  • 1. Data: 2011-04-01 17:51:07
    Temat: RS-232 a ciągły strumień danych
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Witam
    Zastanawiam się nad przypadkiem, gdy urządzenie nadawcze wysyła ciągle jakie
    dane po RS-232. Gdy tylko zakończy transmisję jednego bajtu, zaraz
    rozpoczyna transmisję następnego. Czy w takiej sytuacji urządzenie odbiorcze
    może odebrać dane prawidłowo, jeśli zostanie włączone w losowym momencie?
    Wydaje mi się, że nie, i w ponad 90% przypadków będzie odbierać śmieciowe
    dane. Rozwiązaniem problemu byłoby rozpoczęcie transmisji przez nadajnik
    dopiero, gdy odbiornik jest już włączony i ma możliość poprawnego załapania
    bitu startu. Dobrze kombinuję? Tak mi wyszło z rozważań i eksperymentów :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 2. Data: 2011-04-01 18:18:57
    Temat: Re: RS-232 a ciągły strumień danych
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 01.04.2011 19:51, Grzegorz Niemirowski pisze:
> [...]
    > odbiorcze może odebrać dane prawidłowo, jeśli zostanie włączone w
    > losowym momencie? Wydaje mi się, że nie,
    Dlatego wynaleziono 1.5 bita stopu - w ten sposób można jednoznacznie
    wykryć koniec bajtu. I zacząć prawidłowo dekodować kolejny.

    Michoo

  • 3. Data: 2011-04-01 18:19:38
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 01.04.2011 19:51, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Zastanawiam się nad przypadkiem, gdy urządzenie nadawcze wysyła ciągle
    > jakie dane po RS-232.

    RS-232 jest dwukierunkowy. Dane są wysyłane zwykle pakietami i
    potwierdzane. Nie ma sensu słać godzine danych na ślepo bez
    potwierdzenia - przynajmniej ja się z tym nie spotkałem. Jeśli jest coś
    wysyłane bez potwierdzania to są to zwykle powtarzające się pakiety
    rozdzielone czasem bezczynności.

    Mirek.

  • 4. Data: 2011-04-01 18:47:00
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Mirek wrote:

> [...]
    > potwierdzenia - przynajmniej ja się z tym nie spotkałem. Jeśli jest coś
    > wysyłane bez potwierdzania to są to zwykle powtarzające się pakiety

    Niekoniecznie. Osobiście pisałem oprogramowanie do urządzenia, które
    wysyłało "na ślepo" dane do komputera. Wysyłane co prawda pakietami po
    kilkadziesiąt bajtów, ale bez czasu bezczynności. Jak coś się straciło to
    nie było wielkiego problemu, byle nie za dużo i trzeba było wiedzieć ile i
    gdzie. Sprawa była załatwiona bardzo prosto, bo pierwszy bajt ramki miał
    ustawiony MSB na 1, pozostałe bajty miały 0. W ramce był przesyłany licznik.
    Tak więc komputer wiedział, po pierwszej synchronizacji, gdzie jest i "o sso
    chodzi". Tylko urządzenie musiało formatować dane tak, by się mieściły w 7-
    bitach bajtu.

    Waldek

  • 5. Data: 2011-04-02 02:24:09
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Jeśli ten strumień danych podzielisz logicznie na wysyłane jedna po
    drugiej "ramki" i co jakiś czas będziesz przesyłał jakiś magiczny bajt
    ("flagę") oznaczający początek/koniec ramki to prawidłowy odbiór jest
    możliwy. Oczywiście takie rozwiązanie powoduje, że wewnątrz ramki nie
    może pojawić się kod oznaczający flagę ale da się to obejść. Odsyłam do
    http://www.ietf.org/rfc/rfc1662.txt. RFC1661 i 1663 również będą
    przydatne. Oczywiście pomysł tam opisany można na własne potrzeby
    znacznie uprościć.

    Podsumowując, jeśli włączysz odbiornik w losowym momencie to powinien on
    zignorować wszystkie bajty aż do napotkania "flagi" a po jej napotkaniu
    powinien się "zsynchronizować".

  • 6. Data: 2011-04-02 04:11:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 01 Apr 2011 20:18:57 +0200, Michoo wrote:
    >Dlatego wynaleziono 1.5 bita stopu - w ten sposób można jednoznacznie
    >wykryć koniec bajtu. I zacząć prawidłowo dekodować kolejny.

    Chyba nie dlatego - po dluzszym kablu i tak sie znieksztalci,
    malo kto to stosuje, podejrzewam ze bylo im do spelnienia jakis
    zalozonych predkosci potrzebne.

    A synchronizacja - jesli strumien sie zmienia, to kiedys nie trafi w
    sekwencje 1-0 stop-start, przeskoczy o kilka bitow, znow nie trafi,
    przeskoczy, az w koncu trafi wlasciwie. Albo strumien nie bedzie
    jednak ciagly i sie trafi mala przerwa i wtedy zalapie.

    Choc w specyficznych przypadkach moze byc problem.
    Wiekszy problem moze byc z trafieniem w strukture ramek.

    Ot, nauczka na przyszlosc - konczyc ramke przez FF.

    J.

  • 7. Data: 2011-04-02 06:03:32
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-04-01 20:47, Waldemar Krzok pisze:

> [...]
    > chodzi". Tylko urządzenie musiało formatować dane tak, by się mieściły w 7-

    Tylko to rozwiązanie nadal nie umożliwia synchronizacji pojedynczego
    bajtu. Musi być albo dłuższa przerwa w pewnym momencie, albo jak
    zaproponował J.F. bajt FF.

  • 8. Data: 2011-04-02 06:14:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Zbych,

    Saturday, April 2, 2011, 8:03:32 AM, you wrote:

    [...]

    > Tylko to rozwiązanie nadal nie umożliwia synchronizacji pojedynczego
    > bajtu. Musi być albo dłuższa przerwa w pewnym momencie, albo jak
    > zaproponował J.F. bajt FF.

    Dlaczego wymyślacie rozwiązania, które już dawno są wymyslone i
    działają?
    - w transmisji asynchronicznej uzywa się 1.5 lub 2 bitów stopu,
    - w transmisji synchronicznej używa się znaków SYNC nadawanych w
    czasie, gdy nie ma nic innego do nadania.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-04-02 06:43:20
    Od: Zbych <a...@o...pl>

> [...]
    > działają?
    > - w transmisji asynchronicznej uzywa się 1.5 lub 2 bitów stopu,

    A jak rozróżnisz dwa bity stopu od dwóch bitów 1,1 w połowie bajtu?
    1.5 bitu stopu też na wiele się nie zda.

    > - w transmisji synchronicznej używa się znaków SYNC nadawanych w
    > czasie, gdy nie ma nic innego do nadania.

    Ale mowa jest o asynchronicznej.

  • 10. Data: 2011-04-02 07:08:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Zbych,

    Saturday, April 2, 2011, 8:43:20 AM, you wrote:

    > A jak rozróżnisz dwa bity stopu od dwóch bitów 1,1 w połowie bajtu?
    > 1.5 bitu stopu też na wiele się nie zda.

    Zdaje się na bardzo wiele - czas trwania ułatwia odróżnienie stopu od
    innej kombinacji.

    > Ale mowa jest o asynchronicznej.

    Transmisja asynchroniczna, jak sama nazwa wskazuje, nie wymaga
    synchronizacji. Jest stosowana wtedy, gdy strumień nie jest ciągły.
    Dla ciągłego przechodzi się na synchroniczną, żeby uniknąć problemów z
    synchronizacją właśnie.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl