  • 41. Data: 2010-02-16 18:23:29
    Temat: Re: Skradziono samochód - nagroda
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-02-16 17:19, Karolek wrote:

    > Dobra to inaczej.
    > Gdzie widnieje zapis, ze za znalezienie rzeczy wczesniej skradzionej nie
    > nalezy sie znalezne?
    > Ja nigdzie nie widze takich wyjatkow, a ze mozna znalezc rzecz
    > skradziona, to i nalezy sie znalezne.

    Troche mi juz slabo, ale powtorze jeszcze raz: rozumiesz co to znaczy
    "przedmiot zgubiony"? Ten samochod nikomu nie wypadl, stal sie
    przedmiotem przestepstwa. Jest sobie zapis, ze znalezne nalezy
    jesli ktos "znalazł rzecz zgubioną". Zostanie okradzionym to nie
    zgubienie, wiec przepis tej sytuacji nie dotyczy. Jesli ten przepis
    mialby intencje ktore probujesz wmowic, rozciagnieto by jego dzialanie
    przez uzycie okreslen typu "rzecz utracona".

    Jesli polskie slowo "zgubiony" jest wciaz niezrozumiale to podsuwam
    inne: "lose", "verlieren", "??????", w opozycji do "stolen",
    "gestohlen", "????????".

    --

    memento lorem ipsum

  • 42. Data: 2010-02-16 18:23:34
    Od: MariuszM <u...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-15 16:45, elmer radi radisson pisze:

    > ukrywania wiedzy o przestepstwie.
    Że jak?:>
    --
    M.

  • 43. Data: 2010-02-16 18:40:49
    Od: MariuszM <u...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-15 22:18, elmer radi radisson pisze:
    > a za nim do niej dojdzie, zlamanie
    > paragrafu ktory brzmi: "każdy dowiedziawszy się o popełnieniu
    > przestępstwa ściganego z urzędu ma społeczny obowiązek zawiadomić o tym
    > prokuratora lub Policję."

    W art. 304 k.p.k. mowa jest tylko o społecznym obowiązku powiadomienia
    prokuratora lub policji. Kara za niepowiadomienie jest przewidziana
    tylko dla określonych rodzajów przestępstw, najcięższych.
    --
    M.

  • 44. Data: 2010-02-16 19:26:41
    Od: Karolek <d...@o...pl>

    elmer radi radisson pisze:

> [...]
    >
    > Jesli polskie slowo "zgubiony" jest wciaz niezrozumiale to podsuwam
    > inne: "lose", "verlieren", "??????", w opozycji do "stolen",

    LOL.
    To Ty nie mozesz ogarnac tego, ze nie trzeba czegos zgubic, zeby ktos to
    mogl znalezc :P
    Masz jakies zaparcie mozgowe, ze nie mozesz tego pojac?
    Jakby bylo jak piszesz, to kazdy kto zgubilby dajmy na to komorke
    powiedzialby, ze na pewno ktos ja ukradl i nie placilby znaleznego
    znalazcy :P
    Zes sie uparl jak osiol, ze znalezc mozna tylko rzecz zgubiona, a tak w
    rzeczywistosci nie jest.
    Tobie ukradna rower, a ja go znajde i co bys nie zrobil, co bys nie
    powiedzial, dalej jestem znalazca i nie ma znaczenia czy to bylo
    kradzione, zapomniane, czy wypadlo ci z kieszeni, mozesz nawet tupnac
    nozka :>

    --
    Karolek

  • 45. Data: 2010-02-16 20:02:45
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-02-16 19:26, Karolek wrote:

    > To Ty nie mozesz ogarnac tego, ze nie trzeba czegos zgubic, zeby ktos to
    > mogl znalezc :P

    Nie. To ty nie mozesz ogarnac, ze zeby cos bylo okreslane - zgodnie z
    tym jak to jest LITERALNIE okreslone w kodeksie cywilnym, musi zostac
    ZGUBIONE. I ze samochodu zasadniczo nie mozna zgubic, za to moze zostac
    SKRADZIONY. Wiec jesli natrafisz na taki pojazd i z jakiegos wzgledu
    wiesz ze wlasciciel go poszukuje, to nie dlatego ze wypadl mu z kieszeni
    jak wyciagal kluczyki od samochodu, tylko zostal SKRADZIONY.

    Jesli sytuacja tyczyla by sie rowniez kradziezy, byloby to odpowiednio
    okreslone, tak jak w przypadku takiego przepisu:

    art. 169 KC: "Jednakże gdy rzecz zgubiona, skradziona lub w inny sposób
    utracona przez właściciela zostaje zbyta przed upływem lat trzech od
    chwili jej zgubienia, skradzenia lub utraty, nabywca może uzyskać
    własność dopiero z upływem powyższego trzyletniego terminu. "

    Pojmujesz w koncu roznice? Ze byloby to tak napisane? Widzisz gdzies w
    Art. 183 KC. slowa "zgubione, skradzione lub w inny sposob utracone"?
    NIE. Wiec w przypadku przepisu o znaleznym, sytuacja tyczy sie
    WYLACZNIE tego co jest wyraznie napisane.

