    From: " " <l...@g...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Śruby klasy 5.6, a dyrektywa PED.
    Date: Thu, 28 Apr 2011 15:20:46 +0000 (UTC)

    Alex Sharon <a...@s...ca> napisał(a):

    > Sruby o ktorych pisal Konrad wykonane podlug ASTM A 193 sa wykonane ze
    > stopow.
    > Sruby wykonane ze stali weglowej gatunku szmelc maja ograniczony zasieg w
    > temperaturach podwyzszonych, tak jak zreszta i stal weglowa.
    > W temperaturze powyzej 425 C wegiel w stali zamienia sie w grafit.
    >
    > Alec

    Proszę o wyrozumiałość, ale mam rozumieć że śruby klasy 5.6 mogą być inne niż
    z węglówki? Bo tak zrozumiałem tę odpowiedź :) To, że są stale odpowiednie do
    zastosowań w wysokich temp. to wiem, tylko ciekawi mnie jak podchodzi do tego
    dyrektywa. Tzn. może inaczej... Czy śruby klasy wymienionej przeze mnie mogą
    być zastoswane w połączeniach kołnierzowych, jeśli aparat podlega pod PED?
    Pytam dlatego, że ostatnio usłyszałem ciekawy przypadek i byłem poproszony o
    opinie. Śruby klasy 8.8 pracujące w temp.500stopni uległy zniszczeniu (po
    prostu zaczęły płynąć). Sprawa jest jasna: albo siła naciągu wstępnego
    wstępna była za duża (np. skręcanie bez klucza dynamometrycznego), albo
    granica plastyczności w temp. 500 stopni została dawno przekroczona. I teraz
    nasuwa mi się pytanie: przecież taki wymiennik przeszedł przez jednostkę
    notyfikowaną, ktoś dokonał oceny zgodności, więc jeśli śrub klasy 5.6, 8.8
    itp. nie ma w wykazie zalecanych materiałów w normie zharmonizowanej PN-En
    13445-2, to jak taki wymiennik może być dopuszczony do pracy? Odgrzebałem
    stare projekty i tam w 80% stosowane śruby różnej klasy, w różnej temp.
    Wszystko działa do dziś. I to mnie irytuje :D