    From: "slawek" <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Simpson vs. Niski Cotes
    Date: Mon, 12 Nov 2012 05:11:01 +0100

    Użytkownik "Baranosiu" <r...@w...pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:k7olf5$rpm$...@n...task.gda.pl...
    > Akurat w tym przypadku tak, ale weź inny przedział całkowania (na
    > przykład -10..10 tak żeby wpływ funkcji wykładniczej był nieco
    > bardziej znaczący) i już simpson może wypaść lepiej.

    Oczywiście, że dla /pewnych/ przedziałów lub /pewnych/ funkcji może być
    tak... albo może tak nie być.

    Jednakże mit o wyższości metody Simpsona nad metodą trapezów jest obalony -
    nie można a priori założyć, że wyniki otrzymane metodą Simpsona będą
    dokładniejsze.

    I jeszcze drobiazg - większość ludzi, jak usłyszy "całkowanie", to kojarzy
    to z zadaną w postaci w wzoru funkcją podcałkową. W przykładowym programie
    taka funkcja, f, była wyłącznie dla niezaśmiecania forum tablicą parunastu
    tysięcy wartości. Bo istotą rzeczy jest - w tym do czego mi są potrzebne
    całki - że są dane pary (x,y), nie ma jawnie postaci funkcji. Można to sobie
    np. wyobrazić jako zapis PCM dźwięku - przy próbkowaniu 44 kHz będzie to
    44000 punktów (x,y) na każdą sekundę - i teraz trzeba to scałkować - dane
    są - funkcji zapisanej wzorkiem nie ma.

    Teraz trochę teorii. Jeżeli jest dość dużo sampli, czyli par (x,y) jest n+1,
    a to n+1 wynosi kilkaset tysięcy lub więcej, to nie ma znaczenia, czy urwie
    się jeden z sampli gdzieś z przodu lub z tyłu - wartość całki powinna być
    /niemal/ taka sama. Stosując wzór Simpsona dla danych "urwanych z przodu"
    otrzymuje się zupełnie inne sumowanie niż dla "urwanych z tyłu" (inne
    elementy są są wtedy parzyste/nieparzyste). Można potem dodać "urwany"
    przedział (ale to nie jest konieczne). Oczywiście dla otrzymania
    dokładniejszych wyników można i należy wziąć średnią arytmetyczną wyników
    całkowania "urwanego z przodu" i "urwanego z tyłu". Tylko że, surprise,
    surprise, dostaje się wtedy po prostu wzór trapezów (kwadraturę
    Newtona-Cotesa rzędu 1). Dlaczego tak jest? Między innymi dlatego, że wzór
    na całkowanie numeryczne musi mieć "symetrię translacyjną" - tj. zastąpienie
    przedziału indeksów [1, n] przez [2, n+1] powinno dawać ten sam wynik z
    dokładnością do końcówek [1,2] i [n, n+1]. Tego warunku wzór Simpsona nie
    spełnia, a wzór trapezów tak.

    Kwadratury Newtona-Cotesa, Gaussa-Czebyszewa itd. powstawały w czasach
    "przedkomputerowych". Służyć miały rozwiązaniu problemu: mamy funkcję f i
    przedział [a, b] - jak tylko kilkakrotnie ewaluując f obliczyć wartość całki
    z f, wiedząc że f jest taka a taka? Kilkakrotnie, tzn. 3-5 razy, bo każde
    wyliczenie f trwa długo - papier i ołówek, ew. arytmometr (ale to już raczej
    nie czasy Newtona i Gaussa, tylko trochę później).

    Jeszcze nieco o całkowaniu metodą Romberga - to nic innego niż zastosowanie
    ekstrapolacji Richardsona do całkowania. A ta jest, podobnie jak
    ekstrapolacja Aitkena, należy do metod w których rezultaty kilku, coraz
    dokładniejszych, obliczeń ekstrapoluje się do wyniku jaki prawdopodobnie
    otrzymanoby przy jeszcze większej staranności. Praktycznie, w przypadku
    danych stablicowanych oznaczałoby to policzenie metodą trapezów dla co
    drugiego punktu (krok 2h) i normalnie (h = x[2] - x[1]), a następnie próbę
    odgadnięcia ile to miałoby być dla h/2. Trzeba dodatkowego założenia o
    odstępstwie wartości oszacowanych numerycznie od dokładnej. Tymczasem dla
    danych stablicowanych takie założenie /może/ nie być prawdziwe - oraz co też
    istotne - nie da się obliczyć w razie potrzeby np. wartości f((x[k] +
    x[k+1])/2), gdyż formuła dla funkcji f nie jest znana, a interpolacji nie
    należy stosować (tzn. można, lecz nie da ona nowych informacji, więc nie ma
    sensu robić interpolacji w danych skoro efektywniej jest robić to dla sum).

    Praktycznie? W niezłej bibliotece CERNLIB jest TRAPER (D108, Trapezoidal
    Rule Integration with an Estimated Error), który - jak pamiętam - wbrew swej
    nazwie używa interpolacji parabolicznej pomiędzy dostarczonymi odciętymi.
    Lepiej jest używać używać funkcji sklejanych z wielomianów m-tego stopnia,
    ale wymaga to rozwiązywania równania trójdiagonalnego, a to przy dużej
    ilości danych może prowadzić do dużych błędów z zaokrągleń. Wracamy do
    punktu wyjścia - metody Newtona-Cotesa rzędu 1.

    Ogólnie sytuacja jest dość nieciekawa i to w tak trywialnie prostych
    zagadnieniach, jak obliczanie RMS sygnału audio. Nic lepszego niż trapezy, a
    w zasadzie nawet i to nie - bo z wzoru na trapezy wychodzi zwykłe sumowanie
    wszystkiego co jest w środku i jeszcze doliczenie tylko połowy końcówek.

    slawek