    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <b...@g...com>
    <52cec731$0$2368$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    <52cecebd$0$2158$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <52ced85e$0$2151$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <52cee11f$0$2378$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    Subject: Re: Rys. techniczny
    Date: Thu, 9 Jan 2014 22:00:38 +0100

    EC.ENG wrote:

    > Oki, masz rację. Więc bardziej merytorycznie: jeśli możesz to podaj
    > jak zmieniłby się zajęcia z zasad rysunku technicznego zamieniając
    > ołówek na AC. Podaj konkretne przykłady.

    Pozwolę sobie odpowiedzieć zbiorczo, bo widzę, że problem sprowadza
    się do jednego: "jak niby to miałby się zmienić sposób nauki
    rysunku technicznego zamieniając rysunek odręczny przez CAD?"
    Czy też może:" jak od machania nadgarstkiem
    rozwija się wyobraźnia?"
    Odpowiedź jest dość prosta. Otóż rysowanie i bezpośrednie operowanie
    ołówkiem znacznie podnosi efektywność zapamiętywania materiału
    dydaktycznego.
    To w zasadzie wystarczy, ale ponadto uczy śmiałości w przekazywaniu myśli
    czy w przelewaniu jej na papier
    - większej pewności działania. Dodatkowo mamy naukowo udowodnione,
    że funkcjonowanie pamięci roboczej - tej odpowiedzialnej za naukę-
    jest bardziej efektywne przy pisaniu i także wtedy gdy koncentruje
    się na tej jednej czynności. Tak więc dodatkowe czynności jak
    cytowane przez Ciebie "zastanowienie się nad tym jak użyć
    danej funkcji, jak załączyć program, jak sprawdzić dlaczego
    program nam się nie chcę załączyć" :-) są jedynie rozproszeniem
    pamięci i obserwuje się znaczny spadek efektywności
    procesu uczenia.
    Nikt nie chciał odpowiedzieć na pytanie dotyczące nauki pisania,
    to ja spróbowałem. Materiały i naukowe publikacje o wpływie i przewadze
    ręcznego pisania i obcowania z kartką i ołówkiem, które to materiały i
    wnioski
    stamtąd płynące - nie ukrywam ekstrapolowałem na rysowanie,
    dostępne są ogólnie w sieci. Uważam, że tak to działa też w rysunku.
    Może z czasem właśnie umiejętności, które tak akcentujecie teraz,
    będą wiodące w nauczaniu i będziemy mieli efekt "efektywnego zapamiętywania"
    podczas klikania myszką, ale to chyba będzie dopiero wtedy, kiedy zaniknie
    pisanie tradycyjne na papierze. No i może jakieś indywidualności
    mają to już teraz.
    A wyobraźnia, no cóż - to tak trochę jak z czytaniem.
    Czytanie rozwija ogólnie, a pisanie/rysowanie jeszcze bardziej.