    From: "Alex Sharon" <a...@s...ca>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Date: Fri, 29 Apr 2011 06:12:58 -0600

    "Doc" <d...@w...pl.die.spamer.die> wrote in message
    news:14z0wljc4c9zh.2uwed9z5wgpg$.dlg@40tude.net...

    > No właśnie nie do końca tak jest. Parametry akceptowane wg ASME nie zawsze
    > są akceptowane wg PED i EN. Choćby właśnie kwestie udarności.
    > Odejdę od śrub bo dla nich akurat nie znam parametrów. Np. rury A-333 Gr.6
    > mają badania w -45st.C ale tylko na 20J. Wg dyrektywy PED wymagane jest
    > 27J. I musiałem robić dodatkowe badania dla -29st.C, które oczywiście
    > wyszły... Ale formalnościom musiało stać się zadość.
    >
    > Z tymi śrubami B7 moze być podobnie.

    Ciekawe, gdzy zupelnie zgadzam sie z wymaganiami dyrektywy PED

    Kontrowersja polega na tym, ze wymagania na udarnosc dla rur A 333 Grade 6
    sa nawet nieco nizsze niz 20J, a mianowicie 18J (srednia z trzech probek o
    pelnym wymiarze 10 x 10 mm), a dla pojedynczej probki nawet 14J.

    Z kolei wymaganie dla niskowodorowych otulonych elekrod spawalniczych typu
    AWS E7018 -1, uzywanych do spawania rurociagow wykonanych z materialu A 333
    Gr.6 jest 27 J przy temperaturze -46C, i taka wlasnie udarnosc spodziwamy
    sie od spoin. Dlatego przy zamawianiu rur A333 Gr 6, stawiam wymagania 27J i
    nie spotkalem sie jak na razie z problemami.
    Jestem przekonany, ze wkrotce nowa wersja ASTM A 333 Grade 6 spotka
    wymagania PED.

    Temperatura powietrza -45C jest zapewne teoretyczna dla Polski czy nawet
    Morza Polnocnego, ale z kolei normalna dla polnocnej Kanady.

    Sprawa ze srubami B7 wyglada nieco inaczej, gdyz normalnie certifikaty na te
    sruby nie zawieraj udarnosci, ale specyfikacja ASTM A193 (czy ASME A-193)
    zawiera tzw "dodatkowe" wymagania (a supplementary requiremnts), jednym z
    takich wymagan jest S2 (Charpy Impact Testing), wtenczas sruby sa
    dostarczane wg ASTM A 320 z wytrzymaloscia na udarnosc 27J porzy
    temperaturze -101C.

    > Z jaką nakrętką zazwyczaj kojażysz śruby L7? Ja sie spotkałem z nakrętkami
    > 4 lub 7, ale nikt nie umiał mi wyjaśnić co lepiej zastosować i czy wogóle
    > jest jakaś różnica.

    Problem z uzywaniem nakretki typu 7 ze srubami L7 jest ten, ze mamy w tym
    wypadku do czynienia z jednakowymi materialami (jest to wlasciwie
    niskostopowy Cr-Mo stop typu AISI 4140).
    Majac do czynienia z jednakowymi materialami mozemy spodziewac sie "galling"
    (docieranie? zatarcie?). Dlatego nakretka 4 wykonana z niskostopowego stopu
    C-Mo jest jak najbardziej odpowiednia.
    Nie moglem znalesc polskiego odpowiednika na okreslenie "galling", ktory
    okresla problem docierania, podobny jaki spotykamy z zaworach, kiedy
    materialy zasuwy oraz gniazda sa wykonane z tego samego materialu, wtenczas
    albo gniazdo albo zasuwa, albo czesto naraz obydwie czesci zaworu ulegaja
    zuzyciu mechanicznemu.

    Pozdrowienia

    Alec