  • 1. Data: 2017-08-02 02:17:09
    Temat: Przerabiał ktoś wiertarkę na aku litowe?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Dawno nie majsterkowałem z niczym ale przy okazji tego,
    że zamontowałem sobie haka holowniczego do Passata
    okazało się, że moja fajna wiertarka, z futerkiem 1/2"
    i udarem, ma obie baterie akumulatorów NiCd całkowicie
    kaput... Nie ładują się wcale.

    Czy ktoś przerabiał temat przełożenia tam ogniw litowych?

    Szkoda wiertarki (praktycznie nowej) wyrzucać a kupno
    nowych NiCd przy mojej czestotliwości używania wiertarki
    oznacza że wydam $40 za sztukę i znowu zniszczę je po
    roku nieużywania...

  • 2. Data: 2017-08-02 02:30:33
    Temat: Re: Przerabiał ktoś wiertarkę na aku litowe?
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-08-02 o 02:17, Pszemol pisze:
    > obie baterie akumulatorów NiCd całkowicie kaput... Nie ładują się
    > wcale.

    NiCd tak sobie łatwo nie padają, chyba, że bardzo źle je traktowałeś.
    Może wystarczy ich "świeżenie", polegające na kilkukrotnym roz~ i
    naładowaniu, gdzie pierwszą operację prowadzi się dość głęboko (nie
    pamiętam już do ilu V). Dobre ładowarki to umieją, i od razu mierzą przy
    tym pojemność tak, że same dobierają ilość tych cykli. No ale do tego to
    byś chyba musiał rozebrać baterię, coby podejść do każdego ogniwa osobno.

    > Czy ktoś przerabiał temat przełożenia tam ogniw litowych?

    Hm, wiertarka żre spory prąd, litowe tego nie lubieją za bardzo...

    > kupno nowych NiCd przy mojej czestotliwości używania wiertarki
    > oznacza że wydam $40 za sztukę i znowu zniszczę je po roku
    > nieużywania...

    E tam, jak gdzieś poczytasz, jak przechowywać nieużywane (już
    zapomniałem), to spokojnie parę lat wytrzyma.

    Właśnie znalazłem niedawno na strychu taki zestaw baterii do wiertarki,
    no ale nawet nie sprawdzałem, czy sprawny. Klamot jest po dawnym
    urządzeniu, nawet nie wiem, czy mam ładowarkę, żeby sprawdzić, czy aku
    jest ładowalne? No ale szansa, że moje i Twoje aku byłoby wtyczkozgodne
    jest raczej niewielka ;)

  • 3. Data: 2017-08-02 07:12:59
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 02.08.2017 o 02:17, Pszemol pisze:
> [...]
    > nowych NiCd przy mojej czestotliwości używania wiertarki
    > oznacza że wydam $40 za sztukę i znowu zniszczę je po

    Nie wiem czy pomogę, ale w maszynce do strzyżenia też miałam zjawisko
    "nie ładują się wcale".
    Stało się jednak tak, że zostawiłem podłączoną do ładowania na kilka dni
    i ładowanie ruszyło i od kilku miesięcy używam jej normalnie, tak jak
    przed rozładowaniem.

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 4. Data: 2017-08-02 08:31:08
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2017-08-02 o 02:30, JaNus pisze:

    > NiCd tak sobie łatwo nie padają, chyba, że bardzo źle je traktowałeś.
    wystarczy sporadycznie używać - mają spore samorozładowanie a
    pozostawione puste degradują się w zastraszającym tempie. Do tego dołóż
    efekt pamięciowy i masz komplet.

    > Hm, wiertarka żre spory prąd, litowe tego nie lubieją za bardzo...

    A skąd ta wiedza? Do wszystkich aplikacji gdzie wymagany jest duży prąd
    wykorzystywane są ogniwa na bazie litu.

    > E tam, jak gdzieś poczytasz, jak przechowywać nieużywane (już
    > zapomniałem), to spokojnie parę lat wytrzyma.

    NiCD zdychają bardzo szybko. Parę lat to pomiędzy bajki.

  • 5. Data: 2017-08-02 08:40:17
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Czy ktoś przerabiał temat przełożenia tam ogniw litowych?

    nie, ale przygotował się:)
    kup od chinczykow takie malutkie ładowareczki do li-ion po 10 centów,
    połącz każde ogniwo do wyjścia ładowarki i zasil cały komplet łącząc
    równolegle wejścia zasilające ładowarek. Potem zasilacz +5V i masz
    problem z głowy :)
    https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiat
    ive_id=SB_20170801223755&SearchText=li-ion+charger+m
    odule

    To w wariancie "najtaniej" :)
    Do starej wkrętarki nie musisz robić bardziej profesjonalnie -no chyba,
    że będziesz chciał pogonić to zasilaczem na wyższe napięcie ale przy
    okazjonalnym dłubaniu będziesz miał też czas na to, by spokojnie się
    podładowało za pomocą wtyczkowego 5V/2A.

  • 6. Data: 2017-08-02 09:04:16
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > NiCD zdychają bardzo szybko. Parę lat to pomiędzy bajki.

    Dobrze, że moja 20-letnia wkrętakra Ryobi o tym nie wie. Pojemność
    spadła, ale jest nadal wystarczająca i całkiem wolno się samorozładowuje.

    Miałem jeszcze dużo różnych akumulatorków NiCD i wszystkie wytrzymały
    długo (o ile nie zepsułem je gównianą ładowarką wysokoprądową), ale nie
    aż tak. Np. akumulatorki AA Sanyo kupione w 1984 roku wytrzymały około
    15 lat.

    P.S. Może zmień ładowarkę :)

  • 7. Data: 2017-08-02 09:24:15
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Dobrze, że moja 20-letnia wkrętakra Ryobi o tym nie wie. Pojemność
    > spadła, ale jest nadal wystarczająca i całkiem wolno się samorozładowuje.

    no bez jaj - nic co miało nicd w sobie nie przezywało mi roku. Używasz
    jej regularnie od 20 lat? czy piszesz, że działa bo na bez obciążenia
    obróci dwa razy wrzecionem? :))

> [...]
    > długo (o ile nie zepsułem je gównianą ładowarką wysokoprądową), ale nie
    > aż tak. Np. akumulatorki AA Sanyo kupione w 1984 roku wytrzymały około

    rekordowa wartość dla akumulatorków AA ni-cd to było coś ok. 3 lat. Po
    tym czasie pojemność była nieużyteczna

    > P.S. Może zmień ładowarkę :)

    używałem fabrycznych, a do AA markowych wtyczkowych ładowarek a potem
    badziewia batimexu (ładowarka procesorowa - nie mylić z mikroprocesorem:P)

  • 8. Data: 2017-08-02 09:52:43
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > no bez jaj - nic co miało nicd w sobie nie przezywało mi roku.

    Co z nimi robisz, że tak mało wytrzymują?

    > Używasz
    > jej regularnie od 20 lat? czy piszesz, że działa bo na bez obciążenia
    > obróci dwa razy wrzecionem? :))

    Cały czas korzystam. Nie codziennie, ale wystarczająco często. Możemy
    umówić się i ją obejrzysz :) Zdaję sobie sprawę, że to raczej szczęśliwy
    wyjątek. Ale akumulator wytrzymujący tylko rok to albo kompletne
    badziewie, ale coś z nimi robisz takiego, że szybko się psują.

  • 9. Data: 2017-08-02 09:54:49
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > Czy ktoś przerabiał temat przełożenia tam ogniw litowych?
    tak. problem polega na tym ze albo musisz mieć super inteligentną
    ładowarkę, albo małe tanie ładowarki na kazde (każdą parę) ogniw. tyle
    że tego się nieda ( ja nie umiem) połączyć "na stałe". Więc "knif"
    polega na tym, aby wyprowadzić sobie na obudowę "piny" z ogniw,
    następnie łączyć je w sposób albo do pracy albo do ładowania. jak masz
    takie jedno narzędzie - brzmi skomplikowanie, śmiesznie, wieśniacko. ale
    przy trzech - sprawa staje się logiczna, prosta... szczególnie biorąc
    pod uwagę koszty.
    To masz na fotce
    https://zapodaj.net/b3a55784dca05.jpg.html
    od roku działające urządzenie. czy działa sprawnie - tak nad wyraz. bo
    gdy jedna z 4 ładowarek zgłaszała naładowanie po 10 minutach (reszta po
    3 godzinach) to było wiadomo że padły ogniwa i to które!!!

    ToMasz

  • 10. Data: 2017-08-02 10:04:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Szkoda wiertarki (praktycznie nowej) wyrzucać a kupno
    >nowych NiCd przy mojej czestotliwości używania wiertarki
    >oznacza że wydam $40 za sztukę i znowu zniszczę je po
    >roku nieużywania...

    Do litowych bedziesz potrzebowal nowej ladowarki, do takiego pakietu
    to pewnie "modelarskiej", za 50-100 $ :-)

    Co jest starym ? Moze sie jeszcze dadza odratowac, jak rok, to
    powinny.

    J.