-
21. Data: 2023-10-24 17:14:07
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
wtorek, 12 września 2023 o 19:46:28 UTC+2 J.F napisał(a):
> On Tue, 12 Sep 2023 10:43:07 -0700 (PDT), WM wrote:
> > czwartek, 7 września 2023 o 20:42:53 UTC+2 J.F napisał(a):
> > (...)
> >> Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
> >> punktowy jest, czy bardziej ciekawy?
> >>
> > (...)
> >> J.
> >
> > Co jest ważniejsze, dłuższy styk, czy zerowy poślizg?
> Akurat w dyfrze do samochodu, to IMO poslizg mało istotny, bo to sie
> prawie nie kręci, natomiast siły duze.
> W helikopterze jakby odwrotnie.
> > Wygląda na to, że to drugie, bo chwilowy punkt obrotu chcą mieć w punkcie styku
zębów fig4.
> > https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
ears-geometry-and-strength
> >
> > W zwykłej przekładni, styk zębów jest na odcinku równoległym do osi kół.
> A tu moze byc calkiem inaczej i to nie przeszkadza.
> > Nie problem napisać równanie powierzchni na kole koronowym, która styka się z
kołem walcowym wzdłuż tego samego odcinka.
> > Uzyskamy taki efekt, jak byśmy zrobili płynne przekształcenie koła walcowego w
koło koronowe.
> J.
Przekładnia koronowa ma szerokie zastosowanie.
https://balance-drive.com/en/kronenrad-royal/
Tu jest pokazane i omówione działanie dyferencjału Audi.
https://youtu.be/QftlBauaytw?si=rZ3xjiBkTApTtgQM
-
22. Data: 2023-10-24 22:07:56
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>
On Wednesday, 6 September 2023 at 14:53:46 UTC+2, WM wrote:
> Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
>
> W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
>
Ja widziałem, wiele razy. W koreańskich frezarkach. Można w nich przestawić wrzeciono
z pozycji poziomej do pionowej, a być może i da się zablokować w jakiejś pośredniej
(skośnej), ale nie miałem potrzeby więc nie drążyłem :-) To są duże frezarki, zawsze
wyglądały na wiekowe, znaczy swoje przeżyły i kupę żelastwa przerobiły, znaczy
przekładnia jest trwała. Zdziwiłem się jak ją zobaczyłem, bo na samochodach się nie
znam, więc raczej czegoś takiego wcześniej nie widziałem poza prymitywnymi kołami
wiatrakowymi z drewnianymi kołkami, więc po inżyniersku nawet nie podobnymi. A potem
pomyślałem że to znacznie lepsza konstrukcja od kół stożkowych, bo w ogranicznonej
przestrzeni obudowy taka przekładnia daje znacznie większą średnicę podziałową, więc
wychodzą mniejsze siły na zębach.
-
23. Data: 2023-10-24 23:22:34
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
wtorek, 24 października 2023 o 17:14:08 UTC+2 WM napisał(a):
> wtorek, 12 września 2023 o 19:46:28 UTC+2 J.F napisał(a):
> > On Tue, 12 Sep 2023 10:43:07 -0700 (PDT), WM wrote:
> > > czwartek, 7 września 2023 o 20:42:53 UTC+2 J.F napisał(a):
> > > (...)
> > >> Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
> > >> punktowy jest, czy bardziej ciekawy?
> > >>
> > > (...)
> > >> J.
> > >
> > > Co jest ważniejsze, dłuższy styk, czy zerowy poślizg?
> > Akurat w dyfrze do samochodu, to IMO poslizg mało istotny, bo to sie
> > prawie nie kręci, natomiast siły duze.
> > W helikopterze jakby odwrotnie.
> > > Wygląda na to, że to drugie, bo chwilowy punkt obrotu chcą mieć w punkcie styku
zębów fig4.
> > > https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-g
ears-geometry-and-strength
> > >
> > > W zwykłej przekładni, styk zębów jest na odcinku równoległym do osi kół.
> > A tu moze byc calkiem inaczej i to nie przeszkadza.
> > > Nie problem napisać równanie powierzchni na kole koronowym, która styka się z
kołem walcowym wzdłuż tego samego odcinka.
> > > Uzyskamy taki efekt, jak byśmy zrobili płynne przekształcenie koła walcowego w
koło koronowe.
> > J.
> Przekładnia koronowa ma szerokie zastosowanie.
> https://balance-drive.com/en/kronenrad-royal/
> Tu jest pokazane i omówione działanie dyferencjału Audi.
> https://youtu.be/QftlBauaytw?si=rZ3xjiBkTApTtgQM
Jak ma szerokie zastosowanie to wymień 10 powszechnie znanych i dostępnych
zastosowań. Tylko chwilę poczekaj bo orzeszki i cole musze przynieść. Tego co juz
zostały nie przez ciebie wymienione drugi raz wymieniać nie warto.
-
24. Data: 2023-10-24 23:50:18
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: WM <c...@p...onet.pl>
wtorek, 24 października 2023 o 22:07:58 UTC+2 Konrad Anikiel napisał(a):
> On Wednesday, 6 September 2023 at 14:53:46 UTC+2, WM wrote:
> > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
> >
> > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
> >
> Ja widziałem, wiele razy. W koreańskich frezarkach. Można w nich przestawić
wrzeciono z pozycji poziomej do pionowej, a być może i da się zablokować w jakiejś
pośredniej (skośnej), ale nie miałem potrzeby więc nie drążyłem :-) To są duże
frezarki, zawsze wyglądały na wiekowe, znaczy swoje przeżyły i kupę żelastwa
przerobiły, znaczy przekładnia jest trwała.
Ciekawe
Zdziwiłem się jak ją zobaczyłem, bo na samochodach się nie znam, więc raczej czegoś
takiego wcześniej nie widziałem poza prymitywnymi kołami wiatrakowymi z drewnianymi
kołkami, więc po inżyniersku nawet nie podobnymi. A potem pomyślałem że to znacznie
lepsza konstrukcja od kół stożkowych, bo w ogranicznonej przestrzeni obudowy taka
przekładnia daje znacznie większą średnicę podziałową, więc wychodzą mniejsze siły na
zębach.
Tu są przykłady zastosowań tych przekładni:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kronenrad#
Rysunek poglądowy rozwiązań dla różnych kątów:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/
Kronenrad-Turm.png
-
25. Data: 2023-10-25 11:55:37
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
wtorek, 24 października 2023 o 23:50:45 UTC+2 WM napisał(a):
> wtorek, 24 października 2023 o 22:07:58 UTC+2 Konrad Anikiel napisał(a):
> > On Wednesday, 6 September 2023 at 14:53:46 UTC+2, WM wrote:
> > > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
> > > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
> > > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
> > >
> > > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
> > > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
> > >
> > Ja widziałem, wiele razy. W koreańskich frezarkach. Można w nich przestawić
wrzeciono z pozycji poziomej do pionowej, a być może i da się zablokować w jakiejś
pośredniej (skośnej), ale nie miałem potrzeby więc nie drążyłem :-) To są duże
frezarki, zawsze wyglądały na wiekowe, znaczy swoje przeżyły i kupę żelastwa
przerobiły, znaczy przekładnia jest trwała.
> Ciekawe
> Zdziwiłem się jak ją zobaczyłem, bo na samochodach się nie znam, więc raczej czegoś
takiego wcześniej nie widziałem poza prymitywnymi kołami wiatrakowymi z drewnianymi
kołkami, więc po inżyniersku nawet nie podobnymi. A potem pomyślałem że to znacznie
lepsza konstrukcja od kół stożkowych, bo w ogranicznonej przestrzeni obudowy taka
przekładnia daje znacznie większą średnicę podziałową, więc wychodzą mniejsze siły na
zębach.
> Tu są przykłady zastosowań tych przekładni:
> https://de.wikipedia.org/wiki/Kronenrad#
>
> Rysunek poglądowy rozwiązań dla różnych kątów:
> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/
Kronenrad-Turm.png
Napisz swoimi słowami gdzie je widziałeś, ale nie na na zdjęciach. Ewentualnie gdzie
widziałeś duzo urządzeń z przekładniami koronowymi. Jeśli jest tania, dobra itp. to
dlaczego nie jest stosowana w samochodach. W zeszłym roku na swiecie wyprodukowano 85
milionow samochodow. Nie wszystkie z przednim napędem maja przekładnie hipoidalne.
Ale jest sporo z napędami na więcej niz jedna os i one maja przekładnie hipoidalne.
To skromnie mogę oszacować ze zrobiono stok z 80 milionow przekładni hipoidalnych.
Trudnych w produkcji i regulacji. To oznacza tylko jedno. Ze przekładnie koronowe w
tej chwili sa dużo gorsze od hipoidalnych. I tyle w temacie przekładni koronowych.
-
26. Data: 2023-10-25 13:22:22
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Wed, 25 Oct 2023 02:55:37 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> wtorek, 24 października 2023 o 23:50:45 UTC+2 WM napisał(a):
>> wtorek, 24 października 2023 o 22:07:58 UTC+2 Konrad Anikiel napisał(a):
>>> On Wednesday, 6 September 2023 at 14:53:46 UTC+2, WM wrote:
>>> > Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
>>> > Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
>>> > https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear
>>> >
>>> > W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
>>> > https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-go
re-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh
>>> >
>>> Ja widziałem, wiele razy. W koreańskich frezarkach. Można w nich przestawić
wrzeciono z pozycji poziomej do pionowej, a być może i da się zablokować w jakiejś
pośredniej (skośnej), ale nie miałem potrzeby więc nie drążyłem :-) To są duże
frezarki, zawsze wyglądały na wiekowe, znaczy swoje przeżyły i kupę żelastwa
przerobiły, znaczy przekładnia jest trwała.
>> Ciekawe
>> Zdziwiłem się jak ją zobaczyłem, bo na samochodach się nie znam, więc raczej
czegoś takiego wcześniej nie widziałem poza prymitywnymi kołami wiatrakowymi z
drewnianymi kołkami, więc po inżyniersku nawet nie podobnymi. A potem pomyślałem że
to znacznie lepsza konstrukcja od kół stożkowych, bo w ogranicznonej przestrzeni
obudowy taka przekładnia daje znacznie większą średnicę podziałową, więc wychodzą
mniejsze siły na zębach.
>> Tu są przykłady zastosowań tych przekładni:
>> https://de.wikipedia.org/wiki/Kronenrad#
>>
>> Rysunek poglądowy rozwiązań dla różnych kątów:
>> https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/
Kronenrad-Turm.png
> Napisz swoimi słowami gdzie je widziałeś, ale nie na na zdjęciach.
> Ewentualnie gdzie widziałeś duzo urządzeń z przekładniami
> koronowymi. Jeśli jest tania, dobra itp. to dlaczego nie jest
> stosowana w samochodach.
No widziałes - jest stosowana, w Audi.
Powód - chęc zrobienia dyferencjału o podziale momentu 70:30.
> W zeszłym roku na swiecie wyprodukowano 85
> milionow samochodow. Nie wszystkie z przednim napędem maja
> przekładnie hipoidalne. Ale jest sporo z napędami na więcej niz
> jedna os i one maja przekładnie hipoidalne. To skromnie mogę
> oszacować ze zrobiono stok z 80 milionow przekładni hipoidalnych.
zdecydowana wiekszosc to napęd na jedną, przednią oś.
A jak w dostawczakach teraz jest?
> Trudnych w produkcji i regulacji. To oznacza tylko jedno. Ze
> przekładnie koronowe w tej chwili sa dużo gorsze od hipoidalnych. I
> tyle w temacie przekładni koronowych.
No coz, ta w dyfrze sie niemal nie obraca, ale obciązenia tam duże ...
J.
-
27. Data: 2023-11-27 00:05:58
Temat: Re: Przekładnia koronowa
Od: Alojzy Gąska <g...@g...com>
Ciekawostka której nie znałem.
Przekładnia magnetyczna.
https://www.youtube.com/watch?v=ZhDO16FDmxA&t=892s