  • 1. Data: 2009-10-12 15:15:08
    Temat: Przepływowy ogrzewacz wody czy bojler?
    Od: LukaszT2004 <...@...com>

    Witam

    Co w eksploatacji taniej wyjdzie w domu?
    Przepływowy ogrzewacz wody czy bojler elektryczny?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-10-12 15:47:44
    Temat: Re: Przepływowy ogrzewacz wody czy bojler?
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "LukaszT2004" <...@...com> napisał w wiadomości

    > Co w eksploatacji taniej wyjdzie w domu?
    > Przepływowy ogrzewacz wody czy bojler elektryczny?

    Zdecydowanie przepływowy ze względu na mniejsze straty ciepła.
    Bojler elektryczny w trakcie nagrzewania i po nagrzaniu wody wychładza się
    tracąc ciepło, niezależnie od tego czy używasz wody czy też nie.
    W przypadku przepływówki jest tylko jedyne "ale" - musisz miec dobrą
    instalację i odpowiednio duży przydział mocy elektrycznej.
    Dodatkową oszczędnosc w ogrzewaczach przepływowych daje mniejsze zuzycie
    wody, ponieważ przepływy są przytłumione i w rzeczywistości używa się
    mniejszej ilości ciepłej wody.

  • 3. Data: 2009-10-12 15:50:22
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello LukaszT2004,

    > Co w eksploatacji taniej wyjdzie w domu?
    > Przepływowy ogrzewacz wody czy bojler elektryczny?

    Jeśli masz taryfę nocną i duży boiler z dobrą izolacją - boiler będzie
    tańszy. Jeśli nie masz nocnej taryfy - zdecydowanie przepływowy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2009-10-12 16:05:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:20419068.20091012175022@pik-net.pl...
    > Jeśli masz taryfę nocną i duży boiler z dobrą izolacją - boiler
    > będzie
    > tańszy. Jeśli nie masz nocnej taryfy - zdecydowanie przepływowy.

    Plus duza moc zainstalowana i placona, bo taki przeplywowy to
    troche pradu bierze w czasie uzywania.
    Szczegolnie lubiac kapiele w wannie sporo kW trzeba.

    J.

  • 5. Data: 2009-10-12 18:02:53
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Co w eksploatacji taniej wyjdzie w domu?
    > Przepływowy ogrzewacz wody czy bojler elektryczny?

    Do tych opinii, które tu się pojawiły dodam parę drobiazgów ;).. co do
    taryfy - jeśli duże zużycie wody ciepłej (na przykład na kąpiel) masz w
    czasie taryfy nocnej, to w sumie przepływowy też może się opłacić ;)...

    Przypatrz się też parametrom takim jak przepływ minimalny - nie wiem jak
    to wygląda w ogrzewaczach elektrycznych, ale w gazowych jest na poziomie
    3l/s albo i więcej... oznacza to, że nie możesz opłukać sobie rąk ciepłą
    wodą o małym strumieniu, bo ogrzewacz się nie włączy. Podobnie nie wiem
    jak elektryczne reagują na krótkie włączenia wody... znam osoby, które
    na przykład myjąc naczynia ciepłą wodą "z ciepłowni" albo z bojlera
    odkręca wodę na krótkie chwile, na przykład aby nalać wodę do kubka...
    więc puszczają wodę przez 2s i potem 2s przerwy... jest to na pewno
    swego rodzaju oszczędność, ale nie da się jej zastosować w przypadku
    ogrzewaczy gazowych przepływowych... może niech osoby posiadające
    ogrzewacze przepływowe elektryczne wypowiedzą się jak to wygląda w
    praktyce ;)..

    Generalnie najbardziej oszczędnie byłoby zastosować różne podgrzewacze w
    różnych miejscach, ale nie sądzę, aby oszczędności z tego wynikające
    pokryły w rozsądnym czasie koszty tego rozwiązania....

    Pozdrawiam
    Konop

  • 6. Data: 2009-10-12 18:56:36
    Od: ELP <e...@p...neostrada.pl>

    > Do tych opinii, które tu się pojawiły dodam parę drobiazgów ;).. co do
    > taryfy - jeśli duże zużycie wody ciepłej (na przykład na kąpiel) masz w
    > czasie taryfy nocnej, to w sumie przepływowy też może się opłacić ;)...
    Się z tym zgadzam.

> [...]
    > 3l/s albo i więcej... oznacza to, że nie możesz opłukać sobie rąk ciepłą
    > wodą o małym strumieniu, bo ogrzewacz się nie włączy.
    Posiadam (ogrzewacz przepływowy - 18kW) polski produkt (producenta nie
    pomnę) o miłej nazwie "FOCUS" z elektronicznym sterowaniem. Jest "trochę
    inteligentny". Ma licznik (impulsator) na wylocie ciepłej wody. Potrafi
    bardzo fajnie utrzymywać temperaturę wody wylotowej w zależności od jej
    ilości, jak i od temp. wody "dolatującej". Trudno mi powiedzieć jaki jest
    minimalny przepływ (dokumentacji brak :-( ), ale nawet lekko "ciurkająca"
    woda jest odpowiednio podgrzana, tzn. ma temperaturę jaką ustawię.
    A wszystko to na jakimś gównianym PIC`u :-)
    Ogólnie, przy dobrej instalacji POLECAM.

