  • Data: 2014-03-31 18:09:39
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: Mario <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Odkurzacz też potrzebuje "jednej osoby dyspozycyjnej całą dobę"? No bo
    > w końcu nie wiadomo kiedy mu się worek zapcha. Wszystko to sa rzeczy,
    > które da się zorganizowac tak, jak w każdej innej dojrzałej technologi
    > -- codzienna obsługa wymaga tyle czasu i umiejętności, ile jest powszechnie
    > akceptowalne, a dojeżdżający serwis zjawia się w miare potrzeby, czyli
    > niezbyt często.

    Ale nie wiem czemu upierasz się, że mamy powszechnie produkować energię
    elektryczną. Można też pozyskiwać płody rolne, wodę, biogaz, energię
    cieplną z biomasy itp. Czyli nowoczesność oznacza autarkiczne
    gospodarstwa domowe. W następnym etapie rozwoju można produkować tkaniny
    i wytapiać żelazo. Później nastąpi specjalizacja produkcji i początki
    wymiany handlowej. Na razie w wersji barterowej, a potem może wymyśli
    się pieniądz.
    A ja bym może po prostu chciał te produkty konsumować a nie wytwarzać.
    Ale nie wolno, bo wyjdę na zacofanego.

    > Wypadało. Wyjątkowo szybko zwracająca się inwestycja. Na przykład
    > z elektrownią atomową, to w ogóle nijak porównywać.

    > Mniej, niż by to z rachunków ekonomicznych. Choćby po tym wątku widać,
    > że u nas to same paniska, po byle melona nie będą się schylać.

    Ile trzeba włożyć aby dostać melona? Z tego co pisałeś wynika, że nic.

    > "Moim zdaniem"?!

    > Nie, nie trzeba. Zaraz po wojnie tylko w Zakopanem i najbliższych
    > okolicach działało ponad sto elektrowni wodnych, każda zasilała
    > jakiś pensjonacik. Zlikwidowano je w ramach elektryfikacji.
    > Z obsługą problemów nie było, a przecież nie same inżyniery tam
    > mieszkały.

    Ale te pensjonaciki nie były połączone z siecią.
    Gdy chcesz/musisz połączyć to się sprawa komplikuje i koszty wzrastają.

    > Coś wymaga, ale nie tak wiele jak niektórym się wydaje. Ale nie praca
    > przy utrzymaniu przesądza tu o bezsensie. Chodzi o model, który sam
    > w sobie jest drogi (choćby zmarnowany kawał ziemi), a jeszcze droższa
    > jest towarzysząca infrastruktura, której koszty nie są bezpośrednio
    > ponoszone przez operatora instalacji.

    Tak samo zamiast infrastruktury związanej z masową hodowlą, ubojem i
    dystrybucją można hodować sobie świnki i robić samemu kiełbachy. To jest
    rozwiązanie dla hobbystów, a nie żadna nowa droga rozwoju. Mam na myśli
    i świnki i kilowatogodziny.

    Mario