    From: dominik <u...@d...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Sprzęt !!! :-)
    Date: Wed, 26 Oct 2011 19:57:31 +0200
    <j7m8u4$cvd$1@news.onet.pl> <j7man0$vr9$1@node2.news.atman.pl>
    <j7n24p$d47$1@news.onet.pl> <j7nlsq$288$3@inews.gazeta.pl>
    <j7oq22$iqk$1@news.onet.pl> <j7q6us$2s0$1@inews.gazeta.pl>
    <j7rdqg$s2f$1@news.onet.pl> <j822s2$6l$1@inews.gazeta.pl>
    <j833b0$uup$1@news.onet.pl> <j84fjs$ij2$1@inews.gazeta.pl>
    <j84k7d$ov$1@news.onet.pl> <j84p4d$ieb$1@inews.gazeta.pl>
    <j86li7$iva$1@inews.gazeta.pl>

    On 2011-10-25 17:45, Marek Wyszomirski wrote:
    > Ano właśnie - nie ma kluczowych opcji. A dlaczego? Może po prostu
    > producenci zdawali sobie sprawę z tego, ze reporter raczej nie bedzie
    > biegał z takim sprzętem?

    Pewnie w połączeniu z długą optyką by było zbyt wielkie. W każdym razie
    nikt nie udaje nawet, że to sprzęt do tego zastosowania. Za to do studia
    powinno być bardzo przyjemne.

    > O tyle nietrafiony argument, ze np. 35mm w najlepszych dla niego czasach
    > analogowych też miał głównie rozwinięty tani segment. I jest to zupełnie
    > naturalne - amatorów kupujących tanie korpusy i optykę jest wielokrotnie
    > więcej niż tych (obojętne - amatorów czy profesjonalistów) potrzebujących
    > sprzętu najwyższej jakości - i gotowych zapłacić za niego odpowiednio dużo.

    Ale nie napisałem że tak nie było :)
    Tyle, że jak ktoś ma lustro z kitem, to wymieniał najczęściej i tak
    całość, natomiast Ci którzy dokupili coś do systemu zostali raczej na
    dłużej i z bardziej wartościowymi elementami. To im zależało na
    kompatybilności i podpięciu starych szpejów :)
    Na etapie przejścia z analogowego na cyfrowy kitowcy jakkolwiek by ich
    wiele było po prostu kupili nowe kitowe puszki z szkłami, z powodów
    finansowych wielu zaawansowanych userów też kupiło aps-c, bo po prostu
    wyboru początkowo wielkiego nie było, ale jak tylko ceny znormalniały i
    jako tako było ich stać to przeszli na pełne klatki. APS-C dla tej grupy
    był więc tylko wymuszonym ekonomią przystankiem.

    > Biorąc pod uwagę, ze przy niewielkich funduszach takie prawdopodobieństwo
    > jest zerowe (gdyż nie ma tanich lustrzanek cyfrowych FF) niewątpliwie masz
    > rację. Pytanie, do jakiej wartości rośnie to prawdopodobieństwo przy
    > naprawdę znaczących funduszach.

    A co jest do wyboru w aps-c wysokiej klasy? Przykładowo z 50mm realnie do
    cropa jest jedynie 50/1.8 (a i tak jest on często pełnoklatkowy, ale
    blokowany elektroniką), do pełnej jest 50/1.4, a w niektórych systemach
    50/1.2 czy jeszcze leikowe 50/0.95. Gdyby ktoś w końcu zrealizował
    założenia cropowizmu i wypuścił szkła nie dość że przeliczone to jeszcze
    mniejsze i odpowiednio jaśniejsze, to by można było zamiast 50/1.4 wziąć
    sobie 35/1.2 i mieć mniej więcej to samo. Ale niestety tak nie ma, bo
    bardzo drogich szkieł pod cropa nie ma. Jedynie w zoomach coś się rozwija
    jako tako (ale pod względem zakresu i MTF, nie jasności).

    Zresztą gdybyś nie miał ograniczeń finansowych na system i szkła to co byś
    kupił? U mnie wybór by był pomiędzy canonem, nikonem, a leiką. Ta ostatnia
    jest miła, ale ma swoje niewątpliwie spore wady (brak AF, tragiczny LCD,
    ograniczenia dalmierza). Średni raczej jest już za wielki i za bardzo
    ukierunkowany na studio, a dodatkowo jego crop sprawia, że wykorzystujesz
    tylko ułamek możliwości szkła. Evilki to na razie zero możliwości. Jak by
    nie patrzeć fajny wybór jest w 35mm jedynie i to zarówno w szkłach jak i w
    body.

    > Obstawiam zresztą, ze znaczna część tych,
    > którzy kupują lustrzanki FF traktują ją tylko jako jeden z korpusów
    > pozostawiając sobie nadal korpus (albo i kilka korpusów) APSC.

    Ale to wynika z tego, że APS-C takim okrutnym złem nie jest, a czasem
    szkoda puścić puszkę za bezcen.

    > Zamiast 'większość' należałoby zastosować określenie 'część'. Na FF
    > przesiadają się nieliczni - świadczą o tym statystyki sprzedaży.

    Ale musisz co najmniej rozbić na mainstream, który kupuje body+kit (lub
    double kit) oraz na tych co rzeczywiście inwestują w system. Pierwsza
    grupa po prostu kupuje w miarę tanio i zmienia raczej całość, ale i tak
    zawsze w wiele mniejszych pieniądzach.
    Natomiast mowa powyżej o użytkownikach, którzy mogą w optykę zainwestować
    wiele więcej niż jakikolwiek zestawik startowy. W pewnym momencie okazuje
    się, że nawet nie masz już co z czystego APS-C kupować, bo wszelkie
    porządne stałki są pod 35mm, jasne zoomy w większości tak samo. Jak kupisz
    już 2-3 takie obiektywy to body staje się tym najsłabszym ogniwem, który
    podcina Ci możliwości obiektywu i zmiana staje się oczywista.
    Gdyby pentax wypuścił pełną klatkę pewnie sam byś zmienił, a póki co mocno
    uziemia Cię (kosztowna oczywiście) konieczność zmiany systemu.

    > Czegoś nie rozumiem - to w końcu nie słyszałeś, czy jednak jm zmienił? Bo
    > to, ze główne przewagi APSC to rozmiar i ciężar jest rzeczą oczywistą.

    Znasz moje zdanie na ten temat - jak dla mnie zdecydowanie nie jest. Pod
    pełnoklatkowe body możesz podłączyć szkła cropowe (nikon, sony, pentax
    analogowo chyba też? canon chyba jako jedyny nie bo ef-s). Gdyby body
    APS-C były w pełni zoptymalizowane (a nie jak realnie jest: tylko
    kompatybilne) to by to nie mogło być możliwe.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564