  • Data: 2009-04-13 17:17:48
    Temat: Re: Canon EFS 60 macro - pro?ba o pomoc
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net> szukaj wiadomości tego autora

    Cześć wszystkim

    JA pisze:

    > No właśnie.
    > Radosny twierdzi, że kąt widzenia obiektywu 50 mm ustawionego na skalę
    > odwzorowania 1:1 jest taki sam jak kąt widzenia obiektywu 100 mm
    > ustawionego na nieskończoność.

    Jeśli założysz, że:

    1. Oba obiektywy mają "zwykłą" konstrukcję,
    2, Ustaliliśmy pewien rozmiar nośnika, który pokryty jest przez oba
    obiektywy przy wspomnianych ustawieniach ostrości,
    2. Mówimy o kącie widzenia w sensie "kąt, pod jakim ze środka obiektywu
    widać scenę wypełniającą cały kadr"

    to powyższa teza Radosnego jest prawdziwa (z dokładności do jakićhś
    niuansów).

    Twoje twierdzenie, jakoby maksymalny kąt widzenia obiektywu nie zależał
    od ustawienia ostrości jest nie do przeliczenia i zapewne zależy od
    konkretnego obiektywu.

    Idealna soczewka "matematyczna" (do kupienia w sklepie, które sprzedaje
    także nieważkie nitki i ciała doskonale czarne) nie winietuje* w ogóle,
    co oznacza, że kat widzenia tak, jak Ty go rozumiesz, wynosi dla
    idealnej soczewki 180 stopni.

    A podejrzewam, że ów kąt widzenia w realnych obiektywach będzie się
    "dziko" zmieniać przy zmianie ostrości - zależnie od faktycznej konstrukcji

    *to co napisałem tutaj jest pewnym uproszczeniem, którego nie chce mi
    się rozwijać.

    --
    Pozdrowienia
    Janek