eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaSpecjalistyczna firma audio szuka programisty FPGA i mikrokontrolerow › Re: Specjalistyczna firma audio szuka programisty FPGA i mikrokontrolerow
  • Data: 2011-09-19 17:53:01
    Temat: Re: Specjalistyczna firma audio szuka programisty FPGA i mikrokontrolerow
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Artur M. Piwko napisał:

    > Znaków alfabetu greckiego, które Twój czytnik łaskaw był pozamieniać
    > na znaki zapytania.

    No właśnie, dobrze powiedziane: był łaskaw. Mam dobry i spolegliwy
    czytnik, który robi co do niego należy, a czasem nawet łaskawie
    poprawia po innych.

    Hierarchię pl.* w Usenecie stworzono dla chcących pisać po polsku.
    Od samego początku przyjęto, że będzie się tu używać *zestawu znaków*
    ISO-8859-2 i takiegoż kodowania. Można mieć na ten temat swoje zdanie
    (ja uważam, że to dobry wybór), ale dyskusja niczego nie zmieni.

    Na samym początku opisano też wyjątki od *obowiązującego* kodowania.
    Za *dopuszczone* uznano kodowanie US-ASCII. Zrobiono to z uwagi na
    tych, którzy mogli mieć problem ze stosowaniem kodowania obowiązującego
    -- bo na przykład administrator zagranicznego serwera nie chce, nie może
    lub nie umie zapewnić swoim użyszkodnikom możliwości używania ISO-8859.
    US-ASCII jest podzbiorem ISO-8859-*, więc taka tolerancja nie pociąga
    za sobą *technicznych* problemów.

    Z *tych samych* powodów zostało później *dopuszczone* jako *tolerowane*
    *kodowanie* utf-8. Ktoś może używać również innych grup, gdzie koduje
    się w utf-8, a czytnik nie jest tak łaskawy, by pamiętać jak ma na której
    grupie kodować. Podkreślam jeszcze raz -- toleruje się tylko *kodowanie*,
    a co do reszty (języka i zestawu znaków) nic się nie zmieniło. Nadal
    piszemy po polsku (a nie na przykład po koreańsku) przyjętym zestawem.

    Jeśli ktoś zmuszony jest do stosowania kodowania utf-8, to ma po prostu
    trudniej. Powinien kontrolować, czy jego teksty nie zawierają znaków
    spoza przyjętego garnituru. Może w tym pomóc czytnik -- mój na przykład
    zamienia (w cytatach) różne cudzysłowy na jedyny dostępny, a rozmaite
    kreseczki na znak "-". Nie mam pomysłu na co powinny być zamienione
    znaki chińskie czy litery grecke, więc są tam znaki zapytania. Oczywiście
    lepiej by było, gdyby ta zamiana odbyła się już po stronie nadawcy.

    --
    Jarek