    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Fri, 11 Sep 2015 00:46:58 -0700 (PDT)
    <9...@g...com>
    <55f152c2$0$27526$65785112@news.neostrada.pl>
    <0...@g...com>
    <55f15bc8$0$27509$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    <55f17075$0$27511$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    <55f1b5de$0$4782$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <17i8x10ird2ta$.h5dn37tixtfz.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: Silniczek
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 11 września 2015 07:53:30 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    9dy/Pronet%20-%20Instrukcje%20obs%c5%82ugi/ProNetMan
    ual_V2.15.pdf

    > Czas powtarzania. Bo szerokosc impulsu to 3us (lub wiecej)

    Tu jeszcze jedna ciekawostka, z instrukcji obsługi tego piko:
    Procesor PLC wykonuje program cyklicznie 1000 razy/sek.
    Nie wiesz jak on ma w jednej pętli przewidzieć 120 następnych kroków? Na podstawie
    odczytów z enkodera których jeszcze nie ma, policzyć uchyby na przyszłe kroki? Czy na
    podstawie poprzednich odczytów policzyć uchyby na kroki które powinien był wykonać
    ale jeszcze nie wykonał?

    > Nie wiem co nazywasz driverem. W srodku (sterownika serwa) zapewne
    > jest:
    > -uklad wspolpracy z dekoderem,
    > -regulator i logika sterujaca,
    > -uklad generujacy przebiegi falownika,
    > -wzmacniacz/tranzystory falownika,
    > -uklady pomiarowo-zabezpieczajace.
    >
    > Mowie o funkcjonalnosci ukladow - to moze byc w jednym ukladzie
    > scalonym, albo fragmenty programu sterujacego.
    > Zobacz ze rodzina tych sterownikow wyglada podobnie - prawdopodobnie
    > plytka elektroniki sterujacej jest jedna, tylko rozny zestaw
    > tranzystorow wyjsciowych dali w zaleznosci od mocy

    Robert już wymienił.

    > Pico generuje, a Pronet musialby zmierzyc szerokosc i odpowiednio
    > wysterowac silniki. Pomiar szerokosci z dokladnoscia nanonekundowa to
    > nie jest taka prosta sprawa, sygnal narasta i opada wiele(set) ns,
    > zalezy to jeszcze od kabla.

    No przecież PWM to jest analogowy sygnał, tyle że zmodulowany w celu uniknięcia
    zakłóceń. Nawet tanie modelarskie serwa tego używają, tyle że częstotliwość tej
    modulacji mają niską, na przykład 50 Hz. Nie opowiadaj mi że demodulacja sygnału PWM
    to jest jakas trudność.

    > Nie bardzo rozumiem co masz na mysli.

    Mam na myśli to, że o ile silnik krokowy może robić 120 tysięcy kroków na sekundę, to
    nie ma potrzeby w silniku serwa uaktualniać prądu z taką częstotliwością. Więc
    rozumiem że w przypadku serwa, te 120kHz to częstotliwość z jaką sterownik mówi
    driverowi żeby zmniejszył lub zwiększył napięcie. Driver po zsumowaniu iluś tych
    impulsów, wylicza o ile ma to napięcie zmniejszyć lub zwiększyć i to wykonuje. Tak
    jak MASH w odtwarzaczu CD.

> [...]
    > sie poruszala skokami. Jak beda szybko po sobie - to oska bedzie sie
    > krecila stale. Ale w krokowcu do pewnego stopnia tez tak jest.
    >
    > Jak nagle zaczniesz podawac 120 tys impulsow/s, to oska bedzie sie
    > najpierw rozpedzala, a potem wirowac stale. Roznica miedzy pozycja
    > zadana (sumaryczna iloscia krokow-impulsow na wejsciu) a rzeczywista
    > (kroki enkodera) moze byc na poczatku bardzo duza, liczona tysiacami
    > krokow.
    > Pozniej bedzie malec, dobry regulator bedzie sie staral sprowadzic do
    > zera. Krokowiec tego nie potrafi - kroki zgubi.

    Krokowiec też może mieć enkoder, czy prosty układ meldujący zgubienie kroku.

    > Gdzies tam jeszcze po drodze mozesz miec "przekladnie elektroniczna",
    > czyli mozliwosc ustawienia, ze np 1000 krokow na wejsciu powinno
    > zmienic poloze osi o 5678 krokow enkodera.
    > Ale z tego co Robert pisze - podobna funkcje ma w sterowniku/driverze
    > do silnika krokowego (choc podejrzewam mikrokrok).

    > pojawia sie w danych 4Mpps, ale w troche dziwnej rubryce.

    Oni to piszą dla siebie. Człowiek nie z tej bajki ma tego nie rozumieć.