    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 24 Feb 2014 23:33:28 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Re: Rozpoczyna się rzeź
    <le3cvc$li7$1@usenet.news.interia.pl> <le60ic$2tj$1@mx1.internetia.pl>
    <1...@p...pl.invalid>
    <le723q$chf$3@node2.news.atman.pl> <le8cug$4lt$1@mx1.internetia.pl>
    <le8l8l$ncm$2@node1.news.atman.pl> <le8pce$elp$1@mx1.internetia.pl>
    <Pine.WNT.4.64.1402222216070.2476@quad> <lebarr$o6$1@mx1.internetia.pl>

    On Sat, 22 Feb 2014, John Kołalsky wrote:

    > Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    > Bo się da. To, że używamy go do nawigacji samochodowej nie czyni go idealnym
    > systemem go pomiaru czasu.

    Przepraszam że ironia była za głęboko ukryta.
    Ale przesłanie było oczywiste: przy TAKIM rozjeździe czasu, GPSa po
    prostu nie ma.
    Nie działa.

    Nie wiem, albo w szkołach za cicho o tym mówią, że prędkość światła jest
    prawie dokładnie milion razy większa od prędkości dźwięku, albo nie
    tłumaczą orgaloneptycznie (tak, coby raz na dłuższy czas sobie zakodować)
    ile to jest *MILION*.

    > Nie mówię, że to nie działa

    Przy sekundzie? NIE DZIAŁA.
    Trafisz w Księżyc zamiast w ulicę Poznaniu.
    I to nie jest żadna przesada, tylko właśnie ta skala (do Księżyca
    mamy coś 0,6s sekundy światła).
    Na tym polega pic.
    Zakładając pi razy oko, że do osiągnięcia 50m rozdzielczości potrzebna
    jest znajomość odległości do satelitów poniżej 30m (bo dochodzą kąty,
    z natury rzeczy zwiększające błąd w porównaniu do idealnego pomiaru
    "na wprost" i błędy pomiarów właśnie), tudzież wiedząc iż prędkość
    światła to jest prawie 300 000 000 m/s możesz sobie oszacować
    dokładność czasu potrzebnego, aby GPS działał.
    Wyszło Ci może 1/10 mikrosekundy, albo jak kto woli 100 nanonekund?
    "Jako tako", wcale nie rewelacyjnie.
    Akceptowalnie (5m) wychodzi przy 10 nanosekundach.
    Tyle.

    Pozostaje sprawa zakodowania "prawdziwego" zegara, bo tak
    bardzo teoretycznie, konieczne jest zsynchronizowanie zegarków
    satelitów wyłącznie "ze sobą" (gwoli ścisłości, skoro oba
    fotoradary mają korzystać z GPSa, to ewentualny rozjazd
    zegara GPS wobec czasu ziemskiego byłby również bez znaczenia,
    tak dla ustalenia uwagi).
    Przy koszcie koniecznosci nanosekundowego zsynchronizowania zegarków
    wszystkich satelitów koszt zsynchronizowania ich ze wzorcem na Ziemi
    jest wręcz ujemny :> (prościej jest synchronizować do "stabilnego
    wzorca", z uwzględnieniem efektów relatywistycznych rzecz jasna,
    niż 24 zegary luzem ze sobą, z tymi efektami również oczywiście).

    > tylko, że nie daje żadnej pewności.

    Daje gwarancję.
    Jedyna realna możliwość błędu, to celowe wprowadzenie fałszywej
    informacji.
    I wtedy oczywiscie GPS *też* nie działa :> (bo pokazuje bzdury,
    co może być celem tego fałszowania).
    Pic w tym, że o ile takie zafałszowanie może być skuteczne np.
    przy ulubionej wersji "piraci na morzu" (i można statek posłać
    na podwodne skały), o tyle z samochodu weryfikacja online (widok
    fizycznego skrzyzowania w miejscu, w którym wg mapki jest skrzyżowanie)
    takie działanie wyklucza.
    Wojskowi w USA musieliby wpaść na pomysł "a to zrobimy światowi
    numer, puścimy hejnał Mariacki z magnetofonu" :>

    pzdr, Gotfryd