  • 1. Data: 2011-04-23 11:48:03
    Temat: Skala odwzorowania
    Od: Les <s...@p...fm>

    Witam,
    zrobiłem taki eksperyment i proszę o sprawdzenie czy moje wnioski są
    prawdziwe.
    Fotografowałem linijkę żeby było łatwiej.

    1. foto 1 - 20D + 100 macro 1:1 -- na linijce widać 22 mm - skala 1:1
    - prawdziwa skala 1:1,6
    2. foto 2 - 20D + 100 macro 1:1 + kit ustawiony na 55 -- na linijce
    widać 7 mm - skala 3:1 - prawdziwa skala 3:1,6 (czyli 1,9:1)
    3. foto 3 - 20D + 100 macro 1:1 + Raynox DCR 250 -- na linijce widać
    10,5 mm - skala 2:1 - prawdziwa skala 2:1,6 (czyli 1,25:1)

    Oczywiście nie chodzi mi to o super dokładność, ale o wyniki
    orientacyjne.

    Interesuje mnie jaką skalę uzyskam z kompletem pierścieni pośrednich i
    tym obiektywem (bez soczewki i obiektywu mocowanego odwrotnie)?
    Wartości orientacyjne mnie zadowalają.

    Pozdrawiam
    Les

  • 2. Data: 2011-04-23 12:54:18
    Temat: Re: Skala odwzorowania
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-04-23 13:48, Les pisze:
> [...]
    >
    > Interesuje mnie jaką skalę uzyskam z kompletem pierścieni pośrednich i
    > tym obiektywem (bez soczewki i obiektywu mocowanego odwrotnie)?

    Co rozumiesz przez "prawdziwą skalę"? Skala odwzorowania to stosunek
    rozmiaru obrazu do rozmiaru przedmiotu. Koniec, kropka. Mieszanie do
    tego cropa jest bez sensu. W punkcie (1) na FF byłoby widać 36 mm i też
    byłaby to skala 1:1.
    Wracając do Twego pytania - sporo zależy od konstrukcji obiektywu.
    Klasyczne (starsze) makrówki nie zmieniają ogniskowej, konstrukcje
    z IF ją skracają, żeby utrzymać małe wymiary i (częściowo lub
    całkowicie) zrekompensować straty światła). Zakładając długość
    pierścieni 50mm, wynikową skalę szacowałbym na przedział 1.5 - 2 : 1
    --
    "We all go a little mad sometimes."
    Norman Bates

  • 3. Data: 2011-04-23 16:04:15
    Od: Les <s...@p...fm>

    witam,
    prawdziwą skalę - użyłem takiego skrótu myślowego - chodzi o to, że
    obiektyw 100 macro 1:1 jest zaprojektowany do pełnej klatki - chodzi o
    to jak to ma się do cropa.

    W pytaniu o pierścienie chodzi o to, czy ma sens zakup nowej zabawki
    czy wystarczą aktualne. Tak naprawdę rzadko potrzebuję większej skali
    - niemniej takie przypadki występują.

    Pozdrawiam
    Les

  • 4. Data: 2011-04-23 16:29:06
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-04-23 18:04:15 +0200, Les <s...@p...fm> said:

    > obiektyw 100 macro 1:1 jest zaprojektowany do pełnej klatki - chodzi o
    > to jak to ma się do cropa.

    Nijak. Obiektyw został zaprojektowany, żeby fotografowana złotówka w
    skali 1:1 miała na ekranie taką samą średnicę jak w rzeczywistości.
    Nie mieszaj pojęć. Skala odwzorowania, to skala odwzorowania. Koniec
    kropka. Kilometr to kilometr nawet jak go opiszesz w łokciach.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-04-23 16:39:04
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-04-23 18:04, Les pisze:
    > prawdziwą skalę - użyłem takiego skrótu myślowego - chodzi o to, że
    > obiektyw 100 macro 1:1 jest zaprojektowany do pełnej klatki - chodzi o
    > to jak to ma się do cropa.

    Ma się nijak. Mucha długości 7 mm będzie miała długość 7 mm na matrycy,
    obojętnie, FF czy APS. Różnica będzie w kącie widzenia, FF zarejestruje
    szerszy kadr.

    > W pytaniu o pierścienie chodzi o to, czy ma sens zakup nowej zabawki
    > czy wystarczą aktualne. Tak naprawdę rzadko potrzebuję większej skali
    > - niemniej takie przypadki występują.

    Takie rzeczy da się łatwo policzyć. Z ogólnie znanych wzorów:
    1/f = 1/x + 1/y; s = y/x
    gdzie f - ogniskowa, y - odległość obrazowa, x - odległość przedmiotowa,
    s - skala odwzorowania,
    mamy:
    s = y/f - 1
    Teraz mamy 2 skrajne przypadki: makro stałoogniskowe i makro z pełnym
    IF. W pierwszym f = 100mm, y = 200mm + 50mm (pierścienie), skala
    wychodzi 1.5:1. W drugim: f = 50mm, y = 100mm + 50mm, skala = 2:1.

    Jak widać, nie będzie wiele więcej, niż z tym co masz. Ewentualny
    zysk to trochę lepszy obraz i większa odległość od motywu. Możesz
    też rozważyć podwójny zestaw pierścieni lub mieszek (trafiają się
    dość tanie m42).