  • Data: 2021-04-02 23:15:49
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Więc posługuj się nim jako bootloaderem do ulubionego programu.

    Prace trwają. VM bardzo mi się podoba i być może, być może, coś dobrego
    z tego dla mnie wyniknie.

    > Nie masz jej, stosując systemy typu Windows. One są przeznaczone własnie
    > do pracy w której częśc zagadnień oddajesz MS. Kupiłeś system wymagający
    > updates.

    Nie do końca, częściowo mam. Na pewno większą, niż w 95% firm, w których
    każdy komp jest w sieci.

    > Warunek "niech nam nikt nie miesza w systemie bez pytania" jest do
    > spełnienia, ale albo workaroundami (windows) albo pod kontrolą (unixy).

    Albo odcięciem komputera od świata.
    To wymaga też pewnej świadomości wśród pracowników. Jest mega upierdliwe
    w niektórych przypadkach, ale ja akurat wolę tak i czuję się z tym
    lepiej. Nawet jeżeli jest to namiastka, to wolę taką, niż żadną.

    > Czy w masznie CNC masz równeż windowsa? Mam nadzieje że nie ...

    Są i taki, na szczęście nie u mnie. Soft autorski producenta, choć
    pewnie oparty o jakąś wersję linuksa.

    > Jaki w ogóle jest cel używania Win w tego typu urządzeniach? Kiedyś
    > pytałem na jakiejś prezentacji kiosków informacyjnych. Zostałem nazwany
    > religijnie nawiedzonym. A ja tylko pytałem o sens.

    Dla mnie żaden. Mam konkretny sprzęt, konkretne potrzeby, wymagania,
    mogę zrobić to w miarę łatwo od początku i będę miał przy okazji
    kontrolę nad całością. To nie, lepiej walnąć winde i dodać aplikację.
    Później widuje się np: bankomat z fajnym komunikatem :)

    > No niezupełnie, to raczej system gdzie jak czegoś nie będziesz chciał to
    > sobie ondistalujesz :D Przynajmniej to płynie w tym kierunku.

    Ja bym wolał odwrotnie. Jak coś potrzebuję, to doinstaluję. System, to
    ma być tylko międzymordzie pomiędzy aplikacją, a sprzętem - przynajmniej
    ja na swój prosty sposób tak to widzę.
    Nie miał bym tyle jadu w kierunku W10, gdyby była wersja pozwalająca na
    zachowanie anonimowości, bez wymuszania czegokolwiek (z pełną
    świadomością konsekwencji, tego nie neguję) i bez debilnych
    preinstalowanych programów. Pewnie jest, windows serwer w wersji
    ultimate? Zgaduję oczywiście. I pewnie nie znajdę tam driverów do swojej
    karty grafiki, nie zainstaluję sterowników do lasera itp.

    > Jest oczywisce że ugrzązłeś w Windowsie nie ze swojej winy, masz
    > najzywczajniej bardzo specyficzny wybór oprogramowania.

    Niekoniecznie. Pisałem już, że to np: Solid Works. Nie ma go na linuksa,
    a co do wirtualek, no cóż, na razie to chodzą tak sobie wydajnościowo
    (ale jednak chodzą).

    > Nie mam pretensji, o to, ale w sytuacji gdy chcesz naprawdę taką
    > super-kontrolę, to aż się prosi o to aby jak najwięcej wirtualizować. Do
    > tego wymagana jest znajomość czegoś innego, w tym przypadku bardzo
    > przydatne jest ogarnianie Linuxa.

    Testy rozpoczęte :) Kto wie co z tego wyjdzie.

    > Nie partodia, tylko syly działania obecnych systemów. XP miał 3 service
    > packi, grube, tez uważasz go za kiepski system?

    Zgoda. Popatrz jednak na to w ten sposób. W10 co chwilę pobiera jakieś
    absurdalne ilości.

    > Tak, ale w tym wypadku mamy dwa wyjscia:
    > 1) firma stara się profesjonalnie chronić ten mechanizm

    No raczej.

    > 2) sam chronie siebie nie aktualizując windowsa

    No właśnie.

    > Niestety w realnym świecie punkt 2) kończy się wyrżnięciem w ścianę.

    Niekoniecznie. Guza nie czuję.

    > Ide o zakład że równie szybko poleci szyfrowanie dysków.

    Wkradło mi się "nie". Kopiowanie idzie znośnie, szyfrowanie pewnie
    pójdzie w tym samym tempie. W końcu nie muszą stosować wyszukanych
    algorytmów, prawda?

    > Sprawdzasz ;) ?

    Sprawdzam. Serio. Na tym punkcie mam trochę jobla. Jestem słabo
    systematyczny, ale staram się nadrabiać ilościowo.
    Nawet gdyby bomba wybuchła w siedzibie, a dom się cały zaszyfrował, nie
    tracę więcej niż tydzień, może dwa jak byłem "niegrzeczny".
    Z jednego rozwiązania jestem szczególnie "dumny". Jak coś fajnego uda mi
    się napisać, to ląduje (też) na karcie SD jako backup (zawsze w notku).
    A te karty mają taki fajny przełączniczek :) Bardzo mi tego brakuje w
    pendrive. Kiedyś - na początku ich istnienia się takie zdarzały, teraz
    już nie, ciekawe dlaczego.
    Nowy notebook do PLC musiał mieć wejście SD, właśnie dlatego, że jest to
    najlepszy moim zdaniem backup podręczny-lokalny.

    > 3) okazało się że nie da się odzyskać danych z backupów, bo sa
    > niefunkcjonalne i to nie z powodu szyfrowania.

    To nie odszyfrowali im właściwych danych? Backup zazwyczaj jest "wsteczny".

    > To jest niestety codziennośc, dlatego na hasło "a my mamy backupy i
    > stracimy najwyżej dzień" wypada tylko parsknąc śmiechem, chyba że to
    > *naprawdę* sprawdziliście :)

    Wszystko zależy od wielkości katastrofy i istnieje szansa, że nie
    zostanie nic. Przynajmniej ja mogę sobie taką katastrofę wyobrazić.
    Pytanie jest inne, czy po takiej katastrofie będzie jeszcze komu
    odzyskiwać dane.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. nie znoszę przyrostowych. W ogóle nie stosuję tej opcji. Nośniki są
    tanie i nie widzę sensu stosowania.
    ps2. bywało że cofnięcie się o miesiąc, czy dwa oszczędzało nam dużo
    pracy - jak odkrywaliśmy błędy w projekcie i prościej było wrócić przed
    psujące coś poprawki.
    ps3. tak, mogę się wrócić lata do tyłu, choć już nie tak precyzyjnie.