    From: "kogutek" <k...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Samochod na sprezone powietrze
    Date: Sun, 07 Nov 2010 04:54:22 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Dnia Fri, 05 Nov 2010 11:04:47 +0100, z napisaĹ&#65533;(a):

    > To cudo na sprezone powietrze tez bedzie mialo te wade. Wiesz, ile beda
    > kosztowaly zbiorniki wysokocisnieniowe zapewniajace zasieg 100km? I ile
    > wazyly? Aku sa sporo lzejsze i beda tansze, sprezone pwietrze ma
    > beznadziejna energie wlasciwa (Wh/kg) i gestosc energi (Wh/l).
    > Wystarczy mi, jak sie dowiedzialem ile kosztuja butle na wodor na
    > cisnienie 350barow uzywane w FCX. A w przypadku powietrza trzeba by ich
    > wielokrotnie wiecej. Gdzie je upakujesz? :)
    >

    > --
> [...]
    Trochę się nie znasz. Butle do wodoru są drogie nie ze względu na to że 350
    atmosfer a że wodór. Wodór ma takie małe atomy że przechodzi przez stal jak
    powietrze przez grubszą szmatę. Butle do sprężonego powietrza do samochodów robi
    się jako dwu warstwowe. W środku jest butla stalowa a na zewnątrz laminat
    kewlarowy. Tak było kiedyś. Teraz można z laminatu z włókien węglowych robić
    cale zbiorniki. Że niby drogie. Aluminium też kiedyś było drogie. Na początku
    droższe od złota. Teraz z niego czajniki się robi i klamki. Przy laminowaniu nie
    ma żadnych barier związanych z kształtem. Fakt ze trochę mało można energii
    zmagazynować w objętości. Ale z drugiej strony jak jedna firma w przetargu
    wystawiła cenę 1 kilograma ciekłego powietrza w cenie 50 groszy ( szukałem
    specjalnie w necie ile kosztuje powietrze i znalazłem orzeczenie sądu
    arbitrażowego i tam byłą taka cena). 1,5 litra ciekłego powietrza to 10m3
    powietrza wokół Ciebie. Takie informacje są w necie. Sporo energii można
    zmagazynować w ciekłym powietrzu i sprzedając go po 50 groszy za kilogram
    jeszcze zarobić. Problem polega na odzyskaniu energii. Ale to problem
    techniczny. Jak by zrobili przyzwoity miejski samochodzik o zasięgu nie 1000
    kilometrów a 40. I jak by cena nie była taka jak by go na księżycu robili. To
    schodził by jak ciepłe bułeczki. A i stacji dolewających ciekłe powietrze do
    zbiorników zrobiło by się dużo. Silnik prosty w konstrukcji. Jak nie napędza to
    nie zużywa nośnika energii. Przy hamowaniu można sporo energii odzyskać i
    pakować jakiś zbiornik buforowy. Maksymalny moment obrotowy możliwy do uzyskania
    przy prędkości obrotowej równej zero. Ale nie zrobią takiego autka. Producentom
    samochodów opłaca się wstawiać kola dwu masowe. Katalizatory, filtry jakiś
    cząstek, komputery, sprężarki itd. Dwa cylindry bez sprzęgła i skrzyni biegów to
    marny interes. Kto by kupował tłumiki i sondy lambda. Musiał by się jakiś
    kataklizm zrobić i od jutra ropy nie ma i nie będzie. Wtedy takie wynalazki i
    samochody na prąd by się pojawiły w masowej sprzedaży. I to bardzo szybko.
    Pamiętam jeden opis sprzed lat. Saab zrobił do samochodu silnik parowy. Czas
    potrzebny do wystartowania poniżej minuty. Moc 280 koni. Maksymalny moment
    obrotowy od zera obrotów. Sprawność ponad 50%. Miał wadę. Prawie nic w nim nie
    było. Tani w produkcji znaczy się.