    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <0...@g...com>
    <55f15bc8$0$27509$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    <55f17075$0$27511$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    <55f1b5de$0$4782$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <17i8x10ird2ta$.h5dn37tixtfz.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    Subject: Re: Silniczek
    Date: Fri, 11 Sep 2015 15:00:00 +0200

    dyskusyjnych:b761aa98-d634-411f-ab98-67a6d97e9983@go
    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 11 września 2015 07:53:30 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Tu jeszcze jedna ciekawostka, z instrukcji obsługi tego piko:
    >Procesor PLC wykonuje program cyklicznie 1000 razy/sek.

    Podejrzewalem tak jak Robert wyjasnil - to pomocnicza funkcja, do
    dowolnego wykorzystania, np do oprogramowania krancowek.
    Nie majaca nic wspolnego z obliczaniem trajektorii.

    >Nie wiesz jak on ma w jednej pętli przewidzieć 120 następnych kroków?
    >Na podstawie odczytów z enkodera których jeszcze nie ma, policzyć
    >uchyby na przyszłe kroki?
    >Czy na podstawie poprzednich odczytów policzyć uchyby na kroki które
    >powinien był wykonać ale jeszcze nie wykonał?

    Zauwaz, ze Piko zadnych enkoderow nie obsluguje.
    Majac przemiescic narzedzie z punku A do B on generuje w ciemno
    potrzebna ilosc impulsow.
    Zachowujac jednak zadana predkosc i nie przekraczajac zadanych
    przyspieszen maksymalnych.

    Jak to w srodku zaprogramowane to nie wiem - liczy sobie co krok,
    czy np co 1ms wylicza ile bedzie potrzebnych krokow w kolejnej ms i
    jakis generator programuje.

    Nawiasem mowiac- to i w powaznym ukladzie sterowania podobny modul
    gdzies jest - najpierw trzeba wiedziec jak sie chemy poruszac.
    Tylko zintegrowane sterowanie otwiera wiecej mozliwosci.

    >Robert już wymienił.

    Robert wymienil klocki, ktore ma u siebie. A ja pisze jak jest
    zbudowany w srodku jeden z klockow - serwokontroler, taki np ProNet.

    >No przecież PWM to jest analogowy sygnał, tyle że zmodulowany w celu
    >uniknięcia zakłóceń. Nawet tanie modelarskie serwa tego używają, tyle
    >że częstotliwość tej modulacji mają niską, na przykład 50 Hz. Nie
    >opowiadaj mi że demodulacja sygnału PWM to jest jakas trudność.

    A jaka chcesz uzyskac dokladnosc/rozdielczosc ?
    0.01mm w zakresie powiedzmy 2m ?
    Owszem, to jest trudnosc. A bardzo duza trudnosc, jak jeszcze
    wymagasz, aby czestotliwosc byla 120kHz.

    >Mam na myśli to, że o ile silnik krokowy może robić 120 tysięcy
    >kroków na sekundę,
    >to nie ma potrzeby w silniku serwa uaktualniać prądu z taką
    >częstotliwością.

    Ano - nie ma, czy: moze nie byc.

    >Więc rozumiem że w przypadku serwa, te 120kHz to częstotliwość z jaką
    >sterownik mówi driverowi żeby zmniejszył lub zwiększył napięcie.
    >Driver po zsumowaniu iluś tych impulsów, wylicza o ile ma to napięcie
    >zmniejszyć lub zwiększyć i to wykonuje.

    Nie tak. Piko wylicza konieczny ruch i daje informacje - krok w lewo,
    albo krok w prawo.
    To nie jest z czestotliwoscia 120kHz, to jest z czestotliwoscia taka
    jaka wynika z potrzeby.
    Jak danej osi nie musisz ruszac, to bedzie 0 impulsow/s, jak
    potrzebujesz posuw 0.5mm/s i w maszynie jest 1000 krokow/mm,
    to wychodzi 500Hz.

    A dalej to wchodzimy do wnetrza serwosterownika Pronet:
    Jak to dokladnie jest w srodku zrobione to nie wiem, ale niemal na
    pewno jest jakis licznik, ktory te impulsy z Piko zlicza.
    I wie, ze zadana pozycja jest np 10000 ... 10001 ... 10002 ... 10003.
    Obok mamy licznik z enkodera, ktory zlicza, ze rzeczywista pozycja
    jest np 9998.

    oba liczniki odczytuje regulator, porownuje, i wylicza ... powiedzmy
    ze pożądany moment na silniku, bo to jest AC 3ph, tu juz zwykla zmiana
    napiecia nie wystarczy.
    Gdzies tam w nim jest pewnie jakis regulator PID, albo i lepszy - bo
    zobacz, ze np nie powinien do oscylacji doprowadzic, na tarcie i luzy
    powinien byc odporny.
    Gdzies musi miec zaszyta dodatkowa logike na wylaczniki krancowe,
    maksymalny moment itd.

    Jak szybko ten modul reguluje - ch* wie. Moze i jest sens, zeby
    dzialal szybko i wyliczal np z czestotliwoscia 1MHz, a moze mu
    wystarczy np 5kHz, czy nawet 50Hz.

    Dalej w serwosterowniku zapewne mamy cos, co nazwalem powyzej
    generatorem sygnalow falownika.
    Jak juz wiemy jak chcemy silnik wysterowac, to trzeba to przeliczyc na
    prady w uzwojeniach, a potem odpowiednio dlugo otworzyc wlasciwe
    tranzystory.
    Bo to falownik pracuje PWM.
    Czestotliwosc - nie wiem, strzelam ze gdzies miedzy 20 a 200kHz. Nie
    musi miec nic wspolnego z poprzednimi czestotliwosciami

    Czy wystarczy jak mu regulator przed cyklem wyliczy czas otwarcia,
    czy poszli dalej i wyliczaja wielokrotnie w czasie cyklu i reaguja na
    biezaco - to juz nie wiem.

    J.

    Tak jak MASH w odtwarzaczu CD.

> [...]
    > krecila stale. Ale w krokowcu do pewnego stopnia tez tak jest.
    >
    > Jak nagle zaczniesz podawac 120 tys impulsow/s, to oska bedzie sie
    > najpierw rozpedzala, a potem wirowac stale. Roznica miedzy pozycja
    > zadana (sumaryczna iloscia krokow-impulsow na wejsciu) a rzeczywista
    > (kroki enkodera) moze byc na poczatku bardzo duza, liczona tysiacami
    > krokow.
    > Pozniej bedzie malec, dobry regulator bedzie sie staral sprowadzic
    > do
    > zera. Krokowiec tego nie potrafi - kroki zgubi.

    Krokowiec też może mieć enkoder, czy prosty układ meldujący zgubienie
    kroku.

    > Gdzies tam jeszcze po drodze mozesz miec "przekladnie
    > elektroniczna",
    > czyli mozliwosc ustawienia, ze np 1000 krokow na wejsciu powinno
    > zmienic poloze osi o 5678 krokow enkodera.
    > Ale z tego co Robert pisze - podobna funkcje ma w
    > sterowniku/driverze
    > do silnika krokowego (choc podejrzewam mikrokrok).

    > pojawia sie w danych 4Mpps, ale w troche dziwnej rubryce.

    Oni to piszą dla siebie. Człowiek nie z tej bajki ma tego nie
    rozumieć.