    > Masz jakies zaparcie mozgowe, ze nie mozesz tego pojac?

    Sam reprezentujesz zatwardzenie mozgowe, udajac (?) ze nie widzisz
    podstawowej rzeczy, slowa: ZGUBIONY.

    SJP: ZGUBIĆ.
    <<przez nieuwagę zostawić coś gdzieś lub bezwiednie upuścić>>

    Slownikowa definicja, sama z siebie jasna i wystarczajaca prosto
    definiuje to co powinna podpowiadac nieskomplikowana logika. Nie masz
    racji a dalej macisz wode. EOT z mojej strony bo w tym momencie to juz
    zakrawa na gadke z trollem.

    --

    memento lorem ipsum

  • 46. Data: 2010-02-16 20:06:57
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-02-16 18:40, MariuszM wrote:

    > W art. 304 k.p.k. mowa jest tylko o społecznym obowiązku powiadomienia
    > prokuratora lub policji. Kara za niepowiadomienie jest przewidziana
    > tylko dla określonych rodzajów przestępstw, najcięższych.

    Zgadza sie, ale w przypadku proby wymuszenia "znaleznego" juz
    moze stanowic dodatkowy czynnik obciazajacy. Tym bardziej ze
    podkresli kontrast pomiedzy skrajnymi postawami spolecznymi.

    --

    memento lorem ipsum

  • 47. Data: 2010-02-16 20:20:47
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-02-16 18:23, MariuszM wrote:

    > Że jak?:>

    Chyba wiadomo o co chodzi? Mowa o sytuacji w ktorej posiada sie wiedze
    na temat faktow zwiazanych z przestepstwem. "oznacza, że nie tylko
    pokrzywdzony lub bezpośredni świadek przestępstwa, ale każda osoba
    dysponująca informacjami na temat popełnienia przestępstwa powinna
    zawiadomić o tym organy ścigania." I w okreslonej sytuacji moze
    stanowic czynnik obciazajacy.

    --

    memento lorem ipsum

  • 48. Data: 2010-02-16 20:22:35
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-02-16 18:23, MariuszM wrote:

> [...]

    pokrzywdzony lub bezpośredni świadek przestępstwa, ale każda osoba
    dysponująca informacjami na temat popełnienia przestępstwa powinna
    zawiadomić o tym organy ścigania." I w polaczeniu z innymi faktami
    niewywiazanie sie moze stanowic czynnik obciazajacy.

    --

    memento lorem ipsum

  • 49. Data: 2010-02-16 20:45:18
    Od: MariuszM <u...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-02-16 20:22, elmer radi radisson pisze:

> [...]
    > zawiadomić o tym organy ścigania." I w polaczeniu z innymi faktami
    > niewywiazanie sie moze stanowic czynnik obciazajacy.

    Obciążający?
    Chyba że masz na myśli wyrzuty sumienia....
    Art. 304 k.p.k. dotyczy "społecznego obowiązku", czyli pożądanego
    zachowania się obywatela, który gdy dowie się o przestępstwie lub o
    zamiarze jego popełnienia, powinien powiadomić organy ścigania.
    O karze mówi art. 240 k.k., w odniesieniu jednak do przestępstw
    najcięższych (jest tylko kilkanaście art. w k.k., których to dotyczy).
    Inaczej: jeżeli nie powiadomisz o pozostałych poza kreślonymi w k.k.-
    nie odpowiadasz karnie, choć - fakt - swojego "społecznego obowiązku"
    nie wypełniłeś.
    Kradzież - o której od początku mowa w tym wątku - nie jest objęta
    obowiązkiem "strzelania z ucha". I całe szczęście...chciałbyś iść do
    więzienia za niepowiadomienie o kradzieży z lasu drewna na
    ognisko?(kradzież drewna to przestępstwo bodajże od 70-kilku złotych)
    --
    Mariusz M.

  • 50. Data: 2010-02-16 21:07:47
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2010-02-16 20:45, MariuszM wrote:

> [...]
    > więzienia za niepowiadomienie o kradzieży z lasu drewna na
    > ognisko?(kradzież drewna to przestępstwo bodajże od 70-kilku złotych)

    Tak, obciazajacy. Napisalem przeciez, ze w okreslonych przypadkach.
    Do takiego moze dojsc na przyklad do sytuacji ktora sie zdarza dosc
    czesto w przypadkach zwiazanych ze zgubionymi portfelami badz
    telefonami, ze usiluje sie wymusic znalezne (a przeciez bardziej
    uzasadnione, bo mowa z reguly o faktycznym zagubieniu) warunkujac
    zwrotem przedmiotu lub zadajac wygorowanej kwoty. Wiec i w omawianej
    sytuacji gdy jasno wiadomo ze mowa o przedmiocie przestepstwa. Zatem
    sad moglby orzekajac kare za wymuszenie pieniedzy za zwrot czy pomoc
    w namierzeniu pojazdu, jak najbardziej podkreslic fakt nagannosci
    postepowania - poniewaz zamiast wypelnienia okreslonego w prawie
    spolecznego obowiazku probuje sie cynicznie wykorzystac sytuacje, czyli
    zachowuje wprost przeciwnie.

    --

    memento lorem ipsum