    From: Jester <j...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Przejscie z analoga na cyfre - boolii
    Date: Wed, 22 Jul 2009 13:25:18 +0200
    <h3phju$hsj$1@inews.gazeta.pl> <h3pn3l$eu3$1@inews.gazeta.pl>
    <s...@l...localdomain>
    <h3qqgn$k2f$1@inews.gazeta.pl>
    <6ofwvzoed4mu.1pdekfhojmlk$.dlg@40tude.net>
    <h3s7uf$qpg$1@inews.gazeta.pl>
    <dvz80ojofeqk.1xk383wx9fczn$.dlg@40tude.net>
    <h3te5s$osa$1@inews.gazeta.pl> <h3ujvi$kka$1@node2.news.atman.pl>
    <h3v8em$f23$1@inews.gazeta.pl> <h3vi0v$njd$1@node2.news.atman.pl>
    <h3vt8g$onn$1@inews.gazeta.pl> <h41v7j$1ui$1@node1.news.atman.pl>
    <h44g1p$ot1$1@inews.gazeta.pl> <h4546t$kq2$1@node1.news.atman.pl>
    <h46psb$2n05$1@news2.ipartners.pl>

    Jakub Witkowski wrote:

    > Kiedyś pstrykacz szedł do labu z filmem, potem dostawał
    > odbitki i negatyw. Odbitki były - no, jakie były.
    > Brak punktu odniesienia powodował, że przyjmował, że takie
    > po prostu wyszły mu zdjęcia i kropka.
    > Jak wyszło 3-5 "fajnych" zdjęć z rolki, a 90% pozostałych
    > było od "w porządku" do "da się oglądać" - to był zadowolony.

    To był sierotą i wcale się nie dziwię, że teraz jest zachwycony, że może
    je najpierw przejrzeć. Co to za problem zrobić jakimś najtańszym Canonem
    czy Nikonem dobre TECHNICZNIE - ostre, prawidłowo naświetlone zdjęcie na
    negatywie, który jest baaaardzo odporny na błędy? Światłomierze się
    raczej nie poprawiły, autofokusy - raczej pogorszyły ;)
    Nie jestem specjalnie zdolny, ale pomijając dramatyczny poziom
    artystyczny moich dzieł - zrobienie na wakacjach na kliszy 36 dobrych,
    ostrych zdjęć nie było specjalnym wyczynem. Raczej standardem. Moja mama
    ma dzisiaj podobne wyniki i jakoś jej to nie dziwi.
    A o jakości odbitek, które robiłem 10 czy 15 lat temu na kliszach nie
    muszę dyskutować - bo je mam i mogę porównać. Nie odbiegają od tych
    robionych dzisiaj, a już na pewno nie na niekorzyść. Pewnie się
    postarzały, ale te dzisiejsze też padną, i to pewnie szybciej, niż te stare.

    > Teraz otwiera najpierw fotki na komputerze. Na ekranie zwykle
    > podjaranym i dużo większym od pocztówki dostaje obraz o sporej
    > luminancji i kontraście, robiący znacznie większe "wrażenie".
    > A potem idzie z wybranymi ujęciami tym do labu, no i jakie
    > odbitki dostaje? Jakieś "ciemniejsze, małe, nijakie, mdłe"...
    > więc, oczywiście będzie narzekać.
    No to w końcu lepiej porównać odbitki z nieskalibrowanym (przeważnie)
    monitorem i narzekać bez sensu czy je po prostu zrobić i nie porównywać
    (bo z negatywem jest raczej ciężko)? Tym bardziej, że efekt na papierze
    jest podobny?
    No - nie wiem, nie jestem przekonany ;)