  • 1. Data: 2009-12-27 21:23:53
    Temat: Pytanie lamerskie
    Od: SOELDEN <s...@s...pl>

    Witam.

    Szukałem po google, ale jakoś nie trafiłem na nic ciekawego.
    Dlaczego zdjęcie wykonane 5D mk II dostaje rozmiaru 4,23 MB
    z rozdzielczością 5616x3744 a po otwarciu za pomocą paint'a
    i zapisaniu rozmiar zmniejsza się do 808KB.
    Dane EXIF pozostają bez zmian.
    Co ciekawe:
    kompresja RAR'em oryginału: 4161 KB daje 4138 KB
    kompresja zapisanego paint'em: 809 KB daje 682 KB.

    Czy coś tracimy? Ja tak na oko nie widzę różnicy.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-12-27 21:33:23
    Temat: Re: Pytanie lamerskie
    Od: "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl>

> [...]
    > z rozdzielczością 5616x3744 a po otwarciu za pomocą paint'a
    > i zapisaniu rozmiar zmniejsza się do 808KB.

    Bo zapisales z innym stopniem kompresji niz zrobil to aparat. :)
    Generalnie -- patrzac na podana przez Ciebie roznice w wielkosci pliku
    -- kompletnie zmasakrowales to zdjecie.

    --
    Pozdrawiam,
    marcin.STIG.saldat

  • 3. Data: 2009-12-27 21:37:03
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    SOELDEN napisał:
> [...]
    > kompresja zapisanego paint'em: 809 KB daje 682 KB.
    >
    > Czy coś tracimy? Ja tak na oko nie widzę różnicy.

    JPGi z aparatu mają zazwyczaj bardzo niską kompresję rzędu 100 lub 99.
    Programy graficzne dają domyślnie 75-80.

    m.
    --
    In the beginning was The Word.
    And The Word was Content-Type: text/plain

  • 4. Data: 2009-12-27 21:39:37
    Od: bakulik <i...@n...polska>

    Świat już nigdy nie będzie taki sam, odkąd SOELDEN napisał(a):

    > Czy coś tracimy? Ja tak na oko nie widzę różnicy.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/JPEG#Algorytm_stratny_J
    PEG

    --
    Pozdrawiam, Łukasz Bakuła.
    www.bakulik.pl | www.bakulik.com.pl | GG: 2243156 | Tlen: bakulik

  • 5. Data: 2009-12-27 21:41:02
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-12-27 22:33:23 +0100, "marcin.STIG.saldat" <s...@p...pl> said:

    > kompletnie zmasakrowales to zdjecie.

    No przecież nie widać różnicy.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-12-27 21:43:14
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2009-12-27 22:23:53 +0100, SOELDEN <s...@s...pl> said:

> [...]
    > i zapisaniu rozmiar zmniejsza się do 808KB.
    >
    > Czy coś tracimy? Ja tak na oko nie widzę różnicy.

    O Boże.

  • 7. Data: 2009-12-27 22:18:02
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    JA pisze:

    > O Boże.

    Nie rozumiem twojego zdziwienia. Przecież algorytm JPG bardzo sprytnie
    oszukuje zmysł wzroku, tak jak mp3 słuchu. Jak nie wiesz, na co zwracać
    uwagę, to możesz nie dojrzeć.

    Do SOELDEN:
    Plik jaki otrzymałeś z aparatu, to jpg, więc już skompresowany. Po
    zmianach, czy ponownym zapisaniu go w innym programie poddałeś go
    ponownej kompresji, więc zmniejszył się jeszcze bardziej. Jak bardzo, to
    zależy od ustawionego stopnia kompresji. W paincie chyba nie ma
    możliwości jego ustawienia. Sugeruję bardziej zaawansowane i nadal
    bezpłatne produkty, które umożliwiają zmianę stopnia kompresji:
    - FastStone Viewer
    - XnView
    - Irfan
    - GIMP (program do edycji zdjęć w porównymalnym stopniu do
    PS[Photoshop], a powyższe 3 to programy głównie do przeglądania, ale z
    możliwością edycji w pewnym stopniu i kadrowania, nawet bezstratnego w
    przypadku plików jpg).

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 8. Data: 2009-12-28 10:15:55
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Sun, 27 Dec 2009 23:18:02 +0100, "Paweł W." napisał(a):

    > Nie rozumiem twojego zdziwienia. Przecież algorytm JPG bardzo sprytnie
    > oszukuje zmysł wzroku, tak jak mp3 słuchu. Jak nie wiesz, na co zwracać
    > uwagę, to możesz nie dojrzeć.

    Ale Paint wali taką kompresję że trzeba być ślepym żeby jej nie zauważyć...

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 9. Data: 2009-12-28 11:07:58
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > kompresja RAR'em oryginału: 4161 KB daje 4138 KB
    > kompresja zapisanego paint'em: 809 KB daje 682 KB.
    >
    > Czy coś tracimy? Ja tak na oko nie widzę różnicy.
    >
    > pozdrawiam

    roznice zobaczysz w skali 100%

    jesli ogladasz zdjecie w wielkosci monitora czyli ok 1 mil punktow
    albo ok 2 mil punktow na HD
    to system ( przegladarka ) dokonuje autromatycznie redukcji
    rozdzielczosci - to rzad wielkosci pare razy .
    oznacza zo ze ewentualne roznice ulegaja takze redukcji pare razy , a
    w rzeczywistosci jakosc jest okreslonana przez algorytmy jakimi
    dokonuje sie tej redukcji.

    moze zdazyc sie ze na monitorze obraz mniejszy swiadomie przygotowany
    dobrze dobranym alorytmen bedzie robil wrazenie lepszego od tego
    wiekszego redukowanego automatycznie typowa przegladarka.

    w wielkosci monitora obraz o wielkosc 800 kB jest wystarczajaco
    duzym , aby mogl byc postrzegany jako dobry.

    jesli dokonasz redukcji rozdzielczosci oryginalnego zdjecia z aparatu
    ( 21 mil px ) do rozdzielczosci monitora ok 1 mil px i zapiszesz ten
    obraz w jpeg o kompresji 100% to jest to najwyzsza jakosc obrazu
    jaka wogole da sie zaobserwowac na tym monitorze. Kazda dodatkowa
    rozdzielczosc obrazu zapisana w pliku zostanie obcieta przy wydawaniu
    zdjecia na ekran.

    Ta olbrzymia rozdzielczosc jaka masz w aparacie zezwala na robienie
    duzych powiekszen o dobrej rozdzielczosci.
    W warunkach obserwacji na monitorze calego kadru nie ma ona
    znaczenia.

  • 10. Data: 2009-12-28 12:04:13
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Henry(k) pisze:

    > Ale Paint wali taką kompresję że trzeba być ślepym żeby jej nie zauważyć...

    Nie wiem, nie używam do kompresji zdjęć. Czasami do kompresji
    Printscreenów. Może na zdjęciu 20MPx oglądanym w rozdzielczości
    ekranowej faktycznie nie widać różnicy.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.