    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Re: Re: Canon EFS 60 macro - prośba o pomoc
    Date: Mon, 13 Apr 2009 10:53:37 +0200

    On Fri, 10 Apr 2009, JA wrote:

    > Akurat 30 mm na formacie 6x6 to rybie oko, z "kątem widzenia" 180 stopni.
    > Na nic nie wpadałem.

    No, jak rybiego oka nie rozróżniasz od reklilinearnego, to się
    nie wtykam :]
    Całość dyskusji wzięła się właśnie stąd: widząc bardzo krótką
    ogniskową *przyjąłeś* że ma to być rybie oko. Z jakiej paki?
    Takiej że nie masz (lub nikt nie produkuje) "zwykłego" obiektywu 30 mm
    na 6x6, wiec kojarzy Ci się wyłącznie z rybim okiem? ;)

    Bo problemy o które chodzi w wątku są oczywiscie dwa:
    - jeden to fakt, że mowa o jest o *dwu różnych* kątach związanych z obiektywem,
    czyli kątem który obejmuje obiektyw (wycinając resztę) oraz kątem który
    obejmuje nośnik (film, matryca)
    - drugie to przekształcenie obiektywu i przyjęcie przez Ciebie a priori
    że jak 30 mm w średnim lub dużym formacie to rybie oko, a NIC nie daje
    prawa do przyjęcia takiej tezy, o ile podający parametry nie zaznaczy
    że obiektyw odkształca obraz inaczej niż camera obscura :]

    > Ja tylko nieśmiało chcę zauważyć, że "kąt widzenia" się zmienia, ale tylko
    > w jedną stronę, czyli obiektyw dłuższy na mniejszy ekran.

    Idzie o "na mniejszą matrycę"?

    > Ni jak nie wychodzi
    > ten wynalazek w przypadku obiektywu krótszego na większy ekran.

    Wychodzi, wychodzi, tylko nie pozwala *wprost* porównywać obiektywów
    o *różnych* przekształceniach obrazu.
    Ten sam obiektyw użyty na większej matrycy da albo crop (kiedy
    fizycznie wycięta jest część obrazu) albo szerszy kąt.
    Z dalszych postów wynika, że idzie Ci o crop.
    Uwaga słuszna, ale nie ma NIC wspólnego z uwagą o rybim oku,
    z którą znienacka wyskoczyłeś :)

    > Z czego
    > wynika, że "kąt widzenia" nie jest wartością samą w sobie, a wymyślonym
    > terminem.

    Trudna sprawa, trzeba się zgodzić i nie zgodzić :]
    - obiektyw o *takim samym przekształceniu* będzie podlegał zasadzie
    "większy kąt to krótsza ogniskowa"
    - dla obiektywów o różnych przekształceniach obie wartości rzeczywiście
    nie określają jedna drugiej
    - na deser rzeczywiście kąt widzenia *obiektywu* to powinien być ten
    który określa crop.

    IMO co jest ważne - jak ktoś mówi "obiektyw", mając na myśli
    "zwykły obiektyw", to raczej ma na myśli obiektyw będący przybliżeniem
    obiektywu rektilinearnego.
    Jak ktoś myśli o innym przekształceniu, to raczej to zaznaczy.

    > I tylko na to chciałem zwrócić uwagę moim szanownym adwersarzom.

    Plus z dyskusji i flejmów jest taki, że w archiwach zostaje trochę
    rozważań o przypadkach szczególnych :)

    > Doskonale wiem, że 50-tka na małym obrazku to "kąt widzenia" szerszy niż na
    > APS-C. Ale 30-tka APS-C na małym obrazku już za szeroki robić nie może,

    Owszem, bo to mniej więcej "standard", więc jak miałby to być "szeroki"?

    > o 180
    > stopniach na 6x6 nie wspomnę.

    Ale właśnie tego się przyczepiłem - jakim prawem *zakładasz*, że
    *ktokolwiek* pisząc o obiektywie i podając *tylko* ogniskową może
    mieć na myśli obiektyw inny niż "przybliżony rektalinearny"?
    (słowo "przybliżony" wyraża się w opisach i testach określeniem
    obok słowa "beczka" :]).

    Zauważ: jedno, to teza że "obiektyw do APS będzie miał pole obrazowe
    na tyle małe że na MF wystąpi crop".
    Drugie, to teza że "obiektyw o ogniskowej XX będzie rybim okiem".
    Jedno z drugim nie ma NIC wspólnego.
    W szczególności druga teza jest sama w sobie *fałszywa*!

    Zaś dopóki mowa o przekształceniu uzyskiwanym "normalnie"
    otworkiem, to żadna odległość nie da 180 stopni i basta.
    Obiektyw 1 mm (bez dalszych określeń) *nie* ma kąta widzenia
    180 stopni, ani na 1/2,5", APS, FF ani 6x9.
    Bo jeśli piszący nie napisał nic innego, to pozostaje przyjąć
    że miał na myśli "przybliżenie rozwiązania standardowego"
    (jak kto woli: otworkowca :P).
    A obejmowanie kąta *szerszego* niż wynikający z trygonometrii
    oznacz konieczność stosowania obiektywu z innym przekształceniem.

    pzdr, Gotfryd