eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaSamohamownośc przekładni slimakowych w szereguRe: Samohamownośc przekładni slimakowych w szeregu
  • Data: 2021-12-20 12:54:20
    Temat: Re: Samohamownośc przekładni slimakowych w szeregu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "Wharton" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:937a225b-93ee-4d02-8267-a4e87c479508n@g
    ooglegroups.com...
    >Projektuję maszynę do obracania wielkich odlewów (ok 14-20 TON).
    >Owa maszyna obraca odlewy, których środek ciężkości (COG) nie pokrywa
    >się z osią obrotu.
    >Dajmy na to, że dobrałem przekładnie poprawnie pod katem mocy i
    >przeniesienia napędu.

    >Jest jednak taka rzecz: Obracam odlew z pozycji wyjściowej, COG jest
    >poniżej osi obrotu, o 180 stopni, gdzie COG jest powyżej osi obrotu -
    >jest to dla mnie tzw. punkt niestabilności, bo COG może przesunąć się
    >na drugą stronę i raptownie przyspieszyć masę, co grozi zniszczeniem
    >maszyny, niebezpieczeństwem dla operatora i Bóg wie co jeszcze.
    >Maszyna musi mieć możliwość zatrzymania się w dowolnym momencie.
    >Planuję od tego momentu użyć pozytywnego hamulca pneumatycznego do
    >kontroli prędkości obrotu.

    >Maszynę napędza ślimakowy motoreduktor pneumatyczny i poprzez kolejną
    >przekładnię ślimakową przekazuje napęd na rolki pokryte "gumą".

    >Teraz tytułowe zagadnienie: przekładnie o wysokiej sprawności

    Slimakowe ?

    >nie zapewniają samohamowności (ew. zapewniają ją w szczegorlnych
    >warunkach zależnych od zużycia przekładni, prędkości),
    >ale czy dwie przekładnie ślimakowe w szeregu zapewnią taką
    >samohamowność, przy założeniu, że obroty są niewysokie, a maszyna
    >będzie użytkowana mniej niż 5000h/rok?

    IMO - przekladnie slimakowe czesto są samohamowne.
    Ale jesli nie sa ... to i dwie w szeregu nie będą, chyba ze opory
    ruchu odpowiednio duze, i sie okaze, ze musisz np 50Ton sily przyłożyc
    do obrotu.

    Ale z tej samohamownosci kolejny problem wynika - zatrzymujesz silnik,
    a rozpedzona masa chce sie dalej poruszac.
    A przekladnia nie pozwala - i gdzies powstaje udar sily.

    Normalnie sie z tym walczy stosujac silnik o odpowiednio duzej inercji
    wlasnej.
    Ale u Ciebie ... moze predkosc mala, moze te gumowe rolki wystarcza do
    tlumienia, moze pneumatyczny motor ma duzą inercje i slabe hamowanie.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: