  • 41. Data: 2009-02-12 15:09:00
    Temat: Re: Skutki miniaturyzacji
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mikolaj Machowski wrote:

    > Być może. Trzeba poczekać na Olympusa. Wg plotek właśnie dlatego się
    > kokoszą bo projektują obiektywy od zera dla u43.

    Będzie pięknie :>

  • 42. Data: 2009-02-12 15:22:15
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Mateusz Ludwin napisał:

    > Będzie pięknie :>

    Plotki mogą być fałszywe. Ale to IMO byłby logiczny ruch - tzn.
    zrobienie butikowego aparatu ze znakomitą optyką. Coś w stylu Leici.
    Obawiam się tylko, że zapatrzą się również na ceny tego producenta...

    m.
    --
    - Squeak?
    - SQUEAK.

  • 43. Data: 2009-02-12 15:36:10
    Od: m...@a...net.pl

    >Jak wyżej. Obiektywy do u4/3 to zupełnie inne konstrukcje. W każdym
    >razie ostatnia grupa soczewek musi mieć inną konstrukcję.

    Nie "musi" tylko "moze".
    Mozna zostawic 20mm powietrza tam gdzie byla komora lustra.
    :-)

    Stad nie ma problemu (mechanicznego) z wypuszczeniem szkiel
    opracowanych dla systemu 4/3 w wersji dla u4/3.
    Tyle ze bedzie 20mm "niepotrzebnego powietrza", albo
    jak kto woli - szkla miec beda wbudowana przejsciowke z 4/3 na u4/3
    :-)

    >Nie znam się, ale technologia wykonywania takich obiektywów powinna byc
    >dobrze znana od czasów aparatów dalmierzowych.

    Oh, nie tylko, przeciez aparaty kompaktowe - czy to kliszowe
    czy tez wspolczesne, elektroniczne.

    Michal

  • 44. Data: 2009-02-12 17:56:26
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    <j...@a...at> napisał:

> [...]
    Dla

    >tak to prawda , z tym ze akurat te aps -c czy tez 4/3 nie sa tym
    >sprzetem , ktory dobiera sie tam gdzie wymagana jest najwyzsza jakosc
    >obrazu.

    Owszem - ale i z 4/3 jakość może być różna - w zależności od zastosowanej
    optyki. Zaś zastosowań, gdzie jakość ma być najwyższa jest w rzeczywistości
    bardzo mało - najwyższa jakość bardzo drogo kosztuje i w ogromnej większości
    zastosowań jakość wcale nie musi być najwyższa - ma być wystarczająco dobra
    do zrealizowania założonego celu. I również w przypadku APSC czy 4./3 mozna
    znaleźć całkiem niemało użytkowników którzy z pełną świadomością szukają
    dobrej jakości optyki. Wielu z nich nie zaakceptuje konieczności
    każdorazowego korygowania winiety i zniekształceń geometrii w komputerze.

    >z mojej praktyki wiem , ze np w hybrydce na krotkim koncu wystepuje
    >spora dystorcja oczywiscie wypukla .
    >W praktyce jesli jej nie zaczne specjalnie sie doszukiwac na zdjeciu
    >jej nie widac - osoba trzecia wogole nie zdaje sobie z niej sprawy
    >( powiedzmy fachowiec-amator ja dostrzeze jesli bedzie chcial) .

    To zależy nie tylko od osoby, ale i motywu zdjęcia. Na zdjeciach
    architektury zniekształcenia geometrii są dużo bardziej widoczne niż np.
    przy portrecie.

    >Poprawiam tez czasem jesli mi sie chce , w sumie spadku jakosci nie
    >obserwuje ( w wielkosci monitora albo wydruku a4 ), wyprostowanie tej
    >beczkowatosci w sumie czesto nie ma znaczenia. Tzn jest to akurat
    >taki blad , ktory wprawdzie mozna w pomiarach wykazac , w praktyce ma
    >znaczenie najczesciej trzeciorzedne. Np nieostrosc rzuca sie w oczy
    >natychmiast , zdjecie nie moze byc nieostre - dystorsja nie zawsze.
    >Zeby nawiazac do tego threadu. Napewno z powodu nieco wiekszej
    >pomierzonej dystorsji nie dyskwalifikowalbym systmu m 4/3 wobec jego
    >wielu niezaprzeczalnych innych zalet.

    Ależ ja go nie dyskwalifikuję - co więcej - sam nie wykluczam, że kiedyś
    sobie jakiś mały zestawik m4/3 do makro i na wycieczki gdzie ciężar spzretu
    ma znaczenie kupię. Po prostu wszytsko zależy od konkretnych potrzeb
    fotografującego. Do niektórych zastosowań m4/3 może być świetny, do innych
    bardzo kiepski. I to samo można powiedzieć o każdym systemie - zalet jakości
    wielkiego formatu nikt nie neguje, a jednak do fotografii sportowej czy
    reportażu jakoś nikt go nie chce używać...
    I jeszcze jedno - mam nadzieję, ze do tego systemu będą dostępne nie tylko
    tanie szkła projektowane przy założeniu korygowania błędów optyki w
    komputerze, ale i optyka porządnej jakości. Bo jeśli bedzie brakować dobrej
    optyki rynek potencjalnych nabywców będzie dość mocno ograniczony.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 45. Data: 2009-02-12 18:01:51
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Marek Wyszomirski pisze:
> [...]
    > komputerze, ale i optyka porządnej jakości. Bo jeśli bedzie brakować dobrej
    > optyki rynek potencjalnych nabywców będzie dość mocno ograniczony.

