  • 11. Data: 2011-05-16 14:15:37
    Temat: Re: FullHaDe domyślną rozdzielczością we wszystkich aparatach [było: Rozdzielczość - pytanko odpryskowe.]
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Tom01 napisał(a):

    > I "cieszyć oczy" cudnym, "detalicznym" obrazem z projektora na ekranie
    > liczonym w metrach kwadratowych. ;)

    Powiedz, ilu amatorów dysponuje lub w jakiejś przewidywalnej przyszłości będzie
    dysponować porządnym
    projektorem o rozdzielczości powyżej FullHD?

    Dla nich właśnie byłaby możliwość użycia RAW-a.

    Moja żona zapytana o to, który obraz jest większy:
    a) slajd oglądany przez ręczną przeglądarkę
    b) plik oglądany na 50-calowej plazmie z odległości 2,5metra
    mając jedno i drugie jednocześnie do porównania długo się wahała, po czym
    stwierdziła, że chyba jednak
    plik.

    A prawda jest taka, że obraz slajdu jest mniej więcej dwa razy większy liniowo niż
    obraz pliku.

    Wniosek:
    Przyszłością 98% rodzinnego i znajomnego oglądania zdjęć jest właśnie duży TV FullHD,
    nie projektor.
    Z normalnej odległości patrzenia nie widać braku szczegółowości, a obraz wydaje się
    ogromny.
    Dla 98% populacji zawiera wystarczająco dużo informacji.

    I pozostaje jedynie wybór: czy pamiątki z wakacji mają być statyczne i nieme, czy
    ruchome i z dźwiękiem.
    I żadnych problemów z aspektem, obcinaniem kadrów, czarnymi paskami, niewykorzystaną
    przestrzenią ekranu.

    --
    Mirek

  • 12. Data: 2011-05-16 14:19:57
    Od: Tom01 <n...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    W dniu 11-05-16 16:15, John Smith pisze:
    > Powiedz, ilu amatorów dysponuje lub w jakiejś przewidywalnej przyszłości będzie
    dysponować porządnym
    > projektorem o rozdzielczości powyżej FullHD?

    Nie ważne. Istotne natomiast jes to, że całe fulhade jest narzedziem
    marketingu, którym osprawiedliwia się masę dziadostwa na rynku.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 13. Data: 2011-05-16 15:32:25
    Temat: Re: Rozdzielczość - pytanko odpryskowe.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dominik" <u...@d...net.pl> napisał w

    > No jest w stanie to zobaczyć pod mikroskopem, bo na odbitkę 10x15
    > potrzeba
    > 2Mpix bez bayera czyli powyżej 6Mpix nie ma szans tego zobaczyć
    > jakkolwiek.

    Ale trzeba 8M z bayerem.

    > Natomiast z super lustra i obiektywu często ludzie widzą że jest
    > lepiej bo
    > nie ma artefaktów i jest często głębia ostrości przyjemniejsza. W
    > kompakcie wszystko jest ostre i przez to byle jakie.

    Hm, no coz - ostatnio to raczej napisze ze z kompaktu wszystko jest
    byle jakie.
    Ale to zly kompakt jest :-)

    > Ale nie ma wielkiej potrzeby robić zdjęcia ponad 300dpi, bo tylko
    > lupa Ci
    > pomoże zobaczyć te różnice.

    No nie, pixele w 300dpi jeszcze widac, troszke wiecej by sie
    przydalo.
    tak powiedzmy 450, ale to juz wymaga 4M dla 15x10.
    A z bayerem jak sam podpowiadasz to 16 :-)

    > A już na pewno amator nie ma szans w ocenie.

    Kiedy to po prostu widac ze twarze sa pixelowate i jakies
    niewyrazne.

    Klikamy wtedy zoom na monitorze .. i naga prawda bije po oczach :-)

    J.

  • 14. Data: 2011-05-16 15:36:30
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Dla 98% populacji zawiera wystarczająco dużo informacji.

    Otóż to :-). Dlatego uważam że samo pytanie postawione jest
    źle. Ponieważ pytając o "próg przyzwoitości" w domyśle
    pytamy o jakąś średnią, która będzie wystarczająca dla
    większości użytkowników. A pytającemu chyba nie o to
    chodziło ;-).
    Natomiast jeśli pytający chciał zapytać o "próg
    przyzwoitości" mając na uwadze "pół-" i całych
    profesjonalistów też odpowiedzi nie uzyska, bo tym to z
    kolei zawsze pixeli za mało ;-))). Kiedyś matrycami po 3
    Mpix robiło się piękne fotki, a teraz kurde 15 Mpx im mało
    ;-))). Ja bym dalej pstrykał bez problemu 350D, tyle że źle
    się poczuł i musiałem kupić nowy. Padło na 50D i nie mam
    parcia na zmianę ;-).

  • 15. Data: 2011-05-16 20:24:06
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-05-16 17:32, J.F. wrote:
    > Ale trzeba 8M z bayerem.

    6Mpix to takie pobieżne skalowanie, bo od tylu w detalach nikt się nie
    kłócił przy foveonie. Bayer to coś więcej informacji niż gdyby rozłożyć
    piksele na składowe i uznać czego brakuje. Jak dla mnie to nawet 4Mpix
    jest nie do odróżnienia po skalowaniu w dół :)

    > No nie, pixele w 300dpi jeszcze widac, troszke wiecej by sie przydalo.
    > tak powiedzmy 450, ale to juz wymaga 4M dla 15x10.
    > A z bayerem jak sam podpowiadasz to 16 :-)

    Oj z pewnością nie 16Mpix ;)
    Po drugie zastanów się czy na każdym papierze jest tak samo, bo to że
    maszyna daje 300dpi nie znaczy, że tyle wychodzi, 450dpi wtedy też raczej
    nie wyjdzie.

    > Kiedy to po prostu widac ze twarze sa pixelowate i jakies niewyrazne.
    > Klikamy wtedy zoom na monitorze .. i naga prawda bije po oczach :-)

    Na jakim monitorze skoro gadamy o odbitkach?

    --
    ,~
    |\ dominik, gg:919564

  • 16. Data: 2011-05-17 11:00:03
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Robert_J napisał(a):
    > Ja bym
    > dalej pstrykał bez problemu 350D, tyle że źle się poczuł i musiałem
    > kupić nowy. Padło na 50D i nie mam parcia na zmianę ;-).

    Mój 350D jeszcze dycha i nie uśmiechało by mi się trzymanie RAW-ów 25MB (50D) zamiast
    7MB.

    --
    Mirek

  • 17. Data: 2011-05-17 16:23:55
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    <b...@n...pl> wrote:

    [...]
    > http://optyczne.pl/23.1-artyku%C5%82-Czarowanie_mega
    pikselami.html
    > http://optyczne.pl/24.1-artyku%C5%82-Film_kontra_mat
    ryca_czyli_czarowania_megapikselami_ci%C4%85g_dalszy
    .html

    THX.

    Tekst wprawdzie ciut chaotyczny i widzę w nim jeszcze więcej
    niedokładności niż kiedyś, ale zawsze to jakaś baza do uporządkowania
    zagadnienia.

    [mr.]

  • 18. Data: 2011-05-17 16:24:40
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "dominik" <u...@d...net.pl> wrote:

    > Taką, żeby odbitka zdjęcia w formacie, który chcesz miała rzeczywistą
    > rozdzielczość min. 180dpi.

    To, czego ja chcę, to ja dobrze wiem i nie muszę o to nikogo pytać. :)

    Pytanie było o to, czego kolega chce i po odpowiedziach widać, że
    np. wciąż kultywuje staroświeckie przenoszenie fotografii na mało
    zdynamizowany papier...
    Tyz piknie! ;-)

    [mr.]

  • 19. Data: 2011-05-17 16:44:33
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-05-16 16:19, Tom01 pisze:
    > Nie ważne. Istotne natomiast jes to, że całe fulhade jest narzedziem
    > marketingu, którym osprawiedliwia się masę dziadostwa na rynku.

    Przede wszystkim jednak jest to standard jakiś wreszcie.

    --
    pozdrawia Adam
    /jedynie skromność ogranicza mój geniusz/

  • 20. Data: 2011-05-17 16:53:28
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-05-16 06:01, Mariusz [mr.] pisze:
    > - Jaką rozdzielczość uważacie za faktyczny próg przyzwoitości dla
    > aparatu? (matryca bayerowska)

    Czy lepiej mieć jasne, czy dalej? Równie niekonkretne pytanie.
    Jeśli ktoś chce gotowce do oglądania na telewizorze, jotpegi hd
    wystarczą (na dziś). W każdym innym wypadku mamy czynniki: rzeczywista
    rozdzielczość układu matryca - obiektyw, obiekt, przeznaczenie, a także
    oczekiwania co do możliwości skalowania zdjęcia podczas oglądania na
    ekranie, bo nie zapominajmy, że wielu tak właśnie ogląda - powiększa
    sobie interesujące fragmenty.

    Jedyne, co można powiedzieć, to że więcej piskeli od 12Mpx to dopiero...
    24. Bo 16 czy 14 to tak ociupinę więcej w praktyce. Nie te czasy, kiedy
    3 zamieniało się na 6.

    --
    pozdrawia Adam
    /jak wyjaśnić słowo ''deficyt''? - więc wyobraźmy sobie słowo