  • Data: 2021-04-02 23:36:55
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: heby <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 02/04/2021 23:15, Irek.N. wrote:
    > Albo odcięciem komputera od świata.

    Nie, to nie działa, stuxnet. Z resztą wirusów pendriviwych było kiedyś dużo.

    > Ja bym wolał odwrotnie. Jak coś potrzebuję, to doinstaluję.

    Czyli wolisz linuxa. ALe niestety masz vendor-lockin z powodu apliakcji.
    Czyli nie masz wyjścia. Programiści mają jednak lepiej.

    > Zgoda. Popatrz jednak na to w ten sposób. W10 co chwilę pobierajakieś
    > absurdalne ilości.

    Bo i system absuradalnie duży. Sami sobie go takim wychowaliśmy nie
    marudząc keidy MS zaczynał wciskać zaskakujące ilosci nieprzydatnych
    bzdur. Do dzisiaj mam kłopot logicznie uzasadnić 12GB OS w którym nie ma
    nawet sensownego środowiska programistycznego. Nie wiem na co to idzie.

    > Z jednego rozwiązania jestem szczególnie "dumny". Jak coś fajnego uda mi
    > się napisać, to ląduje (też) na karcie SD jako backup(zawsze w notku). A
    > te karty mają taki fajny przełączniczek :)

    Obawiam się że to tylko taki przełaczniczek ;) Prawda jest taka że mimo
    przełaczenia w RO dalej da się na karcie zapisywać, jeśli jesteś
    złośliwy i masz niski poziom dostepu. Karty pozwalaja na zapis mimo jest
    włączenia.

    > Nowy notebook do PLC musiał mieć wejście SD, właśnie dlatego, że jest to
    > najlepszy moim zdaniem backup podręczny-lokalny.

    A jak zgubisz?

    I tutaj sugerowałbym jednak jakieś szyfrowanie, choćby TrueCrypt.

    > To nie odszyfrowali im właściwych danych? Backup zazwyczaj jest"wsteczny".

    Nie mieli zaufania do żywych systemów. Prawda jest taka że po ransomware
    w zasadzie trzeba orać wszystko bo nie ma za dużo szan na to że nie
    została furtka.

    Nie pamiętam detali, ale to było tak że odszyfrowali backupy, zaorali
    system, odpalili dozyskiwanie i okazało się że mieli same kopie
    różnicowe, bez bazy. Czytałem o tym rok temu i nie pamietam detali, ale
    pamietam komentarze ludzi, którzy ze strachu sprawdzili swoje systemy
    backupu i okazało się że są w takiej samej lub podobnej d..ie.