    Pozdrawiam
    ELP

  • 7. Data: 2009-10-12 21:46:32
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Jacek "Plumpi" napisał:

    > Użytkownik "LukaszT2004" <...@...com> napisał w wiadomości

    > Zdecydowanie przepływowy ze względu na mniejsze straty ciepła.

    To zależy - bo opłata za moc dysponowana (a tej trochę trzeba na
    ogrzewacz przepływowy) może kalkulację radykalnie zmienić. Jeśli
    zapotrzebowanie na moc grzewczą małe (kranik nad zlewozmywakiem albo
    mały natrysk w łazience) i do tego rzadko używany to przepływowy jak
    najbardziej się opłaci Ale jak sześcioosobowa rodzina ma się co wieczór
    wykąpać, w tym część w wannie - to lepsza będzie terma elektryczna,
    długo w niej ta ciepła woda nie postoi a opłaty za moc dysponowaną będą
    znacznie mniejsze, ogrzewacz przepływowy musiałby mieć ze trzydzieści
    kilowatów...

    --
    Darek

  • 8. Data: 2009-10-12 21:55:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Dariusz,

> [...]
    > długo w niej ta ciepła woda nie postoi a opłaty za moc dysponowaną będą
    > znacznie mniejsze, ogrzewacz przepływowy musiałby mieć ze trzydzieści

    A boiler 300 litrów i 5kW grzałek, żeby przez nocną taryfę ubytki
    ciepła nadgonić...

    Przepływowy 12 kW starcza na dwa prysznice lub jedno napełnianie wanny
    na raz. 18 kW z dobrą logiką - wanna + prysznic lub nawet 3 prysznice
    na raz. Moc zainstalowana 15 kW to nie problem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2009-10-12 22:36:24
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <l...@w...pdi.net> napisał w wiadomości

> [...]
    > a opłaty za moc dysponowaną będą znacznie mniejsze, ogrzewacz przepływowy
    > musiałby mieć ze trzydzieści kilowatów...

    Wręcz przeciwnie. Bojler dla takiej 6 osobowej rodziny będzie musiał byc
    duży, a co zatem idzie bedzie sie dlugo nagrzewal. Zakladamy, ze bedzie
    grzany w 2 taryfie, a zatem glownie w nocy i w okreslonych godzinach
    popoludniowych. Zatem woda bedzie dlugo stala nagrzana i bedzie stygla.
    Grzanie przed sama kapiela mija sie z celem, poniewaz jaki by ten bojler nie
    byl to straty jenergii beda wyzsze nizw przypadku ogrzewacza przeplywowego,
    ktory grzeje nam tylko taka ilosc wody, ktora jest nam faktycznie potrzebna.

  • 10. Data: 2009-10-13 00:12:52
    Od: shg <s...@g...com>

    On 12 Paź, 20:02, Konop <k...@g...pl> wrote:
    > Przypatrz się też parametrom takim jak przepływ minimalny - nie wiem jak
    > to wygląda w ogrzewaczach elektrycznych, ale w gazowych jest na poziomie
    > 3l/s albo i więcej...

    3 l/s? Wiesz jaki to jest strumień? Chyba nie piszesz o ogrzewaczach
    "domowych".
    Żeby ogrzać taki strumień wody od 15 do 45°C potrzeba 376 kW mocy...
    Ogrzewacze gazowe mają kilkanaście, do dwudziestu paru kW, ogrzewacze
    elektryczne (domowe) od kilku do dwudziestu paru kW.

    > może niech osoby posiadające ogrzewacze przepływowe elektryczne wypowiedzą się jak
    to wygląda w praktyce ;)..

    Jeżeli zamontowany jest bezpośrednio przy baterii to spisuje się
    świetnie, za pierwszym razem trzeba tylko poczekać te kilka sekund (2
    - 3), aż się rozgrzeje, potem po każdej przerwie już od razu leci
    ciepła.
    Ważna jest objętość martwa, tzn. ilość wody zgromadzona między
    ogrzewaczem a wylewką, powinna być jak najmniejsza. Na nią składa się
    objętość komory z grzałką i objętość przewodów. Duża objętość komory
    powoduje długotrwałe nagrzewanie (temperatura rośnie stopniowo), duża
    objętość przewodów to duży czas oczekiwania na ciepłą wodę. Duża
    objętość martwa to i duże straty. Do umycia kubka starczy litr wody,
    przy takiej samej objętości martwej, zakładając że myjemy w ciepłej,
    wychodzi ponad dwukrotnie większe zużycie energii niż wynika z potrzeb
    - najpierw oczekiwanie na ciepłą wodę (może nawet nie o "wymaganej"
    temperaturze, potem mycie, a na koniec cała objętość ciepłej wody
    pozostaje w ogrzewaczu i przewodach. Oczywiście im dłużej jednorazowo
    się używa, tym wskaźniki ekonomiczne lepsze. Miałem taki z dużą
    objętością martwą (jedną i drugą), zmieniłem na takie maleństwo
    montowane przy baterii i jestem zadowolony.