    From: Andrzej Lawa <a...@l...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przyszlosc energetyki
    Date: Sat, 29 Mar 2014 18:10:44 +0100

    > Bo tak. To dobra odpowiedź. Tak dobra, że lepszej nie trzeba. Trzeba się

    Tylko jeśli fotowoltaika to dla ciebie religia. I będzie to odpowiedź
    dobra tylko dla ciebie - nie dla kogoś myślącego.

    > natomiast mocno natrudzić, by wyartykułować argumenty za skoszarowaniem
    > instalacji w jednym miejscu na specjalnej działce, gdy można to zrobić
    > bez dodatkowych kosztów w wielu miejscach, do których słońce jednakowo
    > dociera.

    Sęk w tym, że nie dociera jednakowo.

    Dodatkowo słoneczne elektrownie termiczne mają daleko wyższą wydajność
    niż najlepsze panele fotowoltaiczne.

    > Dobrze, by przy tym recenzent miał jakieś pojęcie o nakładach
    > na instalacje do przesyłu energii. Ale nawet jeśli ma, to wiele zależy
    > od tego, czy sam te koszty ponosi by mieć dostęp do prądu, czy zarabia
    > na tym, by inni prąd mieli. W jednym i drygim przypadku będzie śpiewał
    > inaczej na temat głupoty bądź sensowności strategii.

    Mhm. Bo w przypadku fotowoltaiki energii nie trzeba przesyłać? I nocą
    działa ze światła gwiazd?

    > A co kogo obchodzi koszt wyprodukowania, skoro rachunek ekonomiczny jest
    > taki, że w ten sposób jest dla odbiorcy najtaniej?

    Najtaniej? Fotowoltaika zacznie się opłacać dopiero jak przepchną tę
    ustawę, że ZE będzie mieć obowiązek odkupić taką energię po 4-krotnej cenie.

    > I nawet ta "pewność energetyczna" może być najwyższa z osiągalnych.

    Mhm. Zwłaszcza nocą. 100% pewności że gucio wyprodukujesz ;->

    > Tylko?! No jasne, co się będziemy przejmować jakąś nieopłacalnością.
    > Kto bogatemu zabroni, róbmy elektryfikację gdzie się tylko da. I gdzie
    > się nie da też. Jeszcze do kompletu dołóżmy władzę radziecką. Myśl
    > Lenina wiecznie żywa.

    Umm... Cokolwiek bierzesz - odstaw to. Zaczynasz bełkotać.

    > Rozstrzelać projektanta tego ustrojstwa za dywersję! Bo gdyby nie uległ
    > wrażym podszeptom, to by je zaprojektował tak, by pobierało tyle prądu,
    > że bez tej elektryfikacji by się nijak nie dało.

    Teraz wkraczasz już w ostre paranoidalne urojenia. Może skonsultuj się z
    lekarzem lub farmaceutą?

    > To czym w takim razie jest ta energetyka rozproszona? Ona, gdy się tylko
    > da, zakłada autonomię odbiorców i zasilanie lokalne, chociaż dopuszcza
    > przesył energii, jednak na jak najmniejsze odległości.

    Ta, która produkuje energię do systemu energetycznego - dzięki czemu jak
    lokalnie nie ma warunków do produkcji energii ze światła słonecznego
    (czy wiatru w przypadku wiatraków), to ta energia dociera z miejsc,
    gdzie aktualnie mają jej nadmiar.

    Ekonomicznie i ekologicznie taniej jest przesłać niż magazynować (przy
    obecnych szalenie kłopotliwych metodach magazynowania energii elektrycznej).

    Z czasem może to się zmieni, ale póki co nie ma jeszcze niczego
    sprawdzonego na tyle, żeby chociażby mówić o stosowaniu tego w
    przewidywalnej przyszłości.