-
11. Data: 2016-06-08 13:24:47
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: "HF5BS" <h...@j...pl>
Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości
news:nj71lg$pms$1@node1.news.atman.pl...
>> I to jest poprawna odpowiedź. Jeszcze całkiem niedawno pracowałem na
>> serwisie takich kolejowych sprzętów, zwykłe trafa z blach tam są, żadne
>> cuda techniki.
>
> A przetwornice wirujące ? Mało kto się przejmuje sprawnością :)
Wiem, że stosowano w GUTM/CRiT na (św) Barbary, Ponoć bardzo hałaśliwe i
ludzie mieli pretensje, ale na tyle dobre i pewne, że długo nie zdecydowano
się na elektronikę. Funkcjonowały jako zabezpieczenie zasilania awaryjnego.
Ktoś z firmy mi o tym opowiedział.
--
Ludzie, którzy podniecają się swoim IQ, to frajerzy.
(C) Stephen Hawking
(dostępny tu adres email nie jest zarejestrowany w żadnym serwisie,
i JAKIKOLWIEK mailing BEZWZGLĘDNIE zostanie potraktowany jako spam!)
---
Ta wiadomość została sprawdzona na obecność wirusów przez oprogramowanie antywirusowe
Avast.
https://www.avast.com/antivirus
-
12. Data: 2016-06-08 14:25:52
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: __Maciek <i...@c...org>
Wed, 8 Jun 2016 11:28:11 +0200 "J.F." <j...@p...onet.pl>
napisał:
>>Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! :-)
>W odroznieniu jednak od traktora lokomotywa na 3 pojedzie dalej. Moze
>troche wolniej, moze piszczac alarmem, ale pojedzie.
>A to juz bardzo cenna zaleta.
Ależ ja to rozumiem, tylko jakoś tak mi się przypominiał wiadomy
skecz.
-
13. Data: 2016-06-08 19:32:04
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: AlexY <a...@i...pl>
J.F. pisze:
> Użytkownik "__Maciek" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:bpgelbpnijulsm1jthrqa4d0rnn4upna39@4ax.
com...
> Tue, 7 Jun 2016 10:30:18 +0200 "J.F." <j...@p...onet.pl>
>>> A sa takie na setki MW i setki kV :-)
>
>> Link or didn't happen ;-)
>> Gdzie aż takie się stosuje? Napęd statku? Jakieś podmorskie linie DC?
>
> Haslo HVDC. Linie niekoniecznie podmorskie.
> Choc przykladowa Polska-Szwecja akurat podmorska - 500MW.
>
> Napedy tez coraz mocniesze.
> Lokomotywy, statki, walcownie. Moce ida w MW-y.
> Napiecia zapewne tez - jak nie 3kV, to moze nawet 15.
>
>>> To tez bywa stosowane, a przy okazji - latwy serwis i bezawaryjna
>>> praca - tzn urzadzenie nadal dziala, jak np 3 z 4 sa dobre :-)
>
>> Tja, nie jedna zepsuta, tylko trzy dobre. To samo, ale jak brzmi! :-)
>
> W odroznieniu jednak od traktora lokomotywa na 3 pojedzie dalej. Moze
> troche wolniej, moze piszczac alarmem, ale pojedzie.
> A to juz bardzo cenna zaleta.
Mówisz że traktor nie pojedzie?
http://chmurak.pl/pictures/1114e_traktor-bez-kola-pr
zeciwwaga.jpg
--
AlexY
http://faq.enter.net.pl/simple-polish.html
http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html
-
14. Data: 2016-06-08 20:21:04
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>
W dniu 08.06.2016 o 00:09, __Maciek pisze:
> Trochę na odwrót - o ile wiem, to do czasu ww. zmiany napięcia, nowy
> tabor na 3kV, jeździł z przetwornicami 600V/3kV.
>
>
No to masz rdzeń i źródło innych elementów. Chyba, że już ktoś sprzedał
na złom.
--
Cezary Grądys
c...@w...onet.pl
-
15. Data: 2016-08-13 18:04:17
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>
__Maciek pisze:
> Tak w związku ze zmianą napięcia na WKD z 600V na 3kV i związanym z
> tym unieczynnieniem zabytkowego wagonu EN80, nasunęła mi się pewna
> myśl - a gdyby ktoś się tak uparł i chciał zrobić do niego przetwonicę
> obniżającą z 3kV na te 600V? Jak buduje się przetwornice o mocach
> liczonych w setkach kilowatów? Klucze to "nie problem" skoro są
> falowniki trakcyjne z wielkimi IGBT. Wiadomo że będzie to
> pełnomostkowy push-pull, ale skąd np. wziąć rdzeń? W katalogu
> Magneticsa największe WaAc ma toroid 140x106x25 - 372cm^4. Daje to
> (według tabeli, nie sprawdzałem obliczeniowo) 26,5kW przy 100kHz lub
> 51,5kW przy 250kHz (nie ma problemu z taką częstotliwością przy takich
> mocach?). Można parę rdzeni złożyć ze sobą, ale to nadal jakoś za
> mało. A gdyby było potrzeba 500kW czy jeszcze więcej? A może taką
> przetwonicę buduje się po prostu z kilku mniejszych, pracujących na
> wspólne obciążenie? A może bierze się rdzenie w kształcie
> prostopadłościanu i składa potrzebny rdzeń jak z cegieł? :-)
> A może robi się falownik na częstotliwości rzędu
> kilkudziesięciu-kilkuset herców i stawia żelazne trafo?
>
Dało się zrobić do nowego taboru przetwornice z 750V na 3000V (600V to
mają tramwaje, na EKD od zawsze było trochę wyższe) to i odwrotnie się
da. Przecież te nowe składy właśnie z podwyższającymi przetwornicami
jeździły w okresie przejściowym. Tyle że cały tor od pantografu do
przetwornicy trzeba przebudować - izolacja projektowana na 750V
niekoniecznie musi wytrzymać 3000V.
-
16. Data: 2016-08-13 23:54:10
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>
W dniu 2016-06-07 o 01:57, __Maciek pisze:
> Tak w związku ze zmianą napięcia na WKD z 600V na 3kV i związanym z
> tym unieczynnieniem zabytkowego wagonu EN80, nasunęła mi się pewna
> myśl - a gdyby ktoś się tak uparł i chciał zrobić do niego przetwonicę
> obniżającą z 3kV na te 600V? Jak buduje się przetwornice o mocach
> liczonych w setkach kilowatów?
Akurat przetwornica do wagonów z klimatyzacją ma około 50kW.
Wejście 1000/1500/3000 V AC 16,6/AC 50/DC, wyjście 3x400V AC. Skoro ma
wyjście 400V AC, to znaczy że napięcie zasilające falownik wynosi
właśnie około 600V DC.
Przetwornice do wagonów w Polsce produkują m.in. Enika i ABB.
Porozmawiaj z tymi firmami, na pewno będą w stanie zrobić przetwornicę
na 150kW. O amatorskim robieniu takiej przetwornicy nawet nie myśl. To
jest WN i nikt się nie zgodzi na eksploatację rękodzieła amatorów.
Z drugiej strony, myślę że byłoby to bez sensu robić przetwornicę ze
stałym wyjściem 600V, po to, żeby następnie puszczać to na rezystory
rozruchowe i osłabienia wzbudzenia. Lepiej byłoby wszystkie silniki
przerobić z szeregowych na obcowzbudne i każdy silnik indywidualnie
zasilać czteroprzewodowo - 2 do stojana, 2 do wirnika z osobnych źródeł
napięciowych. W ten sposób zyskujesz oszczędność energii (tańszy
wozokilometr, nie bez znaczenia w przypadku wagonu retro!), mniejszą
awaryjność (odpada troska o oporniki WN, układ rozrządu - wiekowy i
części do niego brak) a także dowolnie kształtowalną charakterystykę
silników. W szczególności można by sterownik zaprogramować tak, żeby
dokładnie emulował charakterystykę silnika szeregowego, tzn. Is = k*Iw,
gdzie Is - prąd stojana, Iw - prąd wirnika, k - współczynnik bliski
jedności. Wówczas moment obrotowy, będący iloczynem obydwu prądów jest w
praktyce proporcjonalny do kwadratu prądu.
Można by też te stare oporniki WN podpiąć do osobnej gałęzi
przetwornicy, gdzie służyłyby jako obciążenie przy hamowaniu
elektrodynamicznym no i chyba do ogrzewania wnętrza one też służyły.
-
17. Data: 2016-08-14 01:49:58
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: "HF5BS" <h...@j...pl>
Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> napisał w
wiadomości news:57af44fa$0$658$65785112@news.neostrada.pl...
> Dało się zrobić do nowego taboru przetwornice z 750V na 3000V (600V to
> mają tramwaje, na EKD od zawsze było trochę wyższe) to i odwrotnie się
Wg tego, czego się dowiedziałem, tam jednak miało być 600, a 750 to wiem, ze
ma metro, w związku z tym był plan spięcia sieci tramwajowej i WKD, gdzie
przy w sumie niewielkiej modernizacji tramwajów miały mieć one możliwość
wjeżdżania na sieć WKD, bo rozstaw torów ten sam, 1435 mm, a przy takim
samym napięciu (mogę się jeszcze konkretniej podpytać od ludzi, którzy się
tym zajmowali) nie trzeba by było nic przełączać, tylko skrajnia kolejowa
wygląda inaczej i tu trzeba by było zadziałać.
> da. Przecież te nowe składy właśnie z podwyższającymi przetwornicami
> jeździły w okresie przejściowym. Tyle że cały tor od pantografu do
> przetwornicy trzeba przebudować - izolacja projektowana na 750V
> niekoniecznie musi wytrzymać 3000V.
Ano, nie musi. I często temat zrobiony ad-hoc nie wytrzymuje.
--
Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
(C) Ferdek Kiepski
(dostępny tu adres email nie jest zarejestrowany w żadnym serwisie,
i JAKIKOLWIEK mailing BEZWZGLĘDNIE zostanie potraktowany jako spam!)
-
18. Data: 2016-08-14 02:00:40
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: "HF5BS" <h...@j...pl>
Użytkownik "HF5BS" <h...@j...pl> napisał w wiadomości
news:noobn2$s56$1@node1.news.atman.pl...
> Wg tego, czego się dowiedziałem, tam jednak miało być 600, a 750 to wiem,
> ze
Przeleciałem przez dane starych pociagów, Wiki ewidentnie podaje 600V.
Pośrednie 600/3000, a nowe, wiadomo, tylko 3000. Żaden nie miał 750.
--
Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
(C) Ferdek Kiepski
(dostępny tu adres email nie jest zarejestrowany w żadnym serwisie,
i JAKIKOLWIEK mailing BEZWZGLĘDNIE zostanie potraktowany jako spam!)
-
19. Data: 2016-08-14 15:49:28
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>
HF5BS pisze:
> Wg tego, czego się dowiedziałem, tam jednak miało być 600, a 750 to
> wiem, ze ma metro, w związku z tym był plan spięcia sieci tramwajowej i
> WKD, gdzie przy w sumie niewielkiej modernizacji tramwajów miały mieć
> one możliwość wjeżdżania na sieć WKD, bo rozstaw torów ten sam, 1435 mm,
> a przy takim samym napięciu (mogę się jeszcze konkretniej podpytać od
> ludzi, którzy się tym zajmowali) nie trzeba by było nic przełączać,
> tylko skrajnia kolejowa wygląda inaczej i tu trzeba by było zadziałać.
Nie tylko skrajnia. Podstawowym problemem są koła - kolejowe ciut różnią
się od tramwajowych, tramwaj po kolejowym torze od biedy się przeczołga
(jak się nie wykolei), pociąg, nawet najstarszy wagon EKD po tramwajowym
- albo koła uszkodzi albo tor rozwali... Koła kolejowe mają znacznie
wyższe obrzeże.
--
Darek
-
20. Data: 2016-08-14 17:34:41
Temat: Re: Przetwornica 150kW lub więcej
Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>
W dniu 2016-08-14 o 15:49, Dariusz K. Ładziak pisze:
> HF5BS pisze:
>> Wg tego, czego się dowiedziałem, tam jednak miało być 600, a 750 to
>> wiem, ze ma metro, w związku z tym był plan spięcia sieci tramwajowej i
>> WKD, gdzie przy w sumie niewielkiej modernizacji tramwajów miały mieć
>> one możliwość wjeżdżania na sieć WKD, bo rozstaw torów ten sam, 1435 mm,
>> a przy takim samym napięciu (mogę się jeszcze konkretniej podpytać od
>> ludzi, którzy się tym zajmowali) nie trzeba by było nic przełączać,
>> tylko skrajnia kolejowa wygląda inaczej i tu trzeba by było zadziałać.
>
> Nie tylko skrajnia. Podstawowym problemem są koła - kolejowe ciut różnią
> się od tramwajowych, tramwaj po kolejowym torze od biedy się przeczołga
> (jak się nie wykolei), pociąg, nawet najstarszy wagon EKD po tramwajowym
> - albo koła uszkodzi albo tor rozwali... Koła kolejowe mają znacznie
> wyższe obrzeże.
>
E no bez przesady. Widziałem wagony kolejowe na torach tramwajowych -
stoją na obrzeżach. Dopóki nie zostaną zbyt mocno załadowane, nic im nie
będzie.