eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodySkoda Roomster TSI czy lepiej bez-TSI?Re: Skoda Roomster TSI czy lepiej bez-TSI?
  • Data: 2010-11-11 14:06:47
    Temat: Re: Skoda Roomster TSI czy lepiej bez-TSI?
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Thu, 11 Nov 2010 12:31:20 +0100, Kuba (aka cita)
    <y...@w...pl> wrote:

    >> Nie, bo ktoś wreszcie zauważył, że mniej materiałożerny, lżejszy
    >> silnik o mniejszej liczbie węzłów tarcia, bardziej zwartych
    >> komorach spalania i większej sprawności może zapewnić te same,
    >> jeśli nie lepsze, parametry trakcyjne od podejścia tradycyjnego.
    >
    > hmm, zważmy taki silnik 1,2 TSI oraz taki wolnossący 1,6.
    > Ciekaw jestem co wyjdzie...
    > A co do zwratości ... to powiedzialbym, ze to czysta teoria.

    Chcesz powiedzieć, że optymalnie ukształtowana komora spalania o
    pojemności około 30cm^3 jest mniej zwarta od optymalnie
    ukształtowanej komory spalania o pojemności około 40cm^3?

    >>> Mała pojemność w stosunkowo ciężkim samochodzie wcale nie oznacza
    >>> mniejszego
    >>> zużycia paliwa.
    >>
    >> Bo?
    >
    > Bo tak.
    > Ta sama, czy pdobna moc, podobne osiągi, praktycznie ta sama masa pojazdu i
    > ten sam styl jazdy. Dlaczego spalanie ma być inne?

    Dlatego, że silnik ma większą sprawność? Dlatego, że prawidłowo
    użytkowany częściej pracuje w obszarze najmniejszego
    jednostkowego zużycia paliwa, bo jego charakterystyka jest
    korzystniejsza?

    > Owszem zawsze znajdzie sie skrajne przykłady, ale z doświadczenia wiem (a
    > samochodów "kilka" mialem, ze spalanie nie do konca (albo nie tylko) jest
    > fukncją pojemności)

    Zużycie paliwa zależy od ogólnej sprawności silnika oraz tego,
    jak chętnie naciskamy pedał gazu, bo na wytworzenie każdego kW
    mocy trzeba zużyć pewną

    > Słabsze i mniejsze silniki w tym samym samochodzie potrafią spalić więcej

    Kto powiedział ,,słabsze''?

    > niż mocniejsze i więsze silniki, bo żeby uzyskać podobny styl jazdy
    > potrzebują wykorzystać większą część swojej sprawności.

    http://blogsilnika.blogspot.com/2009/11/dziaa-ten-do
    wnsizing-czy-nie-statystyki.html

    >>> A zwiększona moc z małej pojemności to skrócenie żywotności silnika.
    >>
    >> Bo?
    >
    > Bo nie wierze, zeby koncerny dbały o żywotność silnika po okresie
    > gwarancyjnym w dzisiejszych czasach.

    I uważasz, że wolnossącego silnika 1.6 nie da się zaprojektować
    tak, by wytrzymał we wzorcowych warunkach założony przebieg?
    Myślisz, że w biurach projektowych siedzą idioci, którzy gotowi
    są odebrać sobie chleb, bo mają ambicję wyprodukowania kolejnego
    W123?

    > A to z dużą dozą prawdopodobieństwa
    > wskazuje, ze materiały użyte do budowy wysilonego 1,2TSI są takie same jak
    > wolnossącego i nie wysilonego 1,6 czy 2,0.

    A wymiary poszczególnych części?

    > A to oznacza, ze te mniejsze
    > gabaryty, mniejsza powierzchnia tarcia, zwartość budowy i co tam jeszcze
    > wymieniłeś wskazuje wlasnie na większe obciążenia i szybsze zużycie.

    To tylko oznacza, jak mało wiesz o projektowaniu maszyn.

    > Auto będzie jeździć do 150-200 tys (jak dobrze pójdzie) i ... naprawa

    Gdyby ktoś zaprojektował silnik na 150-200kkm, to miałby problem
    ze zwiększoną awaryjnością już w okresie gwarancyjnym, bo
    współczynniki bezpieczeństwa musiałyby być małe.

    >>> Nie lepiej kupić normalnego 1,6 czy 1,8 mieć podobne spalanie przy tym
    >>> samym
    >>> sposobie jażdy,
    >>
    >> Nie byłbym taki pewien.
    >
    > a ja jestem, bo nie raz mialem okazje sprawdzić to w rzeczywistych warunkach
    > drogowych.

    Może niewłaściwie używałeś takiego silnika? One raczej
    nieprzypadkowo mają mocny dół.

    > A ja bylbym.
    > Skoro moc jest podobna, przebieg krzywej mocy i momentu bardziej łagodny,

    Uwielbiam te wesołe opowieści dla kur domowych:

    http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?Charts
    ID=739 --
    1.4TSI (103kW)

    http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?Charts
    ID=161 --
    2.0FSI (110kW)

    Pierwszy ma ponad 200Nm od ~1500 do ~4700obr/min, drugi ma
    trochę ponad 180Nm między ~2000, a ~4700obr/min. Rzeczywiście,
    korzystniejsza charakterystyka wolnossącego silnika.

    > a
    > masa całego pojazdy praktycznie taka sama (bo nawet jeśli, w co wątpie,
    > silnik 1,2 TSI jest lżejszy od wolnossącego 1,6 to dla ogólnej masy auta
    > jest to różnica pomijalnie mała i równa ciężarowi zakupów z Auchana) to
    > dlaczego dynamika mialaby być gorsza, a przypadku bardziej przewidywalnych
    > krzywych momentu nawet lepsza.

    A które to są te ,,bardziej przewidywalne krzywe'' i jak
    wyglądają? Bo to właśnie turbo zapewnia bardzo łatwą możliwość
    kształtowania krzywej przebiegu momentu.

    r.
    --
    ____________________________________________________
    _____________
    robert rędziak e36/5 323ti mailto:giekao-at-gmail-dot-com

    I hope they don't fart at Greenpeace. That's bad for Gaia.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: