eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyRozruch i ladowanieRe: Rozruch i ladowanie
  • Data: 2018-02-28 19:16:27
    Temat: Re: Rozruch i ladowanie
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    > 1. Po jakim czasie jazdy (cykl mieszany) do akumulatora "wróci" energia, jaka
    została zużyta przez rozrusznik?
    > 2. Po jakim czasie postoju z włączonym TYLKO silnikiem (bez
    > odbiorników energii) do akumulatora "wróci" energia zużyta przez
    > rozrusznik?

    akumulator samochodowy, jest ładowany przez alternator stałym napięciem.
    czyli regulator w alternatorze dąży do tego aby napięcie było ok 14v, a
    prąd... w zależności od potrzeby i... możliwości alternatora. może on
    "dawać" z 50 amper albo więcej. więc teoretycznie naładujesz 50 amperowy
    akumulator w godzinę. ale w praktyce jest tak, ze masz pobór np 500A
    przez 5 sek. czyli 1/12 minuty czyli 1/720godziny. 500A/720... mniej niż
    jedna amperogodzina do podładowania!!! Więc "regeneracja" takiego
    akumulatora to kwestia minut, nie godzin. a to czy stoi czy jedzie to
    niewielka różnica.

    > 3. Czy to prawda, że prędkość obrotowa nie ma wpływu na prąd
    > ładowania, że zawsze alternator/prądnica "produkuje" prąd ok 14V?

    w zasadzie prawda. wyobraź sobie dynamo rowerowe. magnesik i cewka.
    wiadomo, im czybciej jedziesz rowerem tym mocniej świeci. a teraz zastąp
    ten magnes, elektromagnesem, w którym regulujesz przepływ prądu. czyli
    jeśli nam żaróweczka w rowerze świeci za mocno, to zmniejszamy prąd
    idący do elektromagnesu - dynamo daje mniej mocy. odwrotna sytuacja jest
    podobna. jesli dynamko się za wolno kręci, to trzeba zwiększyć prąd
    elektromagnesu i przy wolnych obrotach wytworzy konieczną ilość energii.
    dokładnie tak samo jest w samochodzie. na niskich obrotach, regulator
    "daje" więcej prądu, więc "tak jakby" zwiększa wydajność całego
    alternatora. Niestety jest jakaś wartość graniczna, przy której na jeden
    obrót wirnika więcej nieda się wycisnąć. tyle że ta wartość jest poniżej
    wolnych obrotów. w sprawnym aucie, na wolnych obrotach akumulator jest
    zawsze ładowany. jeśli chcesz sprawdzić ten fakt w swoim aucie, to zrób
    tak. na wolnych obrotach, zaraz po rozruchu nocą, pozostaw auto na parę
    sekund na załączonych światłach, dodaj gazu i patrz czy światło się
    "rozjaśnia". jeśli tak, to jesteś na granicy wydajności ładowania. jeśli
    nie, jasność jest niezależna od obrotów - alternator ma duży zapas.

    ToMasz

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: