  • 11. Data: 2014-03-07 18:57:39
    Temat: Re: Rozwiązanie ramy sztywnej
    Od: r...@g...com

    > No tak, rama trzykrotnie statycznie wewnętrznie niewyznaczalna.
    >
    > Bez danych o sztywnościach (przekrojach) prętów zadanie jest
    >
    > nierozwiązywalne.
    >

    > AMX

    Jakie dane były by jeszcze potrzebne do rozwiązania ramy? Czy wtedy była by możliwość
    obliczenia tej ramy?

  • 12. Data: 2014-03-07 20:04:32
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Fri, 7 Mar 2014 09:57:39 -0800 (PST),
    r...@g...com <r...@g...com> wrote:

    > Jakie dane były by jeszcze potrzebne do rozwiązania ramy?

    Wartości EA i EJ dla każdego pręta. E moduł Younga, A pole
    przekroju, J moment bezwładności.

    > Czy wtedy była by możliwość obliczenia tej ramy?

    Przy okazji znalazłem bodaj najśmieszniejszy program do obliczeń
    MES, pt. Calc4FEM do OpenOffice'a. Nie wiem na ile dobrze liczy
    ale zawsze można na końcu sprawdzić wyniki.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 13. Data: 2014-03-08 23:34:47
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    W dniu 2014-03-07 18:57, r...@g...com pisze:

    > Jakie dane były by jeszcze potrzebne do rozwiązania ramy?
    > Czy wtedy była by możliwość obliczenia tej ramy?

    Ale co chcesz wiedzieć na temat tej ramy? Przykładowe zagadnienia:
    - Jakie są reakcje oraz siły wewnętrzne w układzie statycznym?
    - Jakie są siły II rzędu (tj. po uwzględnieniu przemieszczeń)
    w układzie statycznym?
    - Jak dobrać przekroje i gatunki stali, by spełnić warunki nośności?
    - Jak dobrać przekroje by zachować określone maksymalne ugięcie
    lub przemieszczenie określonego węzła konstrukcji pod obciążeniem?
    - Masz już przekroje, a potrzebujesz dobrania spawów i złącz śrubowych?
    - Jak zachowa się ten wózek, jeśli rozpędzony do 10m/s uderzy kółkiem
    w przeszkodę na podłodze?

    Dopiero określenie przez Ciebie pytań pozwoli na ustalenie danych
    potrzebnych do odpowiedzi na te pytania...

    Pozdrawiam,
    ŁK

  • 14. Data: 2014-03-10 08:07:10
    Od: r...@g...com

> [...]
    >
    > w przeszkodę na podłodze?
    >

    > Dopiero określenie przez Ciebie pytań pozwoli na ustalenie danych
    >
    > potrzebnych do odpowiedzi na te pytania...

    Głównie chciałbym się dowiedzieć:
    Jakie są reakcje oraz siły wewnętrzne w układzie statycznym. to jest główna rzecz o
    jaką mi chodzi.

    Dodatkowo jeśli to nie byłby wielki problem to czy dobrane materiały wytrzymają
    obciążenie.

    co do materiałów, to ciężko jest mi określić ich parametry ponieważ zostały one
    zakupione głównie na "złomowisku" i składzie budowlanym. W tych miejscach pytając
    choćby o gatunek stali patrzono na mnie ze zdziwieniem.

  • 15. Data: 2014-03-10 09:42:34
    Od: AMX <r...@b...cy>

    On Mon, 10 Mar 2014 00:07:10 -0700 (PDT),
    r...@g...com <r...@g...com> wrote:

> [...]
    zakupione głównie na "złomowisku" i składzie budowlanym. W tych miejscach pytając
    choćby o gatunek stali patrzono na mnie ze zdziwieniem.

    1. Więc to nie na zaliczenie =:-)

    2. Moduł Younga obliczeniowo przyjmuje się niezależnie od gatunku
    stali.

    3. Przekroje da się zmierzyć suwmiarką, sądzę że to typowe
    kształtowniki.

    AMX

    --
    adres w rot13
    Nyrxfnaqre Znghfmnx r...@b...cy

  • 16. Data: 2014-03-10 13:36:20
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 marca 2014 09:42:34 UTC+1 użytkownik AMX napisał:

> [...]
    >
    > stali.
    >

    > 3. Przekroje da się zmierzyć suwmiarką, sądzę że to typowe

    Z zewnątrz da się zmierzyć. Ale jak to rury i końce zaspawane to nie wiadomo jaka
    grubość ścianki. Wtedy co proponujesz? Można liczyć dla najcieńszej jaka jest w
    katalogu.

  • 17. Data: 2014-03-10 13:38:29
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 10 marca 2014 08:07:10 UTC+1 użytkownik r...@g...com
    napisał:

> [...]
    zakupione głównie na "złomowisku" i składzie budowlanym. W tych miejscach pytając
    choćby o gatunek stali patrzono na mnie ze zdziwieniem.

    Przyjdź tutaj jeszcze raz jak będziesz znał parametry użytych materiałów. Jak nie
    znasz to w telewizji wieczorami wróżki na pytania odpowiadają.

  • 18. Data: 2014-03-10 19:18:33
    Od: r...@g...com

> [...]
    >
    > stali.
    >

    > 3. Przekroje da się zmierzyć suwmiarką, sądzę że to typowe

    Więc tak:

    Podstawa wykonana z kształtowników kwadratowych o wymiarach 50x50mm grubośc ścianki
    4mm stal st3 Re = 195 - 235 MPa.

    Podstawą jest trójkąt równoramienny o wymiarach 1000x1200mm. osadzona jest na 3
    kółkach podporowych o średnicy 75mm

    zastrzał wykonany ze stali takiej jak podstawa.

    wysięgnik stanowi rura fi 100mm grubość ścianki 5mm wykonana ze stali st0 Re = 165
    -195 MPa

    górny element jest to tuleja o wymiarach: długość 303mm średnica 80mm wykonana ze
    stali St3 Re = 195 - 235 MPa.

    wszystko połączone spawami.

  • 19. Data: 2014-03-10 19:58:53
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    W dniu 2014-03-10 08:07, r...@g...com pisze:

> [...]
    > składzie budowlanym. W tych miejscach pytając choćby o
    > gatunek stali patrzono na mnie ze zdziwieniem.

    Wobec tego do obliczeń przyjąłem najniższa stosowaną
    w praktyce konstrukcyjnaj stal 185 MPa.

    Zrobiłem obliczenia dla 2 wariantów przekrojów stalowych:
    rura kwadratowa 40mm x 40mm grubość ścianki 4mm (jest to
    najmniejszy przekrój jaki proponowałbym przy takiej ramie)
    oraz dla ramy z kształtowników IPE 80mm.

    Pliki z wynikami do pobrania odpowiednio:
    http://drewno-klejone.com/pub/Konstrukcja1.pdf (RK 40x4)
    http://drewno-klejone.com/pub/Konstrukcja2.pdf (IPE 80)

    HTH :)
    Pozdrawiam,
    --
    ŁK

  • 20. Data: 2014-03-10 20:03:58
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    P.S.

    Oczywiście przekroju nr.5 nie ma w rzeczywistej konstrukcji
    - służy on tylko umieszczeniu obciążenia 140 kg w odpowiedniej
    odległości od 'słupa'

    Pozdr,
    ŁK