eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaPrzewaga technologiczna kamer nad aparatami cyfrowymi w rejestracji zdjęć › Re: Przewaga technologiczna kamer nad aparatami cyfrowymi w rejestracji zdjęć
  • Data: 2009-05-07 17:00:58
    Temat: Re: Przewaga technologiczna kamer nad aparatami cyfrowymi w rejestracji zdjęć
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 7 May 2009, Sławek Drogosz wrote:

    > Zjawisko o którym piszesz - nazywane jest zjawiskiem blooming'u.

    O toto. Wyparowało mi z głowy (nazwa) kiedy pisałem.

    > Czytając ostatnio o zjawisku blooming'u - spotkałem się z dwoma metodami
    > zapobiegania temu zjawisku (w aparatch i kamerach):
    > 1) W matryce są wbudowywane specjalne zabezpieczenia

    "Nie działa". Przynajmniej w CCD - z CMOS faktycznie może być
    inaczej, ze względu na sposób odczytu, nie wiem.
    Możesz wskazać jakiś aparat z matrycą CCD *bez migawki mechanicznej*
    który jest tak skonstruowany i odporny na "przelewanie"?
    Kiedyś już pisałem - przy matrycy CCD i prześwietleniu rzędu kilkunastu
    EV można sobie...
    To tak jak kratki burzowe - co innego przy opadzie 5 mm/h, co innego
    przy 50 (jak miejscami w 1997).

    > 2) Wykonanie szeregu krótkich, następujących bezpośrednio po sobie
    > ekspozycji zamiast jednej długiej, i połączenie ich w jedno ujęcie.

    IMVHO na dziś jest to teoria - możesz wskazać miejsce, w którym
    coś takiego zaimplementowano?
    Powód jest prosty:
    - połączenie tych danych przed ich transportem prowadzi do skutku
    jak wyżej
    - połączenie ich po transporcie jest niewykonalne w warunkach
    "budżetowych", najszybszy znany, dostępny dla każdego aparat
    max. zrzut pełnej rozdzielczości robi przy 60 fps (Casio EX coś tam)
    a przy prześwietleniu "na nocnym zdjęciu widać liście drzewa
    i żarówkę lampy ulicznej" jakby sporo tych ekspozycji by trzeba...

    Rozwiązania które AFAIK działają to zakrycie matrycy na czas transportu
    danych (mechanicznie).
    W fotoaparatach robi to migawka ("przysłonomigawka" jest równie
    dobrym rozwiązaniem, jakoś nie widzę złych stron takiej konstrukcji)
    w kamerach z filtrami taką rolę może pełnić pole separujące
    (czarne, zasłaniające obraz między przejściami filtrów).

    Dlatego intryguje mnie teza że 3CCD *jakoby* nie aplikują tego
    objawu (a podobnoż nie miewają migawek mechanicznych) :D

    > W ten prosty sposób

    Mhm.
    Dla 100- albo 1000-krotnego przepełnienia pikseli :)
    Coś mi ta prostota podejrzanie wygląda :]

    pzdr, Gotfryd