  • 21. Data: 2010-11-05 15:32:38
    Temat: Re: Samochod na sprezone powietrze
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 5 Lis, 15:28, z <z...@g...pl> wrote:

    > Not to dokładnie jak z LPG ;-)

    LPG w butli jest skroplony, cisn. max kilka barow...
    do CNG uzywa sie wysokocisnieniowych butli ( ~200bar ? ) ale to tez
    jest malo popularne obecnie...

    > Czytałeś ten artykuł? W hondzie maniacy oszołomy pracują?

    nie czytalem ;)

    WS

  • 22. Data: 2010-11-06 22:20:36
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 4 Nov 2010 17:10:21 +0100, PB napisał(a):

    > Drogi kolego - duża, porządnie zrobiona kompresorownia da radę tanio
    > sprężać olbrzymie ilości powietrza. Można takie zbudować przy obecnych
    > stacjach benzynowych, dzięki czemu nadal one istnieją i zapewniają
    > miejsca pracy, oraz szybkie źródło powietrza pod ciśnieniem.

    A zasilać ja czym będziesz?
    --
    ___________ (R)

  • 23. Data: 2010-11-07 00:07:43
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 05 Nov 2010 11:04:47 +0100, z napisał(a):

    > Tak mi to chodzi po głowie jak Romet pokazał swoje elektryczne cudo.
    > Niestety to cudo ma podstawową wadę - CENA. Chodzi o samochód miejski,
    To cudo na sprezone powietrze tez bedzie mialo te wade. Wiesz, ile beda
    kosztowaly zbiorniki wysokocisnieniowe zapewniajace zasieg 100km? I ile
    wazyly? Aku sa sporo lzejsze i beda tansze, sprezone pwietrze ma
    beznadziejna energie wlasciwa (Wh/kg) i gestosc energi (Wh/l).
    Wystarczy mi, jak sie dowiedzialem ile kosztuja butle na wodor na
    cisnienie 350barow uzywane w FCX. A w przypadku powietrza trzeba by ich
    wielokrotnie wiecej. Gdzie je upakujesz? :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 24. Data: 2010-11-07 04:54:22
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]
    > cisnienie 350barow uzywane w FCX. A w przypadku powietrza trzeba by ich
    > wielokrotnie wiecej. Gdzie je upakujesz? :)

    Trochę się nie znasz. Butle do wodoru są drogie nie ze względu na to że 350
    atmosfer a że wodór. Wodór ma takie małe atomy że przechodzi przez stal jak
    powietrze przez grubszą szmatę. Butle do sprężonego powietrza do samochodów robi
    się jako dwu warstwowe. W środku jest butla stalowa a na zewnątrz laminat
    kewlarowy. Tak było kiedyś. Teraz można z laminatu z włókien węglowych robić
    cale zbiorniki. Że niby drogie. Aluminium też kiedyś było drogie. Na początku
    droższe od złota. Teraz z niego czajniki się robi i klamki. Przy laminowaniu nie
    ma żadnych barier związanych z kształtem. Fakt ze trochę mało można energii
    zmagazynować w objętości. Ale z drugiej strony jak jedna firma w przetargu
    wystawiła cenę 1 kilograma ciekłego powietrza w cenie 50 groszy ( szukałem
    specjalnie w necie ile kosztuje powietrze i znalazłem orzeczenie sądu
    arbitrażowego i tam byłą taka cena). 1,5 litra ciekłego powietrza to 10m3
    powietrza wokół Ciebie. Takie informacje są w necie. Sporo energii można
    zmagazynować w ciekłym powietrzu i sprzedając go po 50 groszy za kilogram
    jeszcze zarobić. Problem polega na odzyskaniu energii. Ale to problem
    techniczny. Jak by zrobili przyzwoity miejski samochodzik o zasięgu nie 1000
    kilometrów a 40. I jak by cena nie była taka jak by go na księżycu robili. To
    schodził by jak ciepłe bułeczki. A i stacji dolewających ciekłe powietrze do
    zbiorników zrobiło by się dużo. Silnik prosty w konstrukcji. Jak nie napędza to
    nie zużywa nośnika energii. Przy hamowaniu można sporo energii odzyskać i
    pakować jakiś zbiornik buforowy. Maksymalny moment obrotowy możliwy do uzyskania
    przy prędkości obrotowej równej zero. Ale nie zrobią takiego autka. Producentom
    samochodów opłaca się wstawiać kola dwu masowe. Katalizatory, filtry jakiś
    cząstek, komputery, sprężarki itd. Dwa cylindry bez sprzęgła i skrzyni biegów to
    marny interes. Kto by kupował tłumiki i sondy lambda. Musiał by się jakiś
    kataklizm zrobić i od jutra ropy nie ma i nie będzie. Wtedy takie wynalazki i
    samochody na prąd by się pojawiły w masowej sprzedaży. I to bardzo szybko.
    Pamiętam jeden opis sprzed lat. Saab zrobił do samochodu silnik parowy. Czas
    potrzebny do wystartowania poniżej minuty. Moc 280 koni. Maksymalny moment
    obrotowy od zera obrotów. Sprawność ponad 50%. Miał wadę. Prawie nic w nim nie
    było. Tani w produkcji znaczy się.