    E tam, i tak jesteśmy w mniejszości. Nawet ja, ze swoimi stosunkowo
    skromnymi wymaganiami na tle tej grupy.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 46. Data: 2009-02-12 18:03:17
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Paweł W. pisze:

    > E tam, i tak jesteśmy w mniejszości.

    Miało być - jesteśmy marginesem. Mniejszość nie pasuje, bo może być
    nadal istotna, a margines już nie. W każdym razie nie dla tak dużej
    firmy jak Olypus. :D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    login: pawelek_79
    serwer: poczta*onet.pl.

  • 47. Data: 2009-02-12 18:11:14
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał:

    > Zajrzyj sam pod ten adres - tam napisano, ze to porownanie
    > plikow z SilkyPix i RAWtherapee a nie ACR ;-)

    Ooopsss... sorry, źle doczytałem. Ale - nie zmienia to faku, ze w zależności
    od zastosowanego programu otrzymujemy z tych samych plików RAW obrazy
    różniące się znacząco kątem widzenia.

    > Dla kogos kto ma zamiar robic JPGi raczej nie jest ;)

    Istotne jest, aby na zdjęciu miał taki sam kadr, jaki ustawił na ekraniku/w
    wizjerze. A skoro sugerowałeś, ze na ekraniku obraz jest pokazywany z
    korekcjami geometrii identycznymi do wnoszonych przez ACR, to geometria jpg
    też powinien być identycznie korygowany. Chyba że korekcja ekranika bedzie
    się zmieniała w zależności od formatu zapisu wykonywanych zdjęć - to też
    jest możliwe.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 48. Data: 2009-02-12 18:15:55
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Slyszal. Tyle ze wtedy o jakosci sie raczej
    > nie dyskutuje, tylko ja podziwia :)
    >[...]

    Musi być w tym celu spełniony jeszcze jeden warunek - zacytuję z
    niegdysiejszej stopki Czarka - gdy jeszcze nie prowadził działalności
    handlowej:
    "Okazuje sie, ze dobry aparat sam z siebie dobrych zdjec
    robic nie potrafi. Powinien byc jeszcze do niego
    doczepiony w miare sprawny i doswiadczony fotograf."

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 49. Data: 2009-02-12 18:25:42
    Od: m...@a...net.pl

    >Miało być - jesteśmy marginesem. Mniejszość nie pasuje, bo może byc
    >nadal istotna, a margines już nie.

    Pytanie jest proste - jaki bedzie potencjalny zbyt na dane szklo,
    i jaki bedzie koszt wypuszczenia danego szkla.

    Tamron i Sigma robia swoje szkla "na jedno kopyto", w tym sensie,
    ze jedno szklo robia pod kilka bagnetow.

    u4/3 bedzie systemem unikalnym, w tym sensie, ze nie da sie
    zrobic szkla pod u4/3 i uzyc go w innyc systemach.

    Za duzo roznic.

    Trzeba wiec sporo zainwestowac w rynek ktory bedzie waski.

    Wiele wiec zalezy od tego, jak producenci szkiel ocenia
    prawdopodobienstwo szybkiego wypuszczenia EVIL-ow na APS-C
    przez innych producentow aparatow.

    Tamron czy Sigma zaczna kosic zyski z inwestyacji w szkla
    projektowane pod u4/3 dopiero wtedy, gdy na rynku bedzie
    wiecej EVIL-ow, i gdy ich szkla da sie "przebagnetowac".

    Wniosek uboczny moich rozwazan jest nastepujacy:

    JESLI Sigma i Tamron wypuszcza szkla pod system u4/3 to
    najprawdopodobniej beda to szkla projektowane... pod
    przyszlego EVILa APS-C.
    :-)

    Niemniej czekam na jasna tania 50tke pod u4/3
    to sie chyba oplaci, bedzie zbyt na portretowke,
    i nie jest chyba trudne.

    Michal

  • 50. Data: 2009-02-12 19:44:32
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    m...@a...net.pl napisał:
    > JESLI Sigma i Tamron wypuszcza szkla pod system u4/3 to
    > najprawdopodobniej beda to szkla projektowane... pod
    > przyszlego EVILa APS-C.

    Który zapewne będzie miał inną średnicę niż ten na u43.

    m.
    --
    "Oprócz zastrzeżonych terminów wojskowych istnieje też mowa
    potoczna, choć wiem, że trudno w to uwierzyć." - (c) PWC