    From: AMX <r...@b...cy>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Sprawdzenie stopu...
    Date: Sun, 29 May 2011 08:32:57 +0000 (UTC)

    On Sat, 28 May 2011 00:04:23 +0000 (UTC),
    Krzysztof Chajęcki <k...@g...com> wrote:

    > Dokładnie w tym jest problem. Zamawia się rurę ze stopu XX rozmiar ab,cd x
    > de,ef. ZTCW nie ma innej możliwości. Wkłada w przyrząd i z jednej dostawy
    > gną się dobrze, z drugiej trudno akceptowalnie, a z trzeciej zupełnie do
    > d.... :-( Wniosek - to nie takie same rury, nawet wyglądają inaczej :-(

    Nie moja działka ale wrzucę swoje dwa grosze. Istnieją prywatne
    laboratoria badające materiały. Przynajmniej na pewno są takie, które
    sprawdzają parametry betonu, czy łatwo znaleźć laboratorium do
    stali - nie mam pojęcia.

    Jeśli dobrze Cię zrozumiałem, to potrzebujesz wykazać dostawcy,
    że to, co dostarczył nie jest stopem XXX. Nie musisz badać czy to
    jest YYY czy ZZZ, tylko że to nie jest XXX. Jeśli norma
    przewiduje szereg parametrów dla XXX, to wystarczy, że
    jeden się nie zgadza. I ten parametr nie musi mieć żadnego
    związku z Twoją obróbką technologiczną.

    Czyli potrzebujesz atestowane laboratorium, które dokładnie
    przebada ten jeden parametr i wystawi niepodważalny papierek.

    Żeby wiedzieć, który parametr badać wystarczą mniej formalne
    pomiary, o których pisali przedpiścy: badanie twardości, próby
    warsztatowe, lub opłacenie kosztów jednych zajęć laboratoryjnych
    dla grupki studentów, którzy poznęcają się nad jedną Twoją rurą.
    Z tego będzie wynikało, którego parametru zlecić badanie w
    porządnym laboratorium.

    Przynajmniej tak to sobie wyobrażam....

    Pozdrawiam

    AMX