  • Data: 2009-04-13 12:51:27
    Temat: Re: Re: Re: Canon EFS 60 macro - prośba o pomoc
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 2009-04-13 10:53:37 +0200, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

    > No, jak rybiego oka nie rozróżniasz od reklilinearnego, to się
    > nie wtykam :]
    :)
    > Całość dyskusji wzięła się właśnie stąd: widząc bardzo krótką
    > ogniskową *przyjąłeś* że ma to być rybie oko. Z jakiej paki?
    Nie, nie przyjąłem.
    Co prawda zapędziłem się z rybim okiem, ale żeby obiektyw o
    ekstremalnie krótkiej ogniskowej dla danego formatu, powiedzmy 15 mm,
    dla 24x26, mógł robić za normalny obiektyw z dużym kątem widzenia musi
    być specjalnie obliczony. Pojedyncza soczewka 66 dioptri nie da
    użytecznego obrazu pokrywającego koło o średnicy 43 mm, z małą winietą.
    Nigdy co prawda tego sprawdzić empirycznie nie mogłem, ale wydaje mi
    się, podkreślam _wydaje_, że jest to nieosiągalne.

    > Bo problemy o które chodzi w wątku są oczywiscie dwa:
    > - jeden to fakt, że mowa o jest o *dwu różnych* kątach związanych z obiektywem,
    > czyli kątem który obejmuje obiektyw (wycinając resztę) oraz kątem który
    > obejmuje nośnik (film, matryca)
    I ja twierdzę, że kąt widzenia obiektywu określa konstruktor, a kąt ten
    to kąt jaki format jest w stanie pokryć dany obiektyw bez
    dyskwalifikującej go winiety.
    Prosta sprawa. Do cropowego eosa mam obiektyw 17-50, na małym obrazku
    nawet na 50 mm tego obiektywu używać się nie da. Cóż z tego, że skala
    odwzorowania jaką on daje na obu formatach jest identyczna, skoro nie
    można go użyć. Z pierścieniem lub mieszkiem, tak, ale nie normalnie
    zapinając do bagnetu.
    > - drugie to przekształcenie obiektywu i przyjęcie przez Ciebie a priori
    > że jak 30 mm w średnim lub dużym formacie to rybie oko, a NIC nie daje
    > prawa do przyjęcia takiej tezy, o ile podający parametry nie zaznaczy
    > że obiektyw odkształca obraz inaczej niż camera obscura :]
    Ok. Z tym już się zgodziłem i w dalszej części przyjmijmy, że nie
    mówimy w ogóle o rybim oku. I pozwolisz, że będę wycinał zbędną treść.

    > Idzie o "na mniejszą matrycę"?
    Dokładnie. Idzie o obiektyw obliczony dla większego formatu użyty na
    mniejszym. Wtedy można powiedzieć, że kąt widzenia się zmienia, ale
    jest to uproszczenie.

    > Ten sam obiektyw użyty na większej matrycy da albo crop (kiedy
    > fizycznie wycięta jest część obrazu) albo szerszy kąt.
    W pewnych granicach i to dość wąskich. Zakładając, że nawet nie będzie
    ograniczenia, to spadek jasności obrazu będzie go dyskwalifikował.
    > Z dalszych postów wynika, że idzie Ci o crop.
    > Uwaga słuszna, ale nie ma NIC wspólnego z uwagą o rybim oku,
    > z którą znienacka wyskoczyłeś :)

    > Trudna sprawa, trzeba się zgodzić i nie zgodzić :]
    > - obiektyw o *takim samym przekształceniu* będzie podlegał zasadzie
    > "większy kąt to krótsza ogniskowa"
    Tylko teoretycznie i nie uwzględniając spadku oświetlenia ku brzegom
    zwanym potocznie winietą. Już kąt widzenia 90 stopni daje jedną wartość
    przesłony różnicy w oświetleniu najdalszego brzegu kadru w stosunku do
    jego środka.

    > - na deser rzeczywiście kąt widzenia *obiektywu* to powinien być ten
    > który określa crop.
    Ale który crop? Ten który przyjął producent, czy ten formatu w jakim
    zostanie zastosowany przez użytkownika?

    > Plus z dyskusji i flejmów jest taki, że w archiwach zostaje trochę
    > rozważań o przypadkach szczególnych :)
    :)

    > Owszem, bo to mniej więcej "standard", więc jak miałby to być "szeroki"?
    Pisałem o 30-tce obliczanej dla APS-C użytej na FF.
    ;)

    > Zauważ: jedno, to teza że "obiektyw do APS będzie miał pole obrazowe
    > na tyle małe że na MF wystąpi crop".
    Tak i z moje wypowiedzi właśnie tego dotyczą.

    > Bo jeśli piszący nie napisał nic innego, to pozostaje przyjąć
    > że miał na myśli "przybliżenie rozwiązania standardowego"
    > (jak kto woli: otworkowca :P).
    Można powiedzieć tak.
    Że używając otworka do badań. Używając odpowiedniej jego średnicy do
    odległości od materiału światłoczułego, a przyjmując tę odległość za
    ogniskową. Można uzyskać empirycznie potwierdzenie maksymalnego
    użytecznego kąta widzenia dla danej ogniskowej.
    > A obejmowanie kąta *szerszego* niż wynikający z trygonometrii
    > oznacz konieczność stosowania obiektywu z innym przekształceniem.
    A obejmowanie kąta "szerszego" niż wynikającego z prawa o spadku
    oświetlenia powierzchni, z akceptowalnym dla celów fotograficznych
    spadkiem tegoż oświetlenia, oznacza konieczność dość silnej ingerencji
    w układ optyczny.

    > pzdr, Gotfryd
    Jest jeszcze jedna możliwość.
    Mogło mi się wszystko tak pokręcić, że nie jestem w chwili obecnej w
    stanie wyjść na prostą rozumowania logicznego.
    :)
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam