyć w Pentaksie MLU przy wyłączonym SR, żeby przekonać się,
    czy to aby na pewno prawda. Otwarcie migawki w K7 można wyzwolić do 30s
    po podniesieniu lustra (funkcja M.UP).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 6. Data: 2009-09-12 11:43:10
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Paweł W. wrote:
    > Należałoby użyć w Pentaksie MLU przy wyłączonym SR, żeby przekonać się,
    > czy to aby na pewno prawda. Otwarcie migawki w K7 można wyzwolić do 30s
    > po podniesieniu lustra (funkcja M.UP).

    No właśnie nie - wstępne podnoszenie ma sens tylko na statyw. W normalnym
    robieniu zdjęć utrata widoczności kadru na sekundę już czy nawet więcej
    jest nie do pomyślenia, Dlatego jak lustrzanka to z kłapiącym lusterm, a
    nie ustawiona, w taki sposób, że nikt jej tak nie używa.

    Test miał za zadanie porównać dwa aparaty tak jak robi się nimi zdjęcia. Z
    pewnością nie jest bezbłędny, ale akurat dobrze, że aparaty były użyte tak.

    d.

  • 7. Data: 2009-09-12 11:52:17
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

    > No właśnie nie - wstępne podnoszenie ma sens tylko na statyw. W
    > normalnym robieniu zdjęć utrata widoczności kadru na sekundę już czy
    > nawet więcej jest nie do pomyślenia,

    Co do utraty z oczu kadru na 2s to zgoda, co do zweryfikowania
    twierdzenia, że SR głównie tłumi drgania lustra, to takie podejście
    miało by sens. W końcu utrata obrazu w wizjerze nie ma wpływu na
    stabilność trzymania aparatu, tylko na kadr, który może się trochę
    zmienić z powodu przesunięcia, ale za to wyeliminuje się drgania
    spowodowane kłapaniem lustra.

    P.S.
    Nie mam jeszcze K7 (w drodze), ale ostatnio robiłem zdjęcia Nikonem D70
    (tak, ten stary) i zauważyłem, że ma bardzo ciche i miękko kłapiące
    lustro. K7 jest jeszcze cichszy, chociaż już nieznacznie, więc te
    kłapanie lustra akurat w K7 nie powinno mieć znaczenia, bo wygląda na
    to, że zostało dobrze wytłumione różnymi gąbkami, co także wpływa na
    przenoszenie się drgań.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 8. Data: 2009-09-12 11:54:17
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
> [...]
    > Wcale nie mówię, że "myślenie przez aparat" byłoby lepsze, ale
    > o ile aparat ma dane z obiektywu, to niewykluczone.

    To jest obiektyw sigmy. Pentaks oficjalnie nie ma obiektywów z OS. Byłby
    to więc ciekawy ukłon w stosunku do alternatywnych producentów.
    Co do tej tezy to jest jak najbardziej możliwa, tzn. wyniki są zbieżne
    przy stabilizacji z szkła, więc może akurat to co zauważyłeś jest prawdą :)

    > Od czasu, kiedy mam nielustrzankę ze stabilizacją (a trochę czasu już
    > upłynęło), zdanie zmieniłem na "stabilizacja musi być" :|

    Też czekam na porządnego evila z matrycą stabilizowaną.
    Tutaj ciekawiło mnie jednak porównanie evila z lustrzanką. Nie przeczę że
    pentaks wypadł tu znacznie gorzej, szczególnie w kontekście stabilizacji w
    body i gdyby nie OS sigmy to byłby dosłownie zdeklasowany. Dlatego też
    pytałem o testy porównawcze K-7, bo mimo niesamowitych zapewnień w
    materiałach marketingowych nie widzę tu tego "wow".

    > To nie jest pewne - Samsung 815 (Pro1 czy jakoś tak) może w konkurencji
    > wagi (i rozmiarów) startować do co poniektórych lustrzanek z kitem.

    Ale mi tu chodziło o to, że im cięższy aparat tym trudniej poruszyć
    zdjęcie, bo po prostu z zasady sam się stabilizuje. K7 od E-P1 jest
    większy i pewniej się trzyma (grip!), ale te jego mini rozmiary w tym
    kontekście to pewnie mu na dobre tak nie wyszły.

    d.

  • 9. Data: 2009-09-12 12:13:38
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Paweł W. wrote:
    > Co do utraty z oczu kadru na 2s to zgoda, co do zweryfikowania
    > twierdzenia, że SR głównie tłumi drgania lustra, to takie podejście
    > miało by sens.

    Owszem, ale to tylko moje luźne wnioski :) Test polegał na sprawdzeniu
    tych systemów w normalnej pracy. Kiedyś przy A200 chyba robili gdzieśtam
    test i byli strasznie zdziwieni że stabilizacji daje sobie radę z tym
    efektem w takim stopniu, że nie żal brak MLU w tym modelu.

    > W końcu utrata obrazu w wizjerze nie ma wpływu na
    > stabilność trzymania aparatu, tylko na kadr, który może się trochę
    > zmienić z powodu przesunięcia, ale za to wyeliminuje się drgania
    > spowodowane kłapaniem lustra.

    Tak jak pisałem - normalnie MLU nadaje się conajwyżej na statyw i
    statyczne obiekty. W takim teście mogłaby być to najwyżej kolejna metoda
    by sprawdzić jak będzie w pentaksie, gdyby "był" evilem.

    > P.S.
    > Nie mam jeszcze K7 (w drodze),

    Ooo, zaszalałeś? :) Ile teraz taki pentaks? :) Widziałem, że ostatnio
    spadł z 5kzł do poniżej 4kzł chwilami. Za granicą z pewnością taniej? :)

> [...]
    > kłapanie lustra akurat w K7 nie powinno mieć znaczenia, bo wygląda na
    > to, że zostało dobrze wytłumione różnymi gąbkami, co także wpływa na

    O ile stabilizacja potrafi skompensować taki charakter drgań. Ciceh lustra
    są fajne, mam wrażenie że wszystko tu jest lepsze of alf, które kłapią
    głośno jak nieszczęście, szczególnie stare A100.

    d.

  • 10. Data: 2009-09-12 13:04:35
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    dominik pisze:

    > Ooo, zaszalałeś? :) Ile teraz taki pentaks? :) Widziałem, że ostatnio
    > spadł z 5kzł do poniżej 4kzł chwilami. Za granicą z pewnością taniej? :)

    Po prostu musiałem zaszaleć. Nie można wiecznie kierować się rozsądkiem.
    A nie od dziś wiadomo, że lepszy aparat to lepsze zdjęcia ;)

    Zapłaciłem 1250$ za korpus i kartę 8GB w gratisie. Niestety miałem
    problemy z płatnością i nie doszła do mnie przed moim odlotem z USA.
    Teraz będę czekał ze 2 tygodnie, aż ktoś przywiezie, więc wyszło mi
    chyba drożej niż zrobić zakup za 2 tygodnie w EU.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.