  • Data: 2014-11-17 14:51:38
    Temat: Re: Solarne drogi - kit czy lhit?
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-11-17 10:53, J.F. pisze:

    > Mamy w kraju cos 18 tys km drog krajowych, przy powiedzmy 8m szerokosci
    > ... no, mogloby byc 14GW w szczycie.
    > A jeszcze sa drogi wojewodzkie, powiatowe i gminne.
    >
    > Ale czy nie lepiej na dachach ? Albo np wiaty nad parkingami zrobic :-)

    Mamy też całe mnóstwo nieużytków, a pewnie będzie ich jeszcze więcej, bo
    nowoczesne rolnictwo opiera się raczej na modelu intensywnym niż
    ekstensywnym.
    Pomijając wszelkie obliczenia dowodzące ekonomicznej bezsensowności tego
    pomysłu, nie wiem po co upierać się na instalowaniu elektrowni
    słonecznych w nawierzchni dróg, gdzie dodatkowo będą narażone na
    uszkodzenie i szybkie zabrudzenie. Mało mamy wolnej powierzchni, po
    której nie jeżdżą żadne ciężarówki? ;)

    Przy obecnych cenach ogniw fotowoltaicznych i tak nie wytapetujemy nimi
    dróg w dającej się przewidzieć przyszłości. Opracowywanie odpowiednich
    materiałów na okoliczność pojawienia się takiej możliwości w przyszłości
    IMHO nie ma sensu. Już lepiej przeznaczyć te pieniądze na budowę
    tradycyjnych elektrowni słonecznych w spokojniejszych miejscach.

    Jeśli za kilkadziesiąt lat takie możliwości techniczne się pojawią, to
    pewnie odpowiednie materiały zostaną opracowane przy okazji realizacji
    innego przedsięwzięcia.

    > Ale ma byc bezpiecznie a nie bajerancko :-)
    > Do tego wystarcza elementy odblaskowe.

    Nie mówiąc już o tym, że przy pełnym słońcu takie diodowe podświetlenie
    nie byłoby prawie wcale widoczne z odległości kilkudziesięciu metrów...