  • 11. Data: 2014-03-18 11:52:29
    Temat: Re: Pytanie o układ z triakiem
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 18 Mar 2014 11:31:29 +0100, "PcmOl" <...@...com> wrote:
    > Nie wiem kim był śp. J.Ch. - świeć panie nad jego duszą.

    Aktor (m.in. Vabank, Kingsajz)

    > Wiem natomiast, że w technicznych zagadnieniech, wychodzi się
    lepiej na precyzji
    > wypowiedzi.
    > Precyzji nie pozostawiającej miejsca na dorozumienie czegokolwiek,
    a szczególnie
    > związanego z bezpieczeństwem.
    > Dlatego nie ma "wiadomo", albo jest drugi terminal, albo go niema.

    Ależ właśnie kwestia bezpieczeństwa była precyzyjnie postawiona, że
    nie należy pozostawiać wiszącej fazy na urządzeniu bo to niezdrowe. Z
    Twoich wypowiedzi wynika wniosek, że niczemu nie przeszkadza aby na
    jednym ze styków zasilających urządzenia (tutaj żarówki) pozostała
    faza, bo nic się nie stanie jak się przez przypadek ją dotknie, jako
    przykład na siłę swojego argumentu pokazałeś żywego montera
    chodzącego po linii wysokiego napięcia, najprawdopodobniej pod
    napięciem :)

    --
    Marek

  • 12. Data: 2014-03-18 12:36:49
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    > Ależ właśnie kwestia bezpieczeństwa była precyzyjnie postawiona, że nie należy
    > pozostawiać wiszącej fazy na urządzeniu bo to niezdrowe.

    Dlaczego niezdrowe?

    > Z Twoich wypowiedzi wynika wniosek, że niczemu nie przeszkadza aby na jednym
    > ze styków zasilających urządzenia (tutaj żarówki) pozostała faza, bo nic się
    > nie stanie jak się przez przypadek ją dotknie, ....

    Właśnie tak. Nic sie nie stanie. Dotykałem wiele razy.

  • 13. Data: 2014-03-18 13:57:19
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 2014-03-18 12:36, PcmOl pisze:

    > Właśnie tak. Nic sie nie stanie. Dotykałem wiele razy.

    Jest to sprawa indywidualna - jednego "uszczypnie", a inny spadnie
    z drabiny. Zależy też od od obuwia, czego się dotykasz, gdzie stoisz.
    Często w anegdotach pojawia się gość chwytający fazę bez uszczerbku
    na zdrowiu - ktoś ciężko spracowany, o łapach ze stwardniałym
    naskórkiem. :-)

    --
    rry

  • 14. Data: 2014-03-18 15:57:04
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > Często w anegdotach pojawia się gość chwytający fazę bez uszczerbku
    > na zdrowiu - ktoś ciężko spracowany, o łapach ze stwardniałym

    i tu mi się przypomniała taka historia;

    Otóż w jednej ze szkół elektroniczno-energetycznych w Łodzi był sobie
    dawno temu pewien nauczyciel, który miał taką metodę, że sprawdzał, czy
    do układu testowego ( na zajęciach warsztatowych - były takie stoły z
    przyłączem trójfazowym, które miały oczywiście wajchę do ON/OFF) jest
    podłączone napięcie - metodą dotykową - takie miał łapy, że dotykał
    palcem, i nic mu nie było - naskórek słabo przewodzący.

    Aż pewnego razu, świeżo po "chorobowym" przyszedł, no i oczywiście
    sprawdził wg. tej samej metody. Niestety - to był ostatni raz...

    Nazwę szkoły pominę, bo chadzałem tam :)

  • 15. Data: 2014-03-18 16:19:34
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    i wiara w europę go nie uchroniła? dziwne...

  • 16. Data: 2014-03-18 17:31:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 18 Mar 2014 15:57:04 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Aż pewnego razu, świeżo po "chorobowym" przyszedł, no i oczywiście
    > sprawdził wg. tej samej metody. Niestety - to był ostatni raz...

    Bardzo trafne podsumowanie wątku.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2014-03-18 19:43:42
    Od: "PcmOl" <...@...com>

    > Bardzo trafne podsumowanie wątku.

    Właściwie rewolucja w fizyce.
    Układowi z rysunku jest dokładnie wsio rawno z której strony będzie faza.
    Będzie, albo na triaku, albo na żarówce - nie zniknie.

  • 18. Data: 2014-03-18 20:06:33
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 18 Mar 2014 01:47:05 +0100, PiteR napisał(a):

    > ale i tak ja bym nie wierzył triakowi tak jak włącznikowi tzn żyrandol
    > przy włączniku zmienię ale przy ściemniaczu już nie i pójde wykręcić
    > korki.

    I słusznie. O ile takie małe triaki mają prąd upływu na poziomie góra
    kilku mA (dla BT136 max. 0,5mA), o tyle elementy półprzewodnikowe dużej
    mocy potrafią przez siebie przepuszczać w kierunku zaporowym prąd o
    wartości już niebezpiecznej dla człowieka. Dla np. diody pastylkowej
    D75-1100 Lamina (1100A 1500V) to jest 30mA.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 19. Data: 2014-03-19 10:19:31
    Temat: Odp: Pytanie o układ z triakiem
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Właściwie rewolucja w fizyce.
    > Układowi z rysunku jest dokładnie wsio rawno z której strony będzie faza.
    > Będzie, albo na triaku, albo na żarówce - nie zniknie.

    Chyba jest tak jak kolega pisze.
    W przytoczonym rysunku triak i żarówka są już połączone i można domniemywać,
    że
    faktycznie nie ma to znaczenia.

    Jednak to jest schemat ideowy.
    Czasem są jeszcze schematy montażowe.

    Jeśli jest jakieś złącze, długi kabel między żarówką i triakiem, to
    faktycznie należałoby wskazać, gdzie ma być faza.
    I wydaje się logiczne, że żarówka powinna być podłączona na stałe do
    przewodu neutralnego,
    a triak do fazy.

    S.

  • 20. Data: 2014-03-24 15:56:59
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Zastanawia mnie dlaczego 99% schematów z triakiem (1% to te, które
    > nie znalazłem a pewnie są) proponuje aby wyłączony odbiornik
    > (najczęściej żarówka) pozostał pod napięciem na jednym terminalu...

    Może wynika to ze sposobu myślenia elektronika. Może podświadomie
    projektując układ, nawet nie mając masy, próbujesz ją jakoś uzyskać
    w swojej głowie, i jej rolę pełni zero.

    Wyobraź sobie że to jest DC, zasilanie niesymetryczne. Logiczniejsze
    wydaje się dołączenie masy do masy układu, a plusa do odbiornika.

    Oczywiście nie jest to DC i sposób myślenia jest błędny, ale może to
    tłumaczy te schematy. Naturalniej przychodzi myślenie o układzie na
    masie (czy jak tutaj - zerze), niż o pływającym.

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/