    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Rozlutownica potrzebna
    Date: Fri, 29 Dec 2017 00:30:35 +0100

    Zrobiłem pierwszy niedestrukcyjny eksperyment. Efekty przeszły moje
    oczekiwania! Otóż rozebrałem pistolet odsysacza. Wygląda on tak:

    https://drive.google.com/file/d/17XXeKictne8qIxGQhme
    ng5QSUj0alaCN/view?usp=sharing

    Wykorzystałem kabel miedziany jaki w swoich zasobach losowo wytypowałem,
    zdjąłem izolację i zrobiłem z niego spiralę. Umieściłem ją na początku
    (ważne) rurki wylotowej odsysacza:

    https://drive.google.com/file/d/1l7D-eEX3YSb2B4o6rQt
    m1EctcH_P8OLE/view?usp=sharing

    Tu może kilka uwag:

    1. Dla wygody wymodelowałem go na rurce wlotowej bo tam żadne przewody
    nie przeszkadzają.

    2. Długość wyliczyłem z wykradzionego z NASA wzoru: :-D
    L = długość rurki wylotowej - długość rurki wystającej poza uszczelkę -
    grubość uszczelki - 1mm.

    U mnie L = 10mm - 2.5mm - 1.5mm - 1mm = 5mm.

    Ten 1mm nie wiem czy jest potrzebny lecz pomyślałem sobie, że spirala
    nie powinna dotykać gumowej uszczelki bo jeśli podniesie (w zamyśle)
    propagację ciepła od grzałki, to uszczelka usmaży się. Ten 1mm ma dać
    jej szansę na przeżycie mojego eksperymentu.

    Zasada działania to po prostu przedłużenie grzałki. Drut przewodzi
    ciepło lepiej niż jego brak. Lut ma wtedy mniejszą szansę zastygania w
    chłodnym odcinku rurki. Amen.

    A teraz czas na wyniki.
    Zbudowałem następujące urządzenie:
    https://drive.google.com/file/d/1xvMKyWPq6XmJYQUdZs1
    0VscPSfCISqZ5/view?usp=sharing

    Jego jedyną funkcją jest ulec degradacji. :-) Rezystory przylutowałem
    nie szczędząc cyny. Wlutowałem ich 6 bo sądziłem, że i tak odsysacz
    zatka się w połowie. Technika odsysanie: temperatura 340, dotykam lutu
    aż się roztopi, uruchamiam pompkę wykonując jednocześnie okrężne ruchy
    nogą rezystora. Potem zabieram odsysacz lecz jeszcze przez 1s pozwalam
    mu pracować.

    Efekt jak tu:
    https://drive.google.com/file/d/1xMNdxtVdd98Jc-DIBnD
    JZ7O8y1hGCXZp/view?usp=sharing

    Rezystory praktycznie same wypadły. Może ze 2 zawisły na 1 nóżce więc
    musiałem je lekko pociągnąć - wygięły się. Przesadziłem też z
    temperaturą - 1 pad odpadł. To kwestia praktyki.

    Lut wciągany przez odsysacz przelatywał przez całą rurkę i rozplaskiwał
    się na tylnej ściance zasobnika. Potraktowałem rurkę wyciorem na koniec
    - w zasadzie niepotrzebnie. Niczego tam nie było.

    Wniosek: 5mm drutu może dać mnóstwo szczęścia :-D

    Nie wiem jeszcze jak zachowa się uszczelka jedna i druga (ta od strony
    rurki i druga, przylegająca do niej - po stronie zasobnika. Rozgrzanie
    do 340 stopni nie zaszkodziło im w nowej konstrukcji. Trzeba będzie
    uważać z wyższymi temperaturami - przypuszczam. Lepiej zawczasu kupić
    zamienne.

    Na koniec pytanie. Jak tą grzałkę wydobyć z lufy pistoletu? Zamiennik
    wygląda tak:

    https://www.ebay.com/itm/CA-1-DESOLDER-HEATING-ELEME
    NT-78-553B-FOR-ZD-8915-ZD-8917-220V-NEW/322514313220

    Grzałka wygląda na przyklejoną czymś w rodzaju silikonu kominkowego.
    Twarde jest to jak skała. Nie mam gwarancji, że jego obtłuczenie
    pomoże.Nie chcę eksperymentować ale z drugiej strony chcę móc szybko
    wymienić uszkodzoną grzałkę kiedyś.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek