    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Rezultat wyprzedzania na skrzyzowaniu
    Date: Sun, 23 May 2010 20:04:28 +0200

    news:rlliv51q8r0rlfgi0elj0a4idfhokqm0f2@4ax.com...

    > Potrafisz zacytowac odpowiedni fragment ?
    > Jakby poslowie chcieli zeby zwalniac, to by to jasno zapisali w
    > ustawie :-P

    A czy musi być jednoznaczy zapis, że nalezy zwolnić ?
    Przecież to wynika z kilku punktów PoRD:

    Definicja:
    22) szczególna ostrożność - ostrożność polegającą na zwiększeniu uwagi i
    dostosowaniu zachowania uczestnika ruchu do warunków i sytuacji
    zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie
    reagowanie;
    Prędkość i hamowanie Art. 19. Pkt. 2

    3) utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania
    lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu.

    Wyprzedzanie Art. 24. Pkt. 7. Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego
    jadącego po jezdni:

    3) na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na
    którym ruch jest kierowany.

    Należy zachować szczególną ostrożność, zachować odstęp niezbędny do
    uniknięcia zderzenia, zabrania się wyprzedzania.
    Jadąc za samochodem, który zwalnia przed skrzyżowaniem nie możemy go
    wyprzedzić, ani w niego wjechać.
    Zatem co mamy zrobić ? Ograniczyć prędkość do takiej wartości, która uchroni
    nas przed zderzeniem z poprzedzającym samochodem w razie jego hamowania.

    > A moze zle interpretujesz PoRD ?
    > Tam jest zapis ze mozesz ufac iz inni przestrzegaja przepisow.
    > Sygnalizuje taki skret w lewo, to pojedzie w lewo.
    > Tylko trzeba byc twardym i nie dac sobie wlepic mandatu :-)

    A jak udowodnisz, że nie sygnalizował lub, ze sygnalizowanie było zbyt późne
    ?
    Poza tym PoRD mówi jednoznacznie, że należy: "utrzymywać odstęp niezbędny do
    uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego
    pojazdu".
    Jak widać PoRD mówi "W RAZIE hamowania lub zatrzymania".
    Kierowca tego samochodu zanim wykona manewr skrętu może np. stwierdzić, ze
    jadący za nim pojazd chce mimowszystko go wyprzedzić na tym skrzyżowaniu i
    dlatego się zatrzyma nie wykonując manewru skrętu.
    Przecież dopiero co niektórzy tu krzyczeli, że ona powinna była się
    zatrzymać i przepuścić kierowcę Audi.

    > Jakbys go jednak zahaczyl, to by sie moglo okazac inaczej - bo on
    > stal, a ty nie uwazales jak jechales :-)

    No widzisz w tym rzecz, że jemu nie wolno było wjeżdżać na to skrzyżowanie i
    powinien był mi udzielić pierwszeństwa przejazdu.
    A stanie to musiałby udowodnić.

    > Potrafisz zacytowac gdzie PoRD mowi o "pierwszeństwie przejazdu przez
    > skrzyżowanie" ? Nie mylic z udzieleniem pierwszenstwa.

    Oj czepiasz się pierdół. Jeżeli już chcesz być "bardziej papieski od samego
    papierza" to PoRD także nie mówi o "udzielaniu pierwszeństwa" lecz o
    "ustąpieniu pierwszęństwa", a to przecież jest duża różnica.

    Udzielenie pierwszeństwa to tak jakbyś zrezygnował z przysługującego Ci
    przywileju pierwszeństwa na rzecz innego uczestnika ruchu okazując wielką
    łaskawość.

    Ustąpienie pierwszeństwa jest natomiast wywiązaniem się z obowiązku
    przepuszczenia jako pierwszego tego, któremu należy się pierwszeństwo i jest
    równożnaczne z jego "pierwszeństwem przejazdu".