  • Data: 2011-10-20 22:22:18
    Temat: Re: Sprzęt !!! :-)
    Od: dominik <u...@d...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2011-10-20 11:36, Marek Wyszomirski wrote:
    > Na pewno nie wszystkich.

    Dokładnie tak, sam właściwie zmieniam zaledwie 2-3 kluczowe ustawienia nie
    odrywając oka od wizjera pośród całej plejady przycisków, Resztę mógłbym
    mieć spokojnie na ekranie i wybierać kolejnym przyciskiem, bo to mniej
    kluczowe rzeczy. Kilka chętnie ustawiłbym na stałe i wywalił z pola
    widzenia (np. AWB, bo i tak robię tylko RAW).

    > ile też używasz tych z menu?

    Ja realnie często ok. 5, bardzo rzadko kolejnych, całej reszty - nigdy,
    ustawione raz.

    > Kilku, których nie mam na przyciskach. Ale - używam rzadko, więc to, ze
    > akurat te funkcje są schowane w menu mi nie przeszkadza.

    A dla mnie dalej to nie jest dobre rozplanowanie, bo te 5 co mam ginie w
    tłumie 50 nieużywanych. Nie ma chyba aparatu w którym można sobie
    rozplanować dokładnie główne opcje i poukrywać nieużywane. A szkoda. Do
    menu nie musiałbym wchodzić wcale.

    > Sęk w tym, ze zapewne różni użytkownicy potrzebują różnych funkcji. ja np.
    > bracketingu użyłem może ze 3 razy w życiu i jak dla mnie mógłby być on
    > schowany w menu i to bardzo głęboko. Ale - są tacy, ktorzy go używają
    > często - i oni by narzekali na takie rozwiązanie...

    No i właśnie dlatego ktoś mądry porobił przyciski kontekstowe,
    programowalne przyciski i podobne. Tylko dalej jest ich po 1-2, a wszystko
    inne wedle przedstawionej przez Ciebie logiki na wierzchu, bo a nuż się
    komuś nie spodoba brak tego braketingu.

    > Mi się od wielu lat marzy sprzęt z konfigurowalnym menu. Podłączałbyś w
    > celu skonfigurowania aparat do komputera i ustawiałbyś które pozycje maja
    > być w menu dostępne i w jakiej kolejności. Odłączasz - i masz dostępne
    > dokłądnie takie menu, jakie sam sobie skonfigurowałeś. I potem - tylko
    > jedna pozycja do przełączania między menu skonfigurowanym a pełnym, na
    > wypadek, gdybyś nagle w plenerze zauważył, że czegoś zapomniałaś sobie
    > podczas konfiguracji włączyć.

    Dokładnie tak, tyczy się to też przycisków, a nawet wielu wartości. Jedyny
    problem z opisem przycisków, ale po niewielkim przyzwyczajeniu aparat
    byłby idealny.

    > Widzisz... dla Ciebie takie optimum (wynikające z kompromisu między
    > jakością a poręcznością) to 35mm i wcale nie ciągnie Cię do średniego
    > formatu. A mam wrażenie, ze dla znacznej większości fotografujących to
    > optimum jest mniejsze - gdzieś tak na poziomie APSC lub 4/3.

    To optimum wynika jeszcze z jednej ważnej sprawy - przez kilkadziesiąt lat
    był to segment popularny i popularność przełożyła się jasno na dopracowane
    konstrukcje optyczne i różnorodność. Średniak miał swoją szansę, ale ją
    zaprzepaścił, różnica wielkości jeszcze nie jest dla niego tak wielka by
    nie mógł być tym złotym środkiem. Ze względu na koszty tak się jednak nie
    stało i to 35mm zwyciężyło.

