    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radio cyfrowe
    Date: Tue, 13 Jan 2009 19:37:12 +0100

    DJ pisze:

    > Powszechny dobrobyt rozumiany jako powszechna rozrzutność, i powszechne
    > marnotrastwo dóbr konsumpcyjnych? To lepiej żeby nie dojrzewali. Choć i
    > tak wszystko idzie w tym kierunku niestety.

    Hmm... Nie bardzo rozumiem? Twoim zdaniem jeśli mam telefon kupiony 5
    lat temu, który działa w 100%, to nie mam prawa kupić sobie nowego
    smartfona do czasu, aż tamten się zepsuje, bo to będzie marnotrawstwo
    dóbr konsumpcyjnych? Nie wiem, tak brzmi twoja wypowiedź w kontekście
    dyskusji. Mam nadzieję, że się mylę...

    > A gdybyś spróbował odseparować aspekt pieniędzy (nieważne czy to coś
    > jest tanie czy drogie), i spojrzeć ponownie?

    Też nie bardzo rozumiem - aspekt pieniężny w mojej wypowiedzi miał
    najmniejsze znaczenie. Mówiłem o mentalności Polaków, odziedziczonej po
    poprzednim systemie. To u nas wciąż się demonizuje człowieka, który
    wydaje zarobione pieniądze. LCD na ścianie, dobry telefon czy samochód
    to "szpanerstwo" i "rozrzutność". Wszyscy lepiej by patrzyli na niego,
    gdyby wiecznie odkładał, oszczędzał i żył skromnie. :)
    A najlepsza w tym wszystkim jest mentalność psa ogrodnika: "Ja nie mam,
    więc najlepiej by było, gdyby on też nie miał. A skoro ma, to ja już
    pomyślę, jak mu dopiec z tego powodu". ;)

    > Akurat dzieci w piaskownicy na ślepo chcą mieć to co ma kolega... widać
    > nie miałeś jeszcze dzieci ;)

    Nie, ale akurat mam dzieci w rodzinie. Zresztą... Sam miałem przyjemność
    dorastać w czasach transformacji i w związku z tym pamiętam przejście z
    komunizmu do kapitalizmu widziane oczyma dziecka. :) I ci by nie mówić -
    reakcja wielu ludzi na widok PDA u mnie, albo takiego iPhone'a u
    znajomych przypomina właśnie taki dziecinne przegadywania:
    "A ja też mogę mieć! A mi tata jutro kupi coś takiego! A Ty jesteś
    'gupi' bo masz takie coś! Moja Nokia 3300 jest lepsza". :) I tym
    podobne, i tak dalej - ogólnie sytuacja, kiedy ktoś próbuje mi niepytany
    udowadniać, że nie potrzebuję tego czy innego urządzenia jest żenująca. :)