    From: Pawel Gancarz <y...@t...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Skala odwzorowania
    Date: Sat, 23 Apr 2011 14:54:18 +0200

    W dniu 11-04-23 13:48, Les pisze:
    > Witam,
    > zrobiłem taki eksperyment i proszę o sprawdzenie czy moje wnioski są
    > prawdziwe.
    > Fotografowałem linijkę żeby było łatwiej.
    >
    > 1. foto 1 - 20D + 100 macro 1:1 -- na linijce widać 22 mm - skala 1:1
    > - prawdziwa skala 1:1,6
    > 2. foto 2 - 20D + 100 macro 1:1 + kit ustawiony na 55 -- na linijce
    > widać 7 mm - skala 3:1 - prawdziwa skala 3:1,6 (czyli 1,9:1)
    > 3. foto 3 - 20D + 100 macro 1:1 + Raynox DCR 250 -- na linijce widać
    > 10,5 mm - skala 2:1 - prawdziwa skala 2:1,6 (czyli 1,25:1)

> [...]

    Co rozumiesz przez "prawdziwą skalę"? Skala odwzorowania to stosunek
    rozmiaru obrazu do rozmiaru przedmiotu. Koniec, kropka. Mieszanie do
    tego cropa jest bez sensu. W punkcie (1) na FF byłoby widać 36 mm i też
    byłaby to skala 1:1.
    Wracając do Twego pytania - sporo zależy od konstrukcji obiektywu.
    Klasyczne (starsze) makrówki nie zmieniają ogniskowej, konstrukcje
    z IF ją skracają, żeby utrzymać małe wymiary i (częściowo lub
    całkowicie) zrekompensować straty światła). Zakładając długość
    pierścieni 50mm, wynikową skalę szacowałbym na przedział 1.5 - 2 : 1
    --
    "We all go a little mad sometimes."
    Norman Bates