eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaSamohamownośc przekładni slimakowych w szereguRe: Samohamownośc przekładni slimakowych w szeregu
  • Data: 2021-12-20 14:32:11
    Temat: Re: Samohamownośc przekładni slimakowych w szeregu
    Od: a a <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Monday, 20 December 2021 at 12:54:49 UTC+1, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Wharton" napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:9...@g...com.
    ..
    > >Projektuję maszynę do obracania wielkich odlewów (ok 14-20 TON).
    > >Owa maszyna obraca odlewy, których środek ciężkości (COG) nie pokrywa
    > >się z osią obrotu.
    > >Dajmy na to, że dobrałem przekładnie poprawnie pod katem mocy i
    > >przeniesienia napędu.
    >
    > >Jest jednak taka rzecz: Obracam odlew z pozycji wyjściowej, COG jest
    > >poniżej osi obrotu, o 180 stopni, gdzie COG jest powyżej osi obrotu -
    > >jest to dla mnie tzw. punkt niestabilności, bo COG może przesunąć się
    > >na drugą stronę i raptownie przyspieszyć masę, co grozi zniszczeniem
    > >maszyny, niebezpieczeństwem dla operatora i Bóg wie co jeszcze.
    > >Maszyna musi mieć możliwość zatrzymania się w dowolnym momencie.
    > >Planuję od tego momentu użyć pozytywnego hamulca pneumatycznego do
    > >kontroli prędkości obrotu.
    >
    > >Maszynę napędza ślimakowy motoreduktor pneumatyczny i poprzez kolejną
    > >przekładnię ślimakową przekazuje napęd na rolki pokryte "gumą".
    >
    > >Teraz tytułowe zagadnienie: przekładnie o wysokiej sprawności
    > Slimakowe ?
    >
    > >nie zapewniają samohamowności (ew. zapewniają ją w szczegorlnych
    > >warunkach zależnych od zużycia przekładni, prędkości),
    > >ale czy dwie przekładnie ślimakowe w szeregu zapewnią taką
    > >samohamowność, przy założeniu, że obroty są niewysokie, a maszyna
    > >będzie użytkowana mniej niż 5000h/rok?
    > IMO - przekladnie slimakowe czesto są samohamowne.
    > Ale jesli nie sa ... to i dwie w szeregu nie będą, chyba ze opory
    > ruchu odpowiednio duze, i sie okaze, ze musisz np 50Ton sily przyłożyc
    > do obrotu.
    >
    > Ale z tej samohamownosci kolejny problem wynika - zatrzymujesz silnik,
    > a rozpedzona masa chce sie dalej poruszac.
    > A przekladnia nie pozwala - i gdzies powstaje udar sily.
    >
    > Normalnie sie z tym walczy stosujac silnik o odpowiednio duzej inercji
    > wlasnej.
    > Ale u Ciebie ... moze predkosc mala, moze te gumowe rolki wystarcza do
    > tlumienia, moze pneumatyczny motor ma duzą inercje i slabe hamowanie.
    >
    > J.
    Chinczyk to rozwiązał i pokazuje na filmikach na księdze twarzy

    Codziennie coś olewają

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: