-
1. Data: 2016-06-07 01:57:00
Temat: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: __Maciek <i...@c...org>
Tak w związku ze zmianą napięcia na WKD z 600V na 3kV i związanym z
tym unieczynnieniem zabytkowego wagonu EN80, nasunęła mi się pewna
myśl - a gdyby ktoś się tak uparł i chciał zrobić do niego przetwonicę
obniżającą z 3kV na te 600V? Jak buduje się przetwornice o mocach
liczonych w setkach kilowatów? Klucze to "nie problem" skoro są
falowniki trakcyjne z wielkimi IGBT. Wiadomo że będzie to
pełnomostkowy push-pull, ale skąd np. wziąć rdzeń? W katalogu
Magneticsa największe WaAc ma toroid 140x106x25 - 372cm^4. Daje to
(według tabeli, nie sprawdzałem obliczeniowo) 26,5kW przy 100kHz lub
51,5kW przy 250kHz (nie ma problemu z taką częstotliwością przy takich
mocach?). Można parę rdzeni złożyć ze sobą, ale to nadal jakoś za
mało. A gdyby było potrzeba 500kW czy jeszcze więcej? A może taką
przetwonicę buduje się po prostu z kilku mniejszych, pracujących na
wspólne obciążenie? A może bierze się rdzenie w kształcie
prostopadłościanu i składa potrzebny rdzeń jak z cegieł? :-)
A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?
-
2. Data: 2016-06-07 10:30:18
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:it2clbdhtaunfl8q37p9l0c6so5tnf127m@4ax.
com...
>Tak w związku ze zmianą napięcia na WKD z 600V na 3kV i związanym z
>tym unieczynnieniem zabytkowego wagonu EN80, nasunęła mi się pewna
>myśl - a gdyby ktoś się tak uparł i chciał zrobić do niego
>przetwonicę
>obniżającą z 3kV na te 600V?
Prosciej moze byc wymienic silniki i osprzet sterujacy.
Ewentualnie cale wagony, jesli stare wymagaja kosztownych remontow.
>Jak buduje się przetwornice o mocach
>liczonych w setkach kilowatów?
A sa takie na setki MW i setki kV :-)
>Klucze to "nie problem" skoro są
>falowniki trakcyjne z wielkimi IGBT. Wiadomo że będzie to
>pełnomostkowy push-pull, ale skąd np. wziąć rdzeń? W katalogu
Moze nie trzeba skoro ma zasilac silniki ?
>A może taką
>przetwonicę buduje się po prostu z kilku mniejszych, pracujących na
>wspólne obciążenie?
To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre :-)
>A może bierze się rdzenie w kształcie
>prostopadłościanu i składa potrzebny rdzeń jak z cegieł? :-)
W lokomotywach masa nie jest problemem, a nawet pozadana, to mozna
zrobic trafo z blach, na 50 czy 500Hz ... ba - niektore koleje jezdza
na AC 16.67 Hz.
J.
-
3. Data: 2016-06-07 19:48:12
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>
W dniu 07.06.2016 o 01:57, __Maciek pisze:
> A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
> kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?
I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
cuda techniki.
--
Pozdrawiam
Jakub Rakus
-
4. Data: 2016-06-07 19:52:57
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2016-06-07 o 19:48, Jakub Rakus pisze:
> W dniu 07.06.2016 o 01:57, __Maciek pisze:
>
>> A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
>> kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?
>
> I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
> serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
> cuda techniki.
A przetwornice wirujące ? Mało kto się przejmuje sprawnością :)
--
P. Jankisz
O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
"Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów" Stanisław Lem
-
5. Data: 2016-06-07 20:28:05
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: Irokez <n...@w...pl>
W dniu 2016-06-07 o 19:48, Jakub Rakus pisze:
> W dniu 07.06.2016 o 01:57, __Maciek pisze:
>
>> A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
>> kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?
>
> I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
> serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
> cuda techniki.
>
W robocie mam zgrzewarki punktowe właśnie w okolicach tych mocy, Energia
do zgrzewania jest z kondensatorów. Ładowane są one do około 3kV przez
falownik ze sporym transformatorem stalowym na 1kHz.
--
Irokez
-
6. Data: 2016-06-08 00:09:54
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: __Maciek <i...@c...org>
Tue, 7 Jun 2016 10:30:18 +0200 "J.F." <j...@p...onet.pl>
napisał:
>Prosciej moze byc wymienic silniki i osprzet sterujacy.
>Ewentualnie cale wagony, jesli stare wymagaja kosztownych remontow.
Ale tu chodzi np. o zachowanie we w miarę oryginalnym stanie
zabytkowego wagonu. Jasne że można wstawić asynchrony, falowniki i
dziesięć komputerów, ale nie o to chodzi :-)
Trochę na odwrót - o ile wiem, to do czasu ww. zmiany napięcia, nowy
tabor na 3kV, jeździł z przetwornicami 600V/3kV.
>A sa takie na setki MW i setki kV :-)
Link or didn't happen ;-)
Gdzie aż takie się stosuje? Napęd statku? Jakieś podmorskie linie DC?
>Moze nie trzeba skoro ma zasilac silniki ?
No fakt - falownik mógłby mieć na wejściu te 3kV, a zasilać silniki na
600V, ale patrz punkt pierwszy.
>To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
>praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre :-)
Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! :-)
-
7. Data: 2016-06-08 00:10:42
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: __Maciek <i...@c...org>
Tue, 7 Jun 2016 19:48:12 +0200 Jakub Rakus <s...@o...pl> napisał:
>I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
>serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
>cuda techniki.
Ale to były przetwornice trakcjne?
-
8. Data: 2016-06-08 00:16:06
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>
W dniu 07.06.2016 o 19:52, PeJot pisze:
> W dniu 2016-06-07 o 19:48, Jakub Rakus pisze:
>> W dniu 07.06.2016 o 01:57, __Maciek pisze:
>>
>>> A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
>>> kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?
>>
>> I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
>> serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
>> cuda techniki.
>
> A przetwornice wirujące ? Mało kto się przejmuje sprawnością :)
>
Wirujące to teraz zabytek, jeszcze w niektórych tramwajach pokutują,
nawet w starych jednostkach w stylu EN57 jak tylko można to się wymienia
na statyczne.
--
Pozdrawiam
Jakub Rakus
-
9. Data: 2016-06-08 00:26:08
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>
W dniu 08.06.2016 o 00:10, __Maciek pisze:
>
> Ale to były przetwornice trakcjne?
>
Trakcyjne i nietrakcyjne. Ale to bez znaczenia, zasilane są z 3kVDC a co
dadzą na wyjściu to zależy od przekładni transformatorów, bo przy
większych mocach (znaczy się tak 50kVA w górę) robi się taką
przetwornicę przeważnie dwustopniową - najpierw z 3kVDC robimy zgrubnie
700-1500VDC, a potem to znowu falujemy i mamy np. 3x400VAC albo
3x600VAC, falujemy i prostujemy i mamy 24VDC, 48VDC 110VDC itd. itp.
Rozwiązań jest co najmniej tyle ile typów pojazdów (wagonów pasażerskich
i pojazdów trakcyjnych razem wziętych).
--
Pozdrawiam
Jakub Rakus
-
10. Data: 2016-06-08 11:28:11
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:bpgelbpnijulsm1jthrqa4d0rnn4upna39@4ax.
com...
Tue, 7 Jun 2016 10:30:18 +0200 "J.F." <j...@p...onet.pl>
>>A sa takie na setki MW i setki kV :-)
>Link or didn't happen ;-)
>Gdzie aż takie się stosuje? Napęd statku? Jakieś podmorskie linie DC?
Haslo HVDC. Linie niekoniecznie podmorskie.
Choc przykladowa Polska-Szwecja akurat podmorska - 500MW.
Napedy tez coraz mocniesze.
Lokomotywy, statki, walcownie. Moce ida w MW-y.
Napiecia zapewne tez - jak nie 3kV, to moze nawet 15.
>>To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
>>praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre :-)
>Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! :-)
W odroznieniu jednak od traktora lokomotywa na 3 pojedzie dalej. Moze
troche wolniej, moze piszczac alarmem, ale pojedzie.
A to juz bardzo cenna zaleta.
J.