    W czasach cyfrowych znów koszty sprawiły, że mamy aps-c. Gdyby nie ta
    sprawa to pewnie nie byłoby takich półśrodków. 35mm wysunęło się na
    pozycję lidera jakości razy jako taka dostępność sprzętu dla hobbystów.
    Średniak został w tyle trochę, ale cenowo jest odpowiednio droższy, przez
    co dzisiaj cyfrowe średniaki nie dość, że poucinane to są po prostu
    sprzętem egzotycznym. Pewnie dłuższy czas jeszcze zostaną, choćby po to by
    był wybór w górę i podstawa do prestiżu, ale sukcesu to już tam nie będzie.

    Natomiast co do APS-C to jest sztucznym obcięciem zupełnie
    niewykorzystującym zalet mniejszego rozmiaru (lustro, odległość
    rejestrowa), za to z kilkoma wadami (OVF!). Jedynie olek mógł coś zrobić
    od początku do końca swobodnie, ale jak się okazało z tym OVF przegrał.
    EVILki za APS-C natomiast są bardzo dobrze poprojektowane.

    > Zgadza się. Znajdzie. Podobnie jak nadal znajduje nabywców średni i wielki
    > format. Kwestią jest tylko to, ilu tych nabywców będzie - ja twierdzę, ze
    > wielokrotnie mniej, niż APSC czy 4/3.

    Z pewnością wielokrotnie mniej, bo mimo wszystko fotoreporterów mamy wiele
    mniej niż hobbystów, ale z drugiej strony wystarczająco dużo by na tym
    nieźle zarobić. Te aparaty będą sprzedawane ok. 2-3 lata, w tym czasie
    niemal każdy poważny fotoreporter się w nie zaopatrzy, bo po prostu w tyle
    się sprzęt mu amortyzuje. Kupi też co lepsza część ślubopstryków, a za
    granicą to nawet wielu tych w połowie stawki. Jakoś się to będzie kręcić.

    > Może i włożą, ale nie będą to popularne aparaty dla amatorów.

    Nigdzie tak nie twierdziłem :)
    Za to nowy digic to w ciągu tak roku już spokojnie pojawi się w
    amatorskich puszkach, nie będzie musiał robić 14fps@18Mpix, ale całkiem
    się będzie smażył licząć choćby efekty do filmów, które pewnie się będą
    pojawiać.

    > Nie ma i sądzę, ze w dającej się przewidzieć przyszłości nie będzie. I to
    > wcale nie tylko nie ze względu na cenę matryc.

    Zobaczymy czy canon też się będzie bił na EVIL-ki. Jeśli nie to może
    akurat będą chcieli zrobić coś na złość innym. Druga szansa to gdy (i
    jeśli) evilki okażą się sporo prowadzić i warto będzie puścić cokolwiek
    dla podtrzymania gałęzi. Po trzecie, jeśli technologia stanieje na tyle,
    że byle lomo będzie stać na uruchomienie opłacalnej produkcji czegoś takiego.
    Tak jak jednak pisałem - pełna klatka cyfrowa póki co to sprzęt drogi i
    "jakościowy". Wydmuszek póki co brak.

    > W to właśnie wątpię.

    Że się pojawi w najbliższym czasie - popieram,
    że gdyby się pojawił to mało osób kupi - protestuję.

    > A optyka do niego? Czy dużo amatorów kupi sobie tanią puszkę by do niej
    > dokupywać szkła wielokrotnie od niej droższe? A argument o tanich szkłach
    > z analogów do mnie nie przemawia - Canonowi będzie zależało na tym, by do
    > sprzredawanych puszek kupowano również nowe obiektywy - wiec nie będzie
    > zainteresowany zachowaniem kompatybilności. W efekcie sens wprowadzania
    > takiej puszki jest wątpliwy.

    Ale to nie problem poodświeżać wielu konstrukcji. Było tego na kopy, a
    zawsze można dokładać pasek, IS, super powłoki, silniczki i takie tam.
    Spokojnie by się dało coś z tego zrobić, tylko trzeba konkretnego planu.
    Póki canon nie ma EVIL-ka IMHO są całkiem spore nadzieje.

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564