  • 25. Data: 2010-11-07 10:24:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 00:07:43 +0100, Jaroslaw Berezowski wrote:
    >Wystarczy mi, jak sie dowiedzialem ile kosztuja butle na wodor na
    >cisnienie 350barow uzywane w FCX. A w przypadku powietrza trzeba by ich
    >wielokrotnie wiecej. Gdzie je upakujesz? :)

    Wodor jest specyficzny - spytaj o butle do CNG. Sa .. umiarkowanie
    drogie.
    Oczywiscie skoro spalinowy silnik napedza jedna butla metanu jako
    paliwa, to na samym sprezonym powietrzu potrzeba bedzie kilku butli.
    No i oczywiscie sprezone powietrze to bardzo zla "sprezyna" - mocno
    sie grzeje przy sprezaniu, wymaga ciepelka przy rozprezaniu.

    J.

  • 26. Data: 2010-11-07 11:53:22
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 07 Nov 2010 04:54:22 +0100, kogutek wrote:
    >Przy laminowaniu nie ma żadnych barier związanych z kształtem.

    Ale jest przy zbiornikach cisnieniowych. Musza byc kule, walce,
    stozki, toroidy .. nie moze byc plaskich scianek

> [...]
    >powietrza wokół Ciebie. Takie informacje są w necie. Sporo energii można

    Raczej 1m^3

    >zmagazynować w ciekłym powietrzu i sprzedając go po 50 groszy za kilogram
    >jeszcze zarobić. Problem polega na odzyskaniu energii. Ale to problem
    >techniczny.

    I energetyczny - trzeba dodac troche energii do zbiornika.
    Upalnym latem to nie problem, ale juz pozna jesienia zaczyna sie
    oblodzenie. A jezdzic ma przeciez nawet przy -20 ..

    >Jak by zrobili przyzwoity miejski samochodzik o zasięgu nie 1000
    >kilometrów a 40. I jak by cena nie była taka jak by go na księżycu robili. To
    >schodził by jak ciepłe bułeczki.

    Niekoniecznie - bo to jednak bedzie raczej drugi pojazd w rodzinie.
    Pierwszy musi byc "normalny". Aczkolwiek znajomi mieszkaja poza
    miastem i takie cos by chetnie kupili. Tylko woleliby 50km zasiegu.

    >Silnik prosty w konstrukcji.

    Chyba wcale nie tak prosty, jesli ma miec wysoka sprawnosc.

    >Jak nie napędza to nie zużywa nośnika energii.

    Ale tez nie grzeje. Czyli znow - samochod na cieple kraje.

    >Ale nie zrobią takiego autka.

    No to zrob sam, skoro uwazasz ze tak swietnie sie bedzie sprzedawac
    :-)

> [...]
    >obrotowy od zera obrotów. Sprawność ponad 50%. Miał wadę. Prawie nic w nim nie

    No i co - z tego powodu go nie robili ?
    Czy jednak jak sie popatrzylo dokladniej, to sie okazal byc kiepski.

    J.

  • 27. Data: 2010-11-07 17:06:51
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Ale jest przy zbiornikach cisnieniowych. Musza byc kule, walce,
    > stozki, toroidy .. nie moze byc plaskich scianek

    Jak by w historii techniki wszyscy konstruktorzy i technolodzy myśleli
    kategoriami ze ojce tak robili i było dobrze to by samolotów nie było bo
    przecież cięższe od powietrza. Nic by nie było. No może kamienne narzędzia i
    sochy. Nowe materiały to nowe możliwości. Kompozyt węglowo diamentowy jest ponoć
    1000 razy wytrzymalszy na rozciąganie od stali. Aż się wierzyć nie chce że lina
    nośna mostu wiszącego może być grubości sznurówki. Że drogie. Na razie drogie bo
    nie ma masowego odbiorcy. Już pisałem że jeszcze niedawno aluminium było droższe
    od złota. Niedawno zmieniałem klamki w domu. Stare aluminiowe wyrzuciłem na
    śmietnik. Nie liczyłem ile waży 1m3 powietrza. Ale na pewno nie 1,5 kg. Zresztą
    nie ma się o co spierać. Zanim napisałem i tych 1,5 kg to poszukałem w necie.
    Wprost odpowiedzi nie znalazłem. Ale na jakimś portalu dla uczniów liczyli jaką
    objętość zajmie 100m3 powietrza jak się go skropli. To podzieliłem to przez 10
    bo w tamtym wyroku podawali cenę za kilogram.

  • 28. Data: 2010-11-07 18:13:04
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 07 Nov 2010 17:06:51 +0100, kogutek wrote:
> [...]
    >sochy. Nowe materiały to nowe możliwości. Kompozyt węglowo diamentowy jest ponoć
    >1000 razy wytrzymalszy na rozciąganie od stali.

    I myslisz ze to cos da ? 300 bar dzialajace na scianke pol*pol metra
    to jest 750 ton. Wygnie i polamie, albo scianka bedzie miala pare
    centymetrow grubosci [drogiego kompozytu], albo zrobisz tak jak ojce
    robily :-)

    >Nie liczyłem ile waży 1m3 powietrza. Ale na pewno nie 1,5 kg.

    1.2-1.3kg, w zaleznosci od warunkow.

    J.

  • 29. Data: 2010-11-08 13:01:57
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    PB wrote:

    > Drogi kolego - duża, porządnie zrobiona kompresorownia da radę tanio
    > sprężać olbrzymie ilości powietrza.

    Wydaje ci się.

    > Można takie zbudować przy obecnych
    > stacjach benzynowych, dzięki czemu nadal one istnieją i zapewniają
    > miejsca pracy, oraz szybkie źródło powietrza pod ciśnieniem.

    A skąd energia do sprężenia tego powietrza?

    > Ciepło powstające podczas sprężania powietrza - wykorzystać można do
    > ogrzewania tejże stacji, jak również innych celów (to musi policzyć
    > fachowiec - ja tylko wskazuję kierunek).

    Najpier radzę sobie przypomnieć drugą zasadę termodynamiki :)

    A potem policz sprawność procesu :)

    > Nic też nie stoi na
    > przeszkodzie budowania mikrospiętrzeń na rzeczkach w pobliżu stacji (o
    > ile rzeczka w pobliżu jest) i bezpośrednie zasilanie kompresorowni
    > energią ze spadającej wody (robiono to już wieki temu w młynach).

    Ależ stoi. Wydajność mocy.

    > Można też pokusić się o ekologiczny wiatrak który będzie napędzał
    > kompresorownię jeśli rzeczki w pobliżu nie ma. Możliwości są
    > dziesiątki - trzeba chcieć.

    Najpierw policz sobie energię potrzebną do zgromadzenia. Sprawność
    kompresji jest marna (i będzie marna bo II zasady nie przeskoczysz).
    Samochód podczas jazdy to powiedzmy 10kW średnio. Zasięg 120-150km
    (czyli nędzny) przy ekonomicznej prędkości do ok 20kWh. Sprawność jest
    nędzna (~10%) czyli trzeba zużyć 200kWh (czyli 720MJ) energii. Dajmy na
    to, że na stacji "tankuje" jeden pojazd na 72s (średnio 1 pojazd na
    nieco ponad minutę czyli w miarę normalnie na dużej stacji). Potrzeba
    mocy 10MW. Na tankowanie jednego pojazdu co 12min (czyli mała stacyjka
    gdzieś w krzakach) potrzeba 1MW.

    > Ponadto pragnę podkreślić iż tak zachwalane auta na prąd potrzebują
    > zużywających się akumulatorów - cięzkich i drogich elementów, które
    > trzeba wyprodukować. Butle na sprężone powietrze są tańsze.

    Policz sobie jakie tam potrzebne jest ciśnienie.

    > Tramwaj pneumatyczny polskiej konstrukcji jeździł ze 100 lat temu we
    > Francji i przewiózł miliony pasażerów. TO jako ciekawostka...
    >
    > Moim zdaniem napęd elektryczny to ślepa uliczka do czasu wynalezienia
    > mikroreaktorów - wielkości powiedzmy walizki... Akumulatory donikąd
    > nie prowadzą...

    Twoje zdanie mogłoby znaczyć coś więcej, gdybyś łaskawie najpierw
    cvhoćby z grubsza sprawdził zgodność twoich pomysłów z prawamia fizyki :)

    pzdr
    \SK

  • 30. Data: 2010-11-08 13:05:15
    Od: Sebastian Kaliszewski <s...@r...this.informa.and.that.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Są jeszcze superkondensatory - do zastosowań miejskich IMHO wystarczające.

    To to IMHO podeprzyj liczbami :)

    > Ze sprężonym powietrzem jest problem w naszym klimacie - w chłodniejsze
    > dni wymiennik ciepła będzie miał tendencję do oblodzenia.

    To jest pikuś. Ze sprężonym powietrzem problem jest taki, że skądś
    energię na sprężenie trzeba wziąć. A z racji nędznej sprawności potrzeba
    jej o rząd wielkości więcej niż do samochodu na baterie.

    pzdr

    \SK