  • 1. Data: 2016-06-07 01:57:00
    Temat: Przetwornica 150kW lub więcej
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tak w związku ze zmianą napięcia na WKD z 600V na 3kV i związanym z
    tym unieczynnieniem zabytkowego wagonu EN80, nasunęła mi się pewna
    myśl - a gdyby ktoś się tak uparł i chciał zrobić do niego przetwonicę
    obniżającą z 3kV na te 600V? Jak buduje się przetwornice o mocach
    liczonych w setkach kilowatów? Klucze to "nie problem" skoro są
    falowniki trakcyjne z wielkimi IGBT. Wiadomo że będzie to
    pełnomostkowy push-pull, ale skąd np. wziąć rdzeń? W katalogu
    Magneticsa największe WaAc ma toroid 140x106x25 - 372cm^4. Daje to
    (według tabeli, nie sprawdzałem obliczeniowo) 26,5kW przy 100kHz lub
    51,5kW przy 250kHz (nie ma problemu z taką częstotliwością przy takich
    mocach?). Można parę rdzeni złożyć ze sobą, ale to nadal jakoś za
    mało. A gdyby było potrzeba 500kW czy jeszcze więcej? A może taką
    przetwonicę buduje się po prostu z kilku mniejszych, pracujących na
    wspólne obciążenie? A może bierze się rdzenie w kształcie
    prostopadłościanu i składa potrzebny rdzeń jak z cegieł? :-)
    A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
    kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?

  • 2. Data: 2016-06-07 10:30:18
    Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]
    >tym unieczynnieniem zabytkowego wagonu EN80, nasunęła mi się pewna
    >myśl - a gdyby ktoś się tak uparł i chciał zrobić do niego

    Prosciej moze byc wymienic silniki i osprzet sterujacy.
    Ewentualnie cale wagony, jesli stare wymagaja kosztownych remontow.

    >Jak buduje się przetwornice o mocach
    >liczonych w setkach kilowatów?

    A sa takie na setki MW i setki kV :-)

    >Klucze to "nie problem" skoro są
    >falowniki trakcyjne z wielkimi IGBT. Wiadomo że będzie to
    >pełnomostkowy push-pull, ale skąd np. wziąć rdzeń? W katalogu

    Moze nie trzeba skoro ma zasilac silniki ?

    >A może taką
    >przetwonicę buduje się po prostu z kilku mniejszych, pracujących na
    >wspólne obciążenie?

    To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
    praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre :-)

    >A może bierze się rdzenie w kształcie
    >prostopadłościanu i składa potrzebny rdzeń jak z cegieł? :-)

    W lokomotywach masa nie jest problemem, a nawet pozadana, to mozna
    zrobic trafo z blach, na 50 czy 500Hz ... ba - niektore koleje jezdza
    na AC 16.67 Hz.

    J.

  • 3. Data: 2016-06-07 19:48:12
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 07.06.2016 o 01:57, __Maciek pisze:

    > A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
    > kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?

    I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
    serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
    cuda techniki.

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2016-06-07 19:52:57
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-06-07 o 19:48, Jakub Rakus pisze:

    > I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
    > serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
    > cuda techniki.

    A przetwornice wirujące ? Mało kto się przejmuje sprawnością :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2016-06-07 20:28:05
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    > I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
    > serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
    > cuda techniki.

    W robocie mam zgrzewarki punktowe właśnie w okolicach tych mocy, Energia
    do zgrzewania jest z kondensatorów. Ładowane są one do około 3kV przez
    falownik ze sporym transformatorem stalowym na 1kHz.

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2016-06-08 00:09:54
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 7 Jun 2016 10:30:18 +0200 "J.F." <j...@p...onet.pl>
    napisał:

    >Prosciej moze byc wymienic silniki i osprzet sterujacy.
    >Ewentualnie cale wagony, jesli stare wymagaja kosztownych remontow.

    Ale tu chodzi np. o zachowanie we w miarę oryginalnym stanie
    zabytkowego wagonu. Jasne że można wstawić asynchrony, falowniki i
    dziesięć komputerów, ale nie o to chodzi :-)
    Trochę na odwrót - o ile wiem, to do czasu ww. zmiany napięcia, nowy
    tabor na 3kV, jeździł z przetwornicami 600V/3kV.

    >A sa takie na setki MW i setki kV :-)

    Link or didn't happen ;-)
    Gdzie aż takie się stosuje? Napęd statku? Jakieś podmorskie linie DC?

    >Moze nie trzeba skoro ma zasilac silniki ?

    No fakt - falownik mógłby mieć na wejściu te 3kV, a zasilać silniki na
    600V, ale patrz punkt pierwszy.

    >To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
    >praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre :-)

    Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! :-)

  • 7. Data: 2016-06-08 00:10:42
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Tue, 7 Jun 2016 19:48:12 +0200 Jakub Rakus <s...@o...pl> napisał:

    >I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
    >serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
    >cuda techniki.

    Ale to były przetwornice trakcjne?

  • 8. Data: 2016-06-08 00:16:06
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 07.06.2016 o 19:52, PeJot pisze:

    > A przetwornice wirujące ? Mało kto się przejmuje sprawnością :)

    Wirujące to teraz zabytek, jeszcze w niektórych tramwajach pokutują,
    nawet w starych jednostkach w stylu EN57 jak tylko można to się wymienia
    na statyczne.

    Jakub Rakus

  • 9. Data: 2016-06-08 00:26:08
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 08.06.2016 o 00:10, __Maciek pisze:

    > Ale to były przetwornice trakcjne?

    Trakcyjne i nietrakcyjne. Ale to bez znaczenia, zasilane są z 3kVDC a co
    dadzą na wyjściu to zależy od przekładni transformatorów, bo przy
    większych mocach (znaczy się tak 50kVA w górę) robi się taką
    przetwornicę przeważnie dwustopniową - najpierw z 3kVDC robimy zgrubnie
    700-1500VDC, a potem to znowu falujemy i mamy np. 3x400VAC albo
    3x600VAC, falujemy i prostujemy i mamy 24VDC, 48VDC 110VDC itd. itp.
    Rozwiązań jest co najmniej tyle ile typów pojazdów (wagonów pasażerskich
    i pojazdów trakcyjnych razem wziętych).

    Jakub Rakus

  • 10. Data: 2016-06-08 11:28:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
    com...
    Tue, 7 Jun 2016 10:30:18 +0200 "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Link or didn't happen ;-)
    >Gdzie aż takie się stosuje? Napęd statku? Jakieś podmorskie linie DC?

    Haslo HVDC. Linie niekoniecznie podmorskie.
    Choc przykladowa Polska-Szwecja akurat podmorska - 500MW.

    Napedy tez coraz mocniesze.
    Lokomotywy, statki, walcownie. Moce ida w MW-y.
    Napiecia zapewne tez - jak nie 3kV, to moze nawet 15.

    >Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! :-)

    W odroznieniu jednak od traktora lokomotywa na 3 pojedzie dalej. Moze
    troche wolniej, moze piszczac alarmem, ale pojedzie.
    A to juz bardzo cenna zaleta.

    J.