-
1. Data: 2023-09-06 14:53:44
Temat: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
WM
-
2. Data: 2023-09-06 15:41:18
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
środa, 6 września 2023 o 14:53:46 UTC+2 WM napisał(a):
> Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
>
> W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
>
> WM
Często spotykana w zabawkach jezdzacych.
-
3. Data: 2023-09-06 15:42:49
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
> Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
>
> W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
>
Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
powodu.
Robert
-
4. Data: 2023-09-06 16:02:30
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
> > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
> >
> > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
> >
> Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
> była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
> powodu.
>
> Robert
Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
ample.png
W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?
Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił
poosiowych.
WM
-
5. Data: 2023-09-06 16:32:44
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Robert Wańkowski napisał:
>> Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
>> Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
>> https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
>>
>> W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
>> https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
>
> Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
> była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
> powodu.
Podobne przekładnie stosowano w wiatrakach, nawet więcej niż sto lat temu.
Z drewna strugane. Poziomo umieszczone drewniane koło z koroną z wbitych
w nie drewnianych kołków. Napęd z poziomej osi śmigła, na której były
dwa drewniane koła (mniejszej średnicy) powiązane na obwodzie kołkami
robiącymi za zęby.
--
Jarek
-
6. Data: 2023-09-06 19:24:40
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
środa, 6 września 2023 o 16:02:32 UTC+2 WM napisał(a):
> środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> > W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
> > > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> > > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> > > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
> > >
> > > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> > > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
> > >
> > Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
> > była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
> > powodu.
> >
> > Robert
> Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
> https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
ample.png
> W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?
> Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił
poosiowych.
>
> WM
Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i
dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
zabawkami powaznych zastosowań.
-
7. Data: 2023-09-06 20:21:00
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
środa, 6 września 2023 o 19:24:43 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
> środa, 6 września 2023 o 16:02:32 UTC+2 WM napisał(a):
> > środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> > > W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
> > > > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> > > > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> > > > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
> > > >
> > > > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> > > > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
> > > >
> > > Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
> > > była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
> > > powodu.
> > >
> > > Robert
> > Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
> > https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
ample.png
> > W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?
> > Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił
poosiowych.
> >
> > WM
> Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i
dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
zabawkami powaznych zastosowań.
Zależy jakie kto ma zabawki.
Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=1
40
Dotarłem do informacji producenta (Spirotec) o tym jakie zalety ma przekładnia
koronowa:
- wysokie przełożenie,
- łatwy montaż z ograniczoną potrzebą regulacji,
- bezluzowa praca,
- wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,
- brak siły osiowej.
https://spirotec.fr/vos-engrenages-a-la-carte/crown-
gears/
WM
-
8. Data: 2023-09-07 00:16:19
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
środa, 6 września 2023 o 20:21:02 UTC+2 WM napisał(a):
> środa, 6 września 2023 o 19:24:43 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
> > środa, 6 września 2023 o 16:02:32 UTC+2 WM napisał(a):
> > > środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> > > > W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
> > > > > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> > > > > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> > > > > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
> > > > >
> > > > > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> > > > > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
> > > > >
> > > > Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
> > > > była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
> > > > powodu.
> > > >
> > > > Robert
> > > Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
> > > https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
ample.png
> > > W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?
> > > Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił
poosiowych.
> > >
> > > WM
> > Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i
dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
zabawkami powaznych zastosowań.
> Zależy jakie kto ma zabawki.
> Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
> https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=1
40
>
> Dotarłem do informacji producenta (Spirotec) o tym jakie zalety ma przekładnia
koronowa:
> - wysokie przełożenie,
> - łatwy montaż z ograniczoną potrzebą regulacji,
> - bezluzowa praca,
> - wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,
> - brak siły osiowej.
> https://spirotec.fr/vos-engrenages-a-la-carte/crown-
gears/
>
> WM
To ze akurat w jakims samochodzie została zastosowana nic nie znaczy bo najwięcej
takich przekładni zostało uzytych w zabawkach. W cicha pracę nie wierzę. Ciche to za
przekładnie hipoidalne i podobne. Taka z prostymi zębami musi wyć jak stary tramwaj z
wyjebana na maksa przekładnia. To ze w przeciwieństwie do przekładni hipoidalne nie
ma siły osiowej na kole atakującym to fakt, za to występuje ona na osi koła
koronowego. Duża wada przekładni koronowej jest to ze w przeciwieństwie do przekładni
hipoidalnej moment przenosi jeden zab, w hipoidalnej trzy zęby. Czyli koronowa przy
tej samej przenoszonej mocy będzie mniejsza. Siła osiowa to zaden problem. W mostach
samochodow uzywane sa przede wszystkim przekładnie hipoidalne lub podobne, ale nie
koronowe, i siła osiowa w niczym nie przeszkadza a zwłaszcza w długowieczności takich
przekładni. To czym się podniecać z przekładnia koronową?
-
9. Data: 2023-09-07 01:59:44
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2023-09-06, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
> środa, 6 września 2023 o 19:24:43 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
>> środa, 6 września 2023 o 16:02:32 UTC+2 WM napisał(a):
>> > środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
>> > > W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
>> > > > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
>> > > > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
>> > > > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
>> > > >
>> > > > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
>> > > > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
>> > > >
>> > > Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
>> > > była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
>> > > powodu.
>> > >
>> > > Robert
>> > Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają
>> > do siebie.
>> > https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
ample.png W
>> > przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie
>> > ma? Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej
>> > nie przenosi sił poosiowych.
Ja nie mechanik... co to są te siły poosiowe? Wzdłuz osi? Której? W
ogóle to dla jasności, tych przekładni kątowych to jest co najmniej
kilka i koronowa tez jest chyba kątowa?
>> >
>> > WM
>> Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i
dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
zabawkami powaznych zastosowań.
>
> Zależy jakie kto ma zabawki.
> Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
> https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=1
40
Z kształtu zębów wynika samodociskowość.
https://www.audiworld.com/wp-content/uploads/2011/12
/header2.jpg
Tam jest sprzegło. Czym większy "torque" tym bardziej dociska to
sprzegło. Innych szczególnych powodów uzycia jakoś nie widzę.
> Dotarłem do informacji producenta (Spirotec) o tym jakie zalety ma przekładnia
koronowa:
> - wysokie przełożenie,
> - łatwy montaż z ograniczoną potrzebą regulacji,
> - bezluzowa praca,
> - wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,
> - brak siły osiowej.
> https://spirotec.fr/vos-engrenages-a-la-carte/crown-
gears/
A jak ze zużyciem samej przekładni?
--
Marcin
-
10. Data: 2023-09-07 11:47:29
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
czwartek, 7 września 2023 o 01:59:46 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):
> On 2023-09-06, WM <cie..> wrote:
> > środa, 6 września 2023 o 19:24:43 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
> >> środa, 6 września 2023 o 16:02:32 UTC+2 WM napisał(a):
> >> > środa, 6 września 2023 o 15:42:54 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> >> > > W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
> >> > > > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> >> > > > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> >> > > > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
> >> > > >
> >> > > > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> >> > > > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
> >> > > >
> >> > > Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
> >> > > była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
> >> > > powodu.
> >> > >
> >> > > Robert
> >> > Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają
> >> > do siebie.
> >> > https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_ex
ample.png W
> >> > przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie
> >> > ma? Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej
> >> > nie przenosi sił poosiowych.
> Ja nie mechanik... co to są te siły poosiowe? Wzdłuz osi? Której? W
Koło walcowe ma siłę tylko promieniową (prostopadłą do osi obrotu), co upraszcza
łożyskowanie.
Koło koronowe ma siłę osiową, tylko wzdłuż osi obrotu, co też upraszcza łożyskowanie.
> ogóle to dla jasności, tych przekładni kątowych to jest co najmniej
> kilka i koronowa tez jest chyba kątowa?
Masz rację, powinienem napisać przekładnia stożkowa.
> >> Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i
dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza
zabawkami powaznych zastosowań.
> >
> > Zależy jakie kto ma zabawki.
> > Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
> > https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=1
40
> Z kształtu zębów wynika samodociskowość.
> https://www.audiworld.com/wp-content/uploads/2011/12
/header2.jpg
>
> Tam jest sprzegło. Czym większy "torque" tym bardziej dociska to
> sprzegło. Innych szczególnych powodów uzycia jakoś nie widzę.
Może to są sprzęgła przeciążeniowe, albo zapobiegające szybkiemu obracaniu kół w
powietrzu (lub w błocie)?
> > Dotarłem do informacji producenta (Spirotec) o tym jakie zalety ma przekładnia
koronowa:
> > - wysokie przełożenie,
> > - łatwy montaż z ograniczoną potrzebą regulacji,
> > - bezluzowa praca,
> > - wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,
> > - brak siły osiowej.
> > https://spirotec.fr/vos-engrenages-a-la-carte/crown-
gears/
> A jak ze zużyciem samej przekładni?
Pewnie się zużywa nierównomiernie, bo ma zróżnicowane obciążenie (naciski
jednostkowe).
WM