    From: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: RS232 - dziwny błąd
    Date: Wed, 16 Nov 2011 12:40:12 +0100

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:4ec35fb2$0$2201$65785112@news.neostrada.pl...

    > Oscyloskop w łapę i sprawdź czasy trwania bitów i poziomy napięć między
    > FPGA a konwerterem USB.

    Powiem, jak ja uruchamiałem swoje pierwsze packet-radio.
    Kupiłem modem, wg SP5MXH, zestawiłem układ, odbiera, próbuję się łączyć, ale
    adresat nie odpowiada. Poproszeni o podpowiedź koledzy zajmujący się
    tematyką po zademonstrowaniu im sygnału (jedna z pierwszych rzeczy,
    sprawdzić co i jak wychodzi) mówili, że sygna wygląda na zawierający
    nienaturalnie dużo wysokich tonów. Jako, że kluczowanie jest sygnałem TTL
    przez transoptory (dlatego bezpieczne dla C64) galwanicznie izolujące
    komputer od radia, to pomyślałem, że coś musi zniekształcać przebieg.
    Szczęśliwie, dysponowałem oscyloskopem i bingo, Sygnał zamiast być
    prostokątny, przypominał piłę ze stępionymi zębami. Powodem kłopotu był
    kondensator blokujący linię kluczowania 0/1, postawienie stanu 1 odbywało
    się prawidłowo, ale powrót do zera tragicznie, zamiast poprawnego prostokąta
    jakbym pilnikiem ściął, przez to modem kluczował generator w złym momencie i
    odbiorca głupiał - zero pojawiao się po rozładowaniu kondensatora, klucz
    dając zero pozostawał w stanie izolacji i kondensator rozładowywał się przez
    linię.
    Usunąłem kondensator i ruszyło jak z kopyta, przekazałem uwagi
    konstruktorowi modemu, co się działo, co zbadałem i jak rozwiązałem.

    Czemu o tym piszę? Może tam podobny problem, co u mnie - doszedłem do źródła
    i załatałem problem...
    Kondensator, pojemności pasożytnicze? I przebieg zniekształcony na tyle, że
    się chrzani?

    --
    Alanné mba yi woma... wé :) (...)
    Né ma ka ni kaso, Né ma pané ka, (...)