  • Data: 2011-04-07 23:47:07
    Temat: Re: Skrzyżowanie - pytanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 7 Apr 2011, Adam Płaszczyca wrote:

    > Przeczytałem ze zrozumieniem. Jak zwykle, okazało się, że moje rozumienie
    > jest inne niż Twoje. Może dlatego, że znam znaczenia poszczególnych słów.

    A ja w sprawie formalnej.
    Nie do definicji, a do argumentacji.

    > "jezdnia ˙˙ część drogi przeznaczoną do ruchu pojazdów; [...]"
    > A droga to:
    > "droga ˙˙ wydzielony pas terenu [...]"
    > Jak zatem ładnie widać, droga jest pasem terenu. Nie placem, nie zawijasem,
    > a pasem. Jezdnia to część tej drogi. Pas zaś, to "powierzchnia lasu, morza
    > itp. w kształcie wąskiego, długiego prostokąta" (http:/sjp.pwn.pl)
    > I zgodnie z tą definicją drogi, ma ona kiuerunek, jezdnia, jako jej częśc
    > tak samo.

    Czy droga z zakrętem to dwie drogi, czy jedna droga zmieniająca
    kierunek, i czy w takim razie nieprawidłowa jest definicja "pasa"
    w SJP czy też prostokąt może być zakrzywiony ;)
    Jak widać, literalne znaczenie nie kończy dyskusji (i o to właśnie
    chodzi), bo są elementy które *mogą* być szczegółowe (a tym samym
    z p. widzenia prawa - nadrzędne w rozważaniu).
    Nijak nie twierdzę że są.

    A całość bierze się z problemu chyba nie poruszonego w wątku: czy
    skrzyżowanie może być na zakręcie i czym odróżnić skrzyżowanie
    na zakręcie od zakrętu na skrzyżowaniu :>
    Albo jak kto woli - czy pojęcie skrzyżowania jest bardziej
    szczegółowe od zakrętu czy na odwrót.

    Bo to *jest* problem, wystarczy przyjrzeć się skrzyżowaniom
    "trzywlotowym" (ogólnie: każdym innym, niż "prostym" przelotom
    przez skrzyżowanie), spytać samego siebie czy skrzyżowanie
    "trzywlotowe" symetryczne czymś różni się od takiego jak
    "droga z bocznym dolotem", a jeśli tak to jaki przepis
    pozwala traktować taki "dolot" inaczej niż w przypadku
    skrzyżowania symetrycznego.
    Ze znanych mi przypadków - wyłącznie określenie drogi z pierwszenstwem,
    załóżmy więc że ten przypadek nie zachodzi.
    Czy coś innego pozwala różnicować takie dwa skrzyżowania?

    > Jak widzisz nie dodaję od siebie, bo nie jestem Tobą (pasuy na ukos, pasy
    > w poprzek, pasy między drogami, wszędzie pasy)

    Mi w wywodzie brakuje jednego: czy Twoim zdaniem przy przejeżdżaniu
    "na wprost" zmieniasz pas, i po czym poznać czy "na wprost" jest
    na wprost czy już nie na wprost jeśli wybieramy sobie z tysięcy
    skrzyżowań o różnych konstrukcjach.
    Wersja "kąt skrętu po uważaniu kierowcy" kończy dyskusję, ale tym
    (kończy) że kryterium nie leży w przepisach!

    > Pytałem, gdzie postulowałeś. Bo mam wrażenie, że sie zapętliłeś. Uważasz,
    > że wymuszający pierwszeństwo klient z lewego pasa porusza się swoim pasem
    > ruchu, a czyni to dlatego, że pas ruchu wyznaczony jest tym, jak się on
    > porusza, a musi byc on tak wyznaczony jak Ty twierdzisz, bo inaczej by było
    > niezgodnie z przepisami, które właśnie ad hoc stworzyłeś.

    Dobra uwaga :)
    Ale to chyba jednak ustawodawca nie przewidział "luk".

    > Znaki przed skrzyżowaniem pokazują do czego służą pasy przed skrzyżowaniem
    > - które z nich do jazdy na wprost, a które z nich do skrętu. Zaróno
    > poziome, jak i pionowe.
    > Jeśli uważasz, że jest inaczej, to wskaż znak umieszczony przed
    > skrzyżowaniem, który wyznacza pasy ruchu w obrębie skrzyżowania.

    W pełni zgoda, żeby nie było.

    > O, definicja pasa ruchu mówi, że pasów nie mogą wyznaczyć znaki poziome na
    > skrzyżowaniu? Ciekawe, który jej fragment tak twierdzi?

    Mogłem coś przeoczyć, ale chyba pominęliście słowa o "rozgałęzieniach".

    > Może według Ciebie na jednym kawałku jezdni może być 1500 pasów.

    To już będzie zastosowanie dla indukcji ;)

    pzdr, Gotfryd