  • Data: 2021-04-06 15:53:25
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 06/04/2021 13:37, Irek.N. wrote:
    > Użytkownicy muszą pamiętać. Pani od j.polskiego mówiła coś o czymś
    > takim... jak to się nazywało... oksykort..... wiem! oksymoron :)

    To nie jest prawda. Tego sie nie robi w normalnej pracyz VCS. Podczas
    prawidłowej pracy masz do czynienia ze *stabilnym* stanem projektów nad
    którymi *nie* pracujesz. Są jakimś rodzajem snapshotu z jakiejś chwili
    czasowej i są stabilne, koledzy którzy nad nimi pracują są w innych
    "branchach" i ich praca nie wpływa na twoją, nie widzisz ich zmian.

    Jedyny moment kiedy taka synchronizacja jest potrzebnam to sytuacja:
    "Andrzej, faktycznie nie było tutaj otworu, już dodałem, ściągnij sobie
    nowszą wersję tej obejmy".

    Ale nawet wtedy pobieranie poprzez "synchronizajce/odświeżanie" jest
    zazwyczaj niepoprawne. Poprawnie przenosi się na nowszą wersję źródeł i
    merguje zmiany ze starego brancha. Ma się pod kontrolą dokładnie co się
    zmienia, w jakiej wersji, jakie zmiany. Cała magia VCSa polega własnie
    na tym że punkty synchronizacji są *kontrolowane* a nie chotyczne, jak
    przy pracy na jednym NASie.

    Praca w VCS wymaga samodyscypliny, inaczej kończy się bałaganem i pracą
    wszystkich na jednym trunku gdzie opisana sytuacja z synchronizacją ma
    miejsce i niewiele się to rózni od Twoejgo NASu. Dlatego w firmie jest
    lider który ma słowo decydujące w organizacji pracy i tępi zachowania
    niezgodne ze sztuką. Taki lider to ktoś z doświadczeniem, jesli nie ma u
    was takiej osoby to VCS nie da wam żadnych zalet bo będziecie go używać
    i tak jak upierdliwego NASa. Tak się kończą wszystkie eksperymenty,
    nawet u programistów, bez nadzoru osoby która wie jak tego używać. VCS
    jest silnie logiczny a to wbrew lenistwu i na pęczki widuje przykładów
    złego użycia które powoduje tylko idityczne problemy, nic nie
    rozwiązując. Generuje też często zachowania "not-invented-here" czyli
    utrzymywane przez lata błedne wzroce, generujące tylko wiecej problemów,
    ale za to obrobione masą workaroundów (jak ten katalog z datą i "backup").

    > A co się dzieje, gdy 2 gości poprawi tą samą część niezależnie i bez
    > wzajemnej świadomości dzieła?

    Jest konflikt. I wtedy własnie okazuje się jakie CADy są dziadowskie.
    Nie potrafią trzymać swoich danych w plikach tekstowych więc
    uniemożliwiają merge. Ogólnie esencją systemów kontroli wersji bez
    locka, jest właśnie to merge, bazujące na jakimś formacie pliku i
    znajomości kontekstu (nie musi być tekstowy, ale nietekstowych nie
    widuje). Innymi słowy, jeśli masz do czynienia z plikami binarnymi,
    jedyną mozliwością rozwiązaniu konfliktu jest wybranie albo rybki albo
    akwarium. Programiści mogą wybrać rybki w akwarium bo ich źródło jest
    plikiem mergowalnym, tutaj tekstowym.

    Zaznaczam jednak, że taka sytuacja "na jednym NASie" powodowała by takie
    same konsekwencje. Przypuszczma więc że te "konflikty" u was nie
    wytępują bo pracujecie z blokowaniem zapisu przez innych. Nie
    doświadczacie konfliktów bo likwidujecie je "otwarciem jednego w R/W i
    wyjściem na papierosa".

    VCS jest raczej utopią w przypadku CADów, musiano by zakopać kilka
    pokoleń ludzi od tych narzędzi i napisać wszystko na nowo, aby był choć
    cień szansy na zrobienei tego dobrze.

    Choć VCS może się przydać w jakiejś okrojonej wersji do innych tasków
    lub jako wspomaganie produkcji.