    From: Marek <b...@e...com>
    Newsgroups: pl.comp.www
    Subject: Re: SONDA: linki zewnetrzne z target=_blank czy bez?
    Date: Sat, 01 May 2010 12:41:43 +0200

    W dniu 2010-05-01 10:27, Mirosław Zalewski pisze:
    > ,,Rolka" jest skrótem myślowym dla ,,otwórz stronę z linka w nowej karcie
    > (w tle)". Równie dobrze może to być kliknięcie na link z wciśniętym
    > Shiftem, albo kliknięcie prawym klawiszem myszy i wybranie odpowiedniej
    > opcji z menu kontekstowego.

    Tak czy owak ta funkcjonalność stosowana jest głównie przez młodsze
    pokolenie oraz przez osoby związane w jakiś sposób z techniką
    komputerową. Znaczna część użytkowników netu nie ma pojęcia o takiej
    funkcjonalności lub z jakiś powodów nie używa jej. Mnóstwo jest takich
    osób i o nich też trzeba myśleć. Z tego powodu opowiadam się (ja i W3C w
    HTML5 również) za tym aby twórca serwisu WWW decydował o sposobie
    zachowania się linków. Jeśli twórca uważa, że linki do zewnętrznych
    miejsc są ważniejsze niż jego serwis, to niech nie stosuje targetów.
    Twórca powinien być odpowiedzialny za przekaz jaki wystawia a nie
    publiczność.
    Konkretny przykład: jest sobie dość duży serwis kulturalny. Zawiera on w
    sobie repertuary przeróżnych wydarzeń artystycznych, newsy, galerie i
    kupę innych działów dotyczących danego obiektu. Oczekujemy, że
    kliknięcie n czymkolwiek otworzy nam stronę w tym samym oknie
    jednocześnie nie blokując informatykom kombinowania z rolkami i shiftami.
    Jednakże w sekcji sponsorów mieszczą się loga ich firm wraz z linkami do
    ich stron. W tym przypadku stosuję target="info" bo zależy mi aby osoba
    oglądająca mój serwis (obojętne czy to jest informatyk czy przeciętny
    oglądacz) pozostała na nim gdy zamknie okno sponsora i nie musiała
    walczyć z "wsteczem", szczególnie gdy ten jest zawodny. Co jest Twoim
    zdaniem złego w takim podejściu? (nie rozmawiajmy o zastosowaniu JS w
    linkach do stron bo to może budzić uzasadnione wątpliwości).

    Jest jeszcze jeden argument za takim podejściem jak moje: strony WWW
    działają różnie. Jedne stosują targety a inne nie. Nie zmusisz autorów
    stron WWW z całego świata aby pozbyli się targetów w szczególności gdy
    uznali je za wygodne. Dlatego nie ma sensu doradzanie komuś aby ich nie
    stosował aby wytworzyć jakąś konwencję internetu, której nie da się
    narzucić całemu światu. To byłaby walka z wiatrakami. Nowe okna zawsze
    będą się otwierać teraz i w przyszłości w różnych serwisach WWW,
    niezależnie od tego jak postąpi wątkotwórca.

    > Oczywiście że nie jest to zachowanie standardowe, zwłaszcza że
    > większość -- jeśli nie wszystkie -- przeglądarek potrafi pod środkowy
    > klawisz myszy przypisać jakąś inną akcję -- jak np. Twoją lupę.
    > Wciśnięcie tego klawisza może też przechwycić menedżer okien zanim
    > jeszcze dojdzie ono do przeglądarki.

    Dokładnie - dlatego argument nie posiada wartości w dyskusji naszej,
    przynajmniej w sensie funkcjonalności trzeciego przycisku